Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Stereo hjälp


Sockna

Recommended Posts

Hejsan, har nyligen blivit ägare till en Cadillac Sedan DeVille -89, det är inte den första Cadillacen ja äger.

Nu till det ja behöver hjälp med, när ja köpte bilen fanns det en eftermarknads stereo i den som inte funka alls.

Jag skulle gärna vilja ha en stereo från Cadillac med CD-spelare och undrar om man kan ta det från en nyare Cadillac, och utan större modifikationer installera den i min Cadillac.

Bilder på bilen kan läggas upp om så önskas ;)

Tacksam för svar.

MVH// Niklas

Link to comment
Share on other sites


Hejsan, har nyligen blivit ägare till en Cadillac Sedan DeVille -89, det är inte den första Cadillacen ja äger.

Nu till det ja behöver hjälp med, när ja köpte bilen fanns det en eftermarknads stereo i den som inte funka alls.

Jag skulle gärna vilja ha en stereo från Cadillac med CD-spelare och undrar om man kan ta det från en nyare Cadillac, och utan större modifikationer installera den i min Cadillac.

Bilder på bilen kan läggas upp om så önskas ;)

Tacksam för svar.

MVH// Niklas

Jag skulle satsa på en eftermarknadsstereo eftersom de nyare består av flera delar där den delen som är monterad i instrumentpanelen i stort sett bara är en "fjärrkontroll" med CD/kasettdäck. Mottagarenheten mm. är monterad i bagaget.

Då måste du få med dig även den enheten med installation och kabeldragning...Plus att en sån stereo ändå har många år på nacken och kostar klöver.

Till min -88 Eldorado gjorde jag ett radiofack bestående av en ram av vanlig plattstång med ställskruvar (kompletterat med en lackad frontplåt) för att spänna mot kassetten på Pioneerstereon som var i "1 DIN" storleken. De amerikanska är "1,5 DIN"

Att tänka på är att de europeiska apparaterna är djupare så det kan behöva kontrolleras om det finns plats bakåt. I mitt fall fick jag såga bort en förstärkning innanför instrumentpanelen. Det gick snabbt och lätt med en sticksåg in genom radiofacket ;)

Tänk också på att uteffekten i en "vanlig" stereo är högre än i originalstereon, detta beroende på att varje högtalare har sitt eget slutsteg. Så kräma på lite försiktigt :P

Link to comment
Share on other sites

Hejsan, har nyligen blivit ägare till en Cadillac Sedan DeVille -89, det är inte den första Cadillacen ja äger.

Nu till det ja behöver hjälp med, när ja köpte bilen fanns det en eftermarknads stereo i den som inte funka alls.

Jag skulle gärna vilja ha en stereo från Cadillac med CD-spelare och undrar om man kan ta det från en nyare Cadillac, och utan större modifikationer installera den i min Cadillac.

Bilder på bilen kan läggas upp om så önskas ;)

Tacksam för svar.

MVH// Niklas

Jag skulle satsa på en eftermarknadsstereo eftersom de nyare består av flera delar där den delen som är monterad i instrumentpanelen i stort sett bara är en "fjärrkontroll" med CD/kasettdäck. Mottagarenheten mm. är monterad i bagaget.

Då måste du få med dig även den enheten med installation och kabeldragning...Plus att en sån stereo ändå har många år på nacken och kostar klöver.

Till min -88 Eldorado gjorde jag ett radiofack bestående av en ram av vanlig plattstång med ställskruvar (kompletterat med en lackad frontplåt) för att spänna mot kassetten på Pioneerstereon som var i "1 DIN" storleken. De amerikanska är "1,5 DIN"

Att tänka på är att de europeiska apparaterna är djupare så det kan behöva kontrolleras om det finns plats bakåt. I mitt fall fick jag såga bort en förstärkning innanför instrumentpanelen. Det gick snabbt och lätt med en sticksåg in genom radiofacket ;)

Tänk också på att uteffekten i en "vanlig" stereo är högre än i originalstereon, detta beroende på att varje högtalare har sitt eget slutsteg. Så kräma på lite försiktigt :P

Tack för ett snabbt svar, ska satsa på en eftermaknadsstereo av klass då ;) satt en Bec stereo i den förut, aldrig hört talas om det märket å den funka inte heller.
Link to comment
Share on other sites

Nu har man fått en fungerande stereo, fick tyvärr konstatera att det bara satt en högtalare bak <_<

Tänkte kolla om det sitter nån mer högtalare fram, men hur fan får man loss skydden som sitter över högtalarsidorna på framdörrarna?

En lustig sak (tycker jag) är att man endast får ljud om man kopplar in högtalarbabel från stereon till en rosa kabel i Cadillacen.

Kan ta kort på hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Nu har man fått en fungerande stereo, fick tyvärr konstatera att det bara satt en högtalare bak <_<

Tänkte kolla om det sitter nån mer högtalare fram, men hur fan får man loss skydden som sitter över högtalarsidorna på framdörrarna?

En lustig sak (tycker jag) är att man endast får ljud om man kopplar in högtalarbabel från stereon till en rosa kabel i Cadillacen.

Kan ta kort på hur det ser ut.

Kolla www.bildelsbasen.se om högtalare. Det kan tänkas finnas några där!

Jag brukar ha digitalmultimeter och mäta okända tampar (för vi får kanske utgå från att den var felkopplad innan) för att se var det finns spänning. Jag tar en och jordar mot karossen, sen tar jag nästa osv (med radioläget på). Det går faktiskt rätt fort och de blir väldigt små strömmar som flyter i kretsen då man spänningsmäter så det är ingen fara man grillar något. Fast jag tror de är rätt så grova strömkablar så de borde vara lätta att sortera ut. Tycker oftast det varit felkopplat om någon installerat en aftermarket stereo i de bilar jag har haft. Sen gör jag en motståndsmätning mellan kablarna i tur och ordning (som inte var strömförande) och voila så har man kontakt! (om man inte missat en strömförande tamp innan). Då har man hittat en högtalare. Fram med lite märktejp och leta vidare. Sen får man använda uteslutningsmetoden för att de ska gå till rätt utgång på stereon.

Vet inte hur man tar bort dörrsidorna. Lita iaf aldrig på Haynes "reparationshandbok" duger som dasspapper i de flesta avseenden. Allt som står där ska tas med en STOR nypa salt. Brukar vara en skruv bakom dörrhandtaget och säkert nån eller 2 i själva handtaget. Sen ska det bara vara att lyfta. Kan dock sitta kompletterat med "julgranspluggar" som man får bort lättast genom att försiktigt bända i närheten med något platt och styvt med lite yta. Styv spackelspade kanske? Får man väl loss en brukar det gå lätt.

Kanske någon som vet här inne?

Link to comment
Share on other sites

Lyckades luska reda på var den rosa är för något.

"Car stereo antenna trigger" ska det visst va, men varför blir det ljud i högtlaarna när den är inkopplad kan jag inte förstå.

Lyckades få bort dörrsidan i den nedre hörnet där högtalaren sitter, som du skrev Janne så sitter det med "julgranspluggar" så det var bara att banga ditt igen efteråt, såg dock inte om högtlaren var inkopplad.

Link to comment
Share on other sites

En liten update, min multimeter vägra fungera, den rä ju trots allt 20 år gamal så det kan va dax å köpa ny ^_^

Satt istället å testa genom att koppla in allt som det ska va, kopplade inte in nånting i den rosa kabeln, knäpptyst.

Då tog jag en kabel från stereon som inte hade nått med högtalaran å göra å koppla in den i den rosa å vipps, ljud överallt, skönt tänkte jag, det varade i runt 10sek, sen dog allt igen.

Tog då bara för att testa en enda högtalarkabel å koppla in i den rosa kabeln, å då funka höger bak å vänster fram :huh: Det är nått jävla lurt med det här så det blir kanske å dra nya kablar, en från varje högtalare så man får 4 fungerande högtalare.

En liten fråga till som jag kom på nu i slutet, högtalaren vänster bak som är borta verkade ha 4 anslutningar medans den till höger endast har två. Är det nått speciellt med just vänster högtalare?

Hoppas på att nån vet nått om detta :D

Link to comment
Share on other sites

En liten update, min multimeter vägra fungera, den rä ju trots allt 20 år gamal så det kan va dax å köpa ny ^_^

Satt istället å testa genom att koppla in allt som det ska va, kopplade inte in nånting i den rosa kabeln, knäpptyst.

Då tog jag en kabel från stereon som inte hade nått med högtalaran å göra å koppla in den i den rosa å vipps, ljud överallt, skönt tänkte jag, det varade i runt 10sek, sen dog allt igen.

Tog då bara för att testa en enda högtalarkabel å koppla in i den rosa kabeln, å då funka höger bak å vänster fram :huh: Det är nått jävla lurt med det här så det blir kanske å dra nya kablar, en från varje högtalare så man får 4 fungerande högtalare.

En liten fråga till som jag kom på nu i slutet, högtalaren vänster bak som är borta verkade ha 4 anslutningar medans den till höger endast har två. Är det nått speciellt med just vänster högtalare?

Hoppas på att nån vet nått om detta :D

Jag böt ut min stereo i min DeVille -90 förra sommaren och då sökte jag reda på ett elschema för stereon vilket jag hittade på en Amerikansk bilstereosida. Där syns vilka färger de olika anslutningarna har och det finns färdiga kontaktstycken som passar mellan Cadillacs orginalanslutning och den "eftermarknadsstereo" jag köpte (Kenwood). Detta förutsätter att ingen klippt sönder orginalhärvan. Min bil har två 6-9 or bak och två mindre ovala i instrumentpanelen. Vid montaget av den nya stereon så en ny din stereo längre än orginalet och kommer därför sticka ut något.

Link to comment
Share on other sites

En liten update, min multimeter vägra fungera, den rä ju trots allt 20 år gamal så det kan va dax å köpa ny ^_^

Satt istället å testa genom att koppla in allt som det ska va, kopplade inte in nånting i den rosa kabeln, knäpptyst.

Då tog jag en kabel från stereon som inte hade nått med högtalaran å göra å koppla in den i den rosa å vipps, ljud överallt, skönt tänkte jag, det varade i runt 10sek, sen dog allt igen.

Tog då bara för att testa en enda högtalarkabel å koppla in i den rosa kabeln, å då funka höger bak å vänster fram :huh: Det är nått jävla lurt med det här så det blir kanske å dra nya kablar, en från varje högtalare så man får 4 fungerande högtalare.

En liten fråga till som jag kom på nu i slutet, högtalaren vänster bak som är borta verkade ha 4 anslutningar medans den till höger endast har två. Är det nått speciellt med just vänster högtalare?

Hoppas på att nån vet nått om detta :D

Jag böt ut min stereo i min DeVille -90 förra sommaren och då sökte jag reda på ett elschema för stereon vilket jag hittade på en Amerikansk bilstereosida. Där syns vilka färger de olika anslutningarna har och det finns färdiga kontaktstycken som passar mellan Cadillacs orginalanslutning och den "eftermarknadsstereo" jag köpte (Kenwood). Detta förutsätter att ingen klippt sönder orginalhärvan. Min bil har två 6-9 or bak och två mindre ovala i instrumentpanelen. Vid montaget av den nya stereon så en ny din stereo längre än orginalet och kommer därför sticka ut något.

Hitta också den sidan, men tyvärr funkar det inte, högtalar kablarna var klippta å inget händer när man kopplar in dem. Det lustiga är mest att man måste koppla in vilken kabel som helst i den rosa kabeln som kommer från bilen för att få nått ljud överhuvudtaget :mellow:

Kopierade från http://www.modifiedlife.com

Car Radio Battery Constant 12v+ Wire: Orange

Car Radio Accessory Switched 12v+ Wire: Yellow

Car Radio Ground Wire: Black

Car Radio Illumination Wire: Gray

Car Stereo Dimmer Wire: Brown

Car Stereo Antenna Trigger Wire: Pink

Car Stereo Amp Trigger Wire: N/A

Car Stereo Amplifier Location: N/A

Car Audio Front Speakers Size: 4″ x 6″

Car Audio Front Speakers Location: Dash

Left Front Speaker Positive Wire (+): Tan

Left Front Speaker Negative Wire (-): Gray

Right Front Speaker Positive Wire (+): Light Green

Right Front Speaker Negative Wire (-): Dark Green

Car Audio Rear Speakers Size: 6″ x 9″

Car Audio Rear Speakers Location: Rear Deck

Left Rear Speaker Positive Wire (+): Brown

Left Rear Speaker Negative Wire (-): Yellow

Right Rear Speaker Positive Wire (+): Dark Blue

Right Rear Speaker Negative Wire (-): Light Blue

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hmmm, har kollat ännu närmare på stereon nu när jag hade tid.

Tog lite foton på hur den är kopplad också

Den rosa kabeln vet jag inte vad den är till för, men kopplar man inte in nått i den funkar inte ljudet i bilen.

9e4200951212P8996.jpg

Två högtalarkablar hade han kopplat in, försökte mig på att koppla in dem andra men inget hände

5f4200951326P5267.jpg

Dessa är väl ursprungligen till högtalarna, har mätt å det är stendöa allihoppa.

c74200951517Pbfd6.jpg

Följde kablarna å hitta detta, är det också till högtalarna?

9e4200951616Pe164.jpg

Visar vad jag tycker om hans jävla koppling :P

db4200951429P8d65.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan tyvärr inte hjälpa dig där..bara hålla med :D

Verkar som att du hittade högtalarkablarna iaf.

Ja, men drar nog nya kablar från högtalarna, blir nog smidigast så. Ska även inhandla nya högtalare inom en snar framtid ^_^

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...