Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Trögstartad STS


david_hbg

Recommended Posts

Hejsan,....

har en STS 99:a som "dummar" sig vid start. Det känns som om den inte vill starta på alla cylindrarna när man ska starta den. Man hör tydligt hur den verkligen får kämpa igång. Detta

förekommer bara när motorn är varm/ljummen och händer kanske 1 av 10 starter.

Jag vet inte om det kan vara läge att byta tändstiften, bilen har gått 8000 mil nu. Har för mig att tändstiftsbyte rekommenderas först vid 16 000 mil, men bilen är 10 år så kan det vara läge att prova med att byta dom först? För övrigt går bilen kanon och inga felkoder finns. Batteriet är så gott

som nytt, så det ska vara gott med mos i det. Någon som har några andra förslag på åtgärder?

Mvh

//David

Link to comment
Share on other sites


Jag vill egentligen inte skrämma upp dig men det sämsta som det skulle kunna vara är

att kylarvätska kommer ned i en cylinder och gör att en kolv går trögt vid varm motor.

Alltså det tråkiga problemet med topplockspackningar/topplocksbultar på Northstar.

Jag hade just det problemet med en Chevrolet 283'a på 60-talet. Fick helt enkelt vänta tills

motorn kallnat ngt innan den gick att starta igen. Planade en topp och motorn blev lättstartad igen.

Andra mycket bättre tänkbara fel för dig är ngt med startmotorn eller kablar....

/Jan L.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,....

har en STS 99:a som "dummar" sig vid start. Det känns som om den inte vill starta på alla cylindrarna när man ska starta den. Man hör tydligt hur den verkligen får kämpa igång. Detta

förekommer bara när motorn är varm/ljummen och händer kanske 1 av 10 starter.

Jag vet inte om det kan vara läge att byta tändstiften, bilen har gått 8000 mil nu. Har för mig att tändstiftsbyte rekommenderas först vid 16 000 mil, men bilen är 10 år så kan det vara läge att prova med att byta dom först? För övrigt går bilen kanon och inga felkoder finns. Batteriet är så gott

som nytt, så det ska vara gott med mos i det. Någon som har några andra förslag på åtgärder?

Mvh

//David

Om bilen går riktigt när den är varm kan du utesluta tändproblem. Antingen funkar stiften eller inte (iaf om det är originalstift). Det som händer med dom är att platinaplattorna kan lossna och då har du dubbla elektrodavståndet med en gång.

Hur är tomgången? Varm respektive kall? Varvtal? Den ska gå upp i ca 1300 rpm någon halvminut för att sedan ligga på kanske 1000 rpm för att med tiden gå ner i normala 650 rpm (varmt motor)

Vevhusventilationen kan vara igenkorkad. Plocka loss ventilen och skaka på den. Rasslar den inte är den igenkorkad..

En grej som kan spöka som tyvärr inte kan kollas utan scantool är om det är en skillnad mellan IAT och ECT (Intake Air Temperature sensor och Engine Temperature Sensor). Med motorn kall ska skillnaden ligga inom 3°C avvikelse...

Andra saker kan vara föroreningar i bränslet och taskigt bränsletryck...du använder väl ingen injektor cleaner eller någon sån skit?

Sen finns det tändrelaterad grejer som kan krångla..taskig jord till tändmoduler etc..men det troligaste står först..

Link to comment
Share on other sites

Jag vill egentligen inte skrämma upp dig men det sämsta som det skulle kunna vara är

att kylarvätska kommer ned i en cylinder och gör att en kolv går trögt vid varm motor.

Alltså det tråkiga problemet med topplockspackningar/topplocksbultar på Northstar.

Jag hade just det problemet med en Chevrolet 283'a på 60-talet. Fick helt enkelt vänta tills

motorn kallnat ngt innan den gick att starta igen. Planade en topp och motorn blev lättstartad igen.

Andra mycket bättre tänkbara fel för dig är ngt med startmotorn eller kablar....

/Jan L.

Har du bytt kylarvätskan i bilen? Man ska göra det efter 5 år första gången och därefter vartannat år. Slarv med bytet är den vanligaste orsaken till läckage i topplockspackningen/arna. Dexcool är originalvätskan som rekommenderas i STS 99:an. Se tråden högst upp på forumet för mer detaljer.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Först och främst så tackar jag för många svar.

jlinde: jo jag har tänkt på att toppen skulle vara boven i dramat, men då borde väl bilen kännas seg/dåligt med kraft samt ryka blått el vitt (kommer inte ihåg vilket) ur avgaserna. Har haft problem

med trasig topp på en 9-3:a, men symptomen känns inte igen.

JanOlsson: varvtalen stämmer. IAT/ECT menar du luftmassemätaren? Sen angående bränslerengöring typ STP o dylikt, har inte användt, men funderar på att testa. Jänkarna har väl "renare" och bättre kvalité på sitt bränsle och då kanske bilen är mer optimerad för dessa???

Bengt Olsson: Det är både bytt kylarvätska och vattenpump för ca 3 månader sen pga att pumpen gick sönder

Kan Tech2:an ge fler felkoder än bilen?, eller är det lönlöst

Sen fick jag tips om att spridarna kanske inte är vad dom borde??

//David

Link to comment
Share on other sites

Först och främst så tackar jag för många svar.

jlinde: jo jag har tänkt på att toppen skulle vara boven i dramat, men då borde väl bilen kännas seg/dåligt med kraft samt ryka blått el vitt (kommer inte ihåg vilket) ur avgaserna. Har haft problem

med trasig topp på en 9-3:a, men symptomen känns inte igen.

JanOlsson: varvtalen stämmer. IAT/ECT menar du luftmassemätaren? Sen angående bränslerengöring typ STP o dylikt, har inte användt, men funderar på att testa. Jänkarna har väl "renare" och bättre kvalité på sitt bränsle och då kanske bilen är mer optimerad för dessa???

Bengt Olsson: Det är både bytt kylarvätska och vattenpump för ca 3 månader sen pga att pumpen gick sönder

Kan Tech2:an ge fler felkoder än bilen?, eller är det lönlöst

Sen fick jag tips om att spridarna kanske inte är vad dom borde??

//David

Hej. Jag menar vad jag skrev. Lufttemperaturen kontra kylvätsketemperaturen. Använd inte någon cleaner, bilen går säkert bättre med det än utan men risken är alldeles för stor att du pajar tätningar i hela bränslesystemet. Amerikanarna har sämre bränsle med lägre oktantal. Spridarna har ingen betydelse, annars hade du märkt det jämt, inte bara vid start. Kolla det som jag skrev istället.

En Tech 2:a ger dig inte fler koder men du har möjlighet att jämföra temperaturvärdena på ovan nämnda givare.

Rensat EGR:en på länge?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...