Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

EGR-ventil??


Mats Jangdal

Recommended Posts

Nu har jag bytt en tändspole, tändkablar och tändstift. Det gjorde stor skillnad, för det första går den åter på alla burkar. :D

Men jag är ändå inte riktigt nöjd, avgasvärdena är lite fel på tomgång. Så jag tänkte rengöra EGR eländet, förlåt, ventilen.

Men jag får inte ens loss den. Jag har lossat de enda två skruvar jag kunnat finna, Jag har knackat försiktigt med nylonhammare nere vid flänsen. Men icke!

Vad gör jag för fel?

Medskickar två bilder. Den första är tagen från vänster sida, den andra från vindrutan.

Är det EGR-ventilen?

I vilken nivå är det tänkt att den ska separera från motorn? Det ser självklart ut, men jag kan ju ha fel.

Hur hårt ska den sitta? Om man tittar noga ser det ut som om den är monterad med packningsklister, är det möjligt? Korrekt?

Hur mycket våld får man bruka? Åt vilket håll? Får man vrida med rörtång?

Jag får visst bara med en bild på post. en till kommer.

post-7579-1237297663_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites


Normalt sett så skall den vara lätt att demontera eftersom den sitter monterad med en grafitpackning som lätt delar sig vid kanske bara ett slag med handen -det är säkert klistret som ställt till det för dig.

Går det att få in en liten kil kanske eller prova med en träbit högre upp men det bästa är nog en liten

svagt konisk kil.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Men du kan alltså bekräfta att det är EGR-ventilen jag visar på bilderna? Det borde vara det enligt all litteratur jag kollat, även om den inte ser ut exakt som på de bilderna. Men placeringen och anslutningar verkar stämma

Ska gå lätt att ta bort säger du. Hmm, kanske får köpa en ny och i beredskap alltså. :wipetears

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Men du kan alltså bekräfta att det är EGR-ventilen jag visar på bilderna? Det borde vara det enligt all litteratur jag kollat, även om den inte ser ut exakt som på de bilderna. Men placeringen och anslutningar verkar stämma

Ska gå lätt att ta bort säger du. Hmm, kanske får köpa en ny och i beredskap alltså. :wipetears

/Mats

Knabba till den lite med plastklubban så lär den lossna. Dom kan sitta fast packningarna brukar gå att återanvända :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ser att jag har en gammal oavslutat tråd här.

Problemet var att EGRn sitter med pinnbultar. På den främre, där det är som trängst och djjjj sitter ett fäste till rostfria bränsleledningar. Utan att lossa bränsleledningarna i någon ände går de inte att rubba så att man får dem över pinnbulten och kan skruva bort mutter nr 2 som sitter under fästet. Kom till slut åt att mejsla och bryta sönder hålet i bränsleledningens fäste så att jag kom åt att ta bort mutter nr 2 då var det enkelt att lyfta bort EGR.

Den behövde verkligen rengöras.

Passade på att byta FPR också Fuel Pressure Regulator, en sällan omnämnd detalj i servicehandböcker och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv haft en 93:a och där var det busenkelt att lossa på EGR:en jämfört med min -02:a.

Verkar som någon haft isär och monterat ihop fel hos dig, skumt.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag minns sitter båda bränsleledningarna på en liten konsol där man genom att lossa på en skruv kan röra ledningarna lite grann. Tillräckligt för att få loss muttern och senare hela flänsen på ventilen. Det handlar bara om ett par millimeter som man måste spänna rören. De tål det om de bara är lösa vid konsolen.

Skulle man verkligen gå bet kan man ju lossa de fyra skruvar som håller hela insuget.

På -93 och -94 års modeller är det viktigt att lossa insuget för att komma åt och rengöra "mushålen" i EGR-kanalerna undertill.

De hålen är de små passager som finns mellan EGR-kanalen och respektive cylinder. Det behöver man inte tänka på efter 1994 års modell som sagt.

Har man en -93:a eller -94:a lossar man insuget med de 4:a skruvarna och kilar upp det med en ca 10 cm hög träkloss under så att man kan komma åt att rengöra mushål och kanaler. Packningarna som sitter på varje plastdistans, "phenolic spacer" är återanvändbara. Bränsleledningarna är bara instuckna i insuget så det är inget problem. Skulle någon tätning gå åt skogen kan man lappa den med en LITEN mängd silikontätning.

På den här bilden ser man hur kanalerna ser ut på en -93:a med insuget borttaget.

post-56-130140955804_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mina gick tyvärr inte att rubba. Jag är en stor stark karl och jag provade även bända med verktyg, BOMSTOPP!

Jag löste problemet, my way!

Bra det löste sig. En bra tumregel är annars att något görs fel om man måste vara stark och bända med verktyg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...