Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Angående kupefläkt Eldorado -95


Jan Olsson

Recommended Posts

Jag lägger in en fråga jag fick som PM så vi alla kan få eventuell nytta av den :)

jag har en caddilac eldorado 95 årsmod där kupefläkten inte funkar jag har ström o jord fram till den men det är en tredje kabel som styr hastigheten eller gör den nått annat? jag har bytt kupefläkten o den funkade 2 dagar och sen funkade den inte helplötsligt och jag tror inte att den nya har pajat tror inte att det var fel på den gammla häller ? nån som har råkat ut för nått dyligt innan ? för gissar att man inte får upp nå felkoder på den häller. har hört om nån fun modul?

voretacksam för svar går även bra o maila janne_thai@hotmail.com mvh micke

I fläkthuset sitter en modul som är väldigt känslig för om tändkablarna ligger emot fläkthuset. Eftersom det är ett högspännings tändsystem kan man grilla den här modulen om kablarna ligger emot.

Slå på tändningen och kolla koder. Finns koder eller ej?

Finns inga koder starta bilen och välj lägsta temperatur och sätt fläkten på HI.

Lägg märke till om fläkt och kompressor funkar.

Återkom.

Link to comment
Share on other sites


nej inga tändkablar som har lega emot. och den säger inga fel koder häller.

kupefläkten funkar inte om man hade på coold och hi.

det går tre kablar till kupefläkten en plus och en minus men vad är den tredje? och ska det vara minus eller plus på den för jag har varken + eller - på den.

nån om har plockat ut instrumenten på en eldorado tänkte om man lär lyfta hela instrumentbrädan eller om man bara petar ut den

Link to comment
Share on other sites

nej inga tändkablar som har lega emot. och den säger inga fel koder häller.

kupefläkten funkar inte om man hade på coold och hi.

det går tre kablar till kupefläkten en plus och en minus men vad är den tredje? och ska det vara minus eller plus på den för jag har varken + eller - på den.

nån om har plockat ut instrumenten på en eldorado tänkte om man lär lyfta hela instrumentbrädan eller om man bara petar ut den

Hej. Är det bara fläkten som inte funkar? Det har att göra med felsökningen enl. verkstadshandboken.

Starta motorn och lossa kontaktstycket till fläktmodulen. Mät spänningen över anslutning "B". Är den över 0.5 Volt?

Jag har felsökningsschemat och kan scanna in det senare i veckan...

Link to comment
Share on other sites

nej inga tändkablar som har lega emot. och den säger inga fel koder häller.

kupefläkten funkar inte om man hade på coold och hi.

det går tre kablar till kupefläkten en plus och en minus men vad är den tredje? och ska det vara minus eller plus på den för jag har varken + eller - på den.

nån om har plockat ut instrumenten på en eldorado tänkte om man lär lyfta hela instrumentbrädan eller om man bara petar ut den

Hej!

Den tredje kabeln (grå/svart) går till reglaget för fläktfarten på AC-modulen (blower output control).

Du kan själv gå in och kolla på "Gratis Manualer...." som finns högst upp på forumet. Klicka på länken som finns i första inlägget och följ anvisningarna. När du kommit in på 1995 Cadillac Eldorado hittar du Wiring Diagrams, Air Conditioning. Kolla på Drawing 1.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

nej inga tändkablar som har lega emot. och den säger inga fel koder häller.

kupefläkten funkar inte om man hade på coold och hi.

det går tre kablar till kupefläkten en plus och en minus men vad är den tredje? och ska det vara minus eller plus på den för jag har varken + eller - på den.

nån om har plockat ut instrumenten på en eldorado tänkte om man lär lyfta hela instrumentbrädan eller om man bara petar ut den

Som sagt den tredje kabeln styr fläkthastigheten..på sätt och vis. Både reglaget och en dator styr hastigheten på fläkten. Det är därför jag envisas med att göra en felsökning på ett riktigt sätt istället för att riva ner bilen och hoppas man hittar felet längs med vägen. Både moduler, säkringar, kontakter och kablar kan spöka.

Jag har som sagt fullständiga felsökningsscheman och om det nu senare skulle behövas elscheman. Det tar tyvärr några dagar eftersom jag först måste få igång min scanner eftersom jag blåste om frugans dator...drivrutinerna är så gamla så att jag inte kan få fatt i mer än originaldrivrutinerna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte glömt dig! Däremot har jag haft ont om tid att greja med datorn nu. Den är nästan klar nu så jag räknar med att kunna scanna in ikväll om nu bara internet behagar funkar hemma.

Link to comment
Share on other sites

det behövs inte tack så mkt för hjälpen iaf det var fel på panelen inne i bilen hade inte 0,5 v på kabeln där. viste inte om det skulle vara + elle - på den men när jag fick svar där så var det inga problem. nu blåser det fint igen =) mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Kanon!

Som det är nu vet jag inte om det är Telia, mitt trådlösa nätverk eller routern som krånglar...varför skulle jag börja pilla! <_<

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...