Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Röstningar i höstrusket


Jan Olsson

Vad är vi egentligen för några?  

22 members have voted

  1. 1. Oftast kör jag:

    • Riktigt riktigt långsamt...
      0
    • ca 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen
      1
    • ca 0-10 km/h under hastighetsbegränsningen
      2
    • ca 0-10 km/h över hastighetsbegränsningen
      9
    • a 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen
      6
    • a 20-30 km/h över hastighetsbegränsningen
      3
    • Det får stå vad det vill på de där runda skyltarna..
      1
  2. 2. Min genomsnittliga förbrukning ligger på ca:

    • Under 0.8 l/mil
      0
    • 0.8-0.9 l/mil
      2
    • 0.9-1.0 l/mil
      1
    • 1.0-1.1 l/mil
      5
    • 1.1-1.2 l/mil
      3
    • 1.2-1.3 l/mil
      6
    • 1.3-1.4 l/mil
      3
    • 1.4-1.5 l/mil
      1
    • 1.5-1.6 l/mil
      1
    • Jag stänger aldrig av den för det låter så gott vid fullgas!
      0
  3. 3. Hur gammal är vardagscadillacen?

    • 2005 eller nyare
      3
    • 2000-2005
      3
    • 1995-2000
      8
    • 1990-1995
      5
    • 1985-1990
      2
    • 1980-1985
      0
    • 1975-1980
      1
    • 1970-1975
      0
    • Äldre än 1970
      0
  4. 4. Hur gammal är du själv då?

    • Under 20
      1
    • 20-30
      2
    • 30-40
      6
    • 40-50
      5
    • 50-60
      6
    • 60-70
      2
    • 70-80
      0
    • 80-90
      0
    • 90-
      0
    • 0
  5. 5. Hur kör du?

    • Jag glider fram med min Cadillac för det är ju en glidarbil!
      7
    • Jag blir aldrig omkörd med min Cadillac för det är ju en sportsedan!
      1
    • Blandad körstil. Ibland glider jag runt, ibland kör jag lite "sportigare"
      14
    • Totalt oengagerat som vilken svensk som helst. Från A till B till A igen. Bilen är ett transportmedel. Punkt.
      0


Recommended Posts

Jag funderade lite på vad vi egentligen är för några här på forumet. Det blir intressant om de klassiska fördomarna stämmer på hur den typiskt svenske Cadillacägaren ser ut. Om inte annat kan det vara kul att jämföra soppaförbrukningen.

Har ni högre soppaförbrukning så oroa er inte. Vi som grejar själva kör i regel ändå billigare med våra "törstiga bilar" än vad Svensson kan göra om han så köper den billigaste nya bil han kan få tag i och lämnar den på regelbunden service enligt plan!

Själv kör jag på ca 1,26 l/mil med min 2002 STS. Körstil, körsträckor, temperaturer, däckval etc spelar stor roll men det kan ändå vara kul att se!

Link to comment
Share on other sites


Lägg gärna in fler röster så inte mina resultat sticker ut för mycket. :P

Fram tills nu har jag kört ca 50000 mil sedan jag fått körkort utan att krocka en enda gång bör jag väl tillägga för de som tror jag kör som en biltjuv.

Personligen tror jag inte på tur och otur eftersom jag är tekniker. Förklaringen till min "tur" måste vara att min körteknik inte är helt felaktig iaf. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kul initiativ Janne. Jag har lagt in mina data nu också. Det enda som inte stämmer riktigt på mig är att jag ställer av bilen på vintersäsongen Nov-Mar.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kul grej, ska bli rolig att följa. Lite fundersam över bensinförbrukningen på bilarna och ändå verkar dom flesta vara lite nyare.

Jag kanske snålkör fast det tycker inte min sambo för när hon blir tyst så kör jag för fort. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kul grej, ska bli rolig att följa. Lite fundersam över bensinförbrukningen på bilarna och ändå verkar dom flesta vara lite nyare.

Jag kanske snålkör fast det tycker inte min sambo för när hon blir tyst så kör jag för fort. :rolleyes:

:lol:

Jag drog igång en bensinförbrukningsomröstning för några år sedan på moderforumet och snittet efter 311 röster där ligger på 1,29 l/mil.

DeVillen med 4.9:an är väldigt snål (gäller även med 272 hp Northstarmotorn fast inte lika snål dock), SLS:en är lite törstigare och STS:en är värst eftersom den har den sportigaste utväxlingen.

Kul att den mest högvarvande utväxlingen ger typiska 2000 rpm i 100 riktiga kilometer per timme (OBS ej mätarkilometer som ju skiljer beroende på ursprungsförsäljningsland och år)!

Jag körde min -02:a på 0,89 l/mil på en 200-milasemesterresa med frugan, hunden och ett bagage med packning. Då körde vi avslappnat och följde bara med i trafikrytmen. Långkörning med tung gasfot genererar sällan mer än 1.2 l/mil ändå. Värst är naturligtvis kortare sträckor med kallstarter och ouppvärmd automatlåda eftersom lock-up:en inte går i förrän automaten blivit varm för att inte ge för hårda växlingar (iaf på de lite äldre).

Som kuriosa kan jag nämna en minnesvärd körning med min gamla Volvo 960 som tog 1.5 l/mil på en sträcka av ca 24 mil. Resan tog iofs bara 1h 58 min men jag har kört motsvarande med mina STS:er utan att ha varit i närheten av den förbrukningen (som mest 1.4 l/mil med min -93:a där körningen inbegrep en MYCKET gasglad Audiförare)

Innan vi halkar in på oansvarig körning etc. vill jag påpeka att jag endast kör fort i glesbebyggda områden i dagsljus med god sikt...E22:an är ingen höjdare för det mesta men vid rätt tidpunkt är den ganska underhållande att köra på. Sträckan Söderåkra-Kalmar avses då (2+1 filig med viltstängsel och korsningar i skilda plan). Om inte annat kan man ju testa om gasspjällsgivaren ger rätt output genom att notera hastigheterna för växlingar vid fullgas ;)

Link to comment
Share on other sites

Kul initiativ :) Min DeVille -89 kör jag varje dag på landsväg cirka 4-5 mil om dagen, förbrukningen ligger runt 0,8-0,9L/m då jag inte gasar så mycket ;) Men visst händer det man trycker ner gasen för att se så allt funkar korrekt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu finns det säkert de som kallar mig skadad, men jag roade mig att beräkna ett 95%-igt konfidensintervall för vår genomsnittshastighet. Dvs. med 95% sannolikhet kan jag säga att vi kör med en viss hastighet. Förutsättningarna är att våra rapporter är oberoende av varandra och kan betraktas som normalfördelade. Eftersom vi har ett lågt antal rapporter får vi tyvärr ett stort spann.

Det förväntade populationsmedelvärdet vid 19 observationer är ungefär 4 till 14.4 km/h för fort. Då har jag räknat bort uteliggaren (över 30 km/h för fort) som vill snedfördela värdet. Dvs. med största sannolikhet kör en typisk Cadillacägare för fort ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...