Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Northstar läcker kylarvatten


Massa

Recommended Posts

Hej. Har problem med att min STS -96:a har börjat att läcka kylarvatten! Det pissar ut vatten från motorn när den är varm...

Jag befarade givetvis det värsta... att topplockspackningen gått. :(

Men vid närmare analys med ficklampa så verkar det komma från axeln till vattenpumpen, se bifogade bilder nedan. Vid pilen sipprar det ut kylvatten.

Enligt sprängskiss så finns det ju en O-ring som kanske har gått sönder. Eller är det hela vatten pumpen , eller något värre? Vad tror ni kloka forumvänner?

Hoppas på hjälp!

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites


Närmare foto. Vid pilen sipprar kylvatten ut. :(

post-8941-1235239072_thumb.jpg

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Hej. Har problem med att min STS -96:a har börjat att läcka kylarvatten! Det pissar ut vatten från motorn när den är varm...

Jag befarade givetvis det värsta... att topplockspackningen gått. :(

Men vid närmare analys med ficklampa så verkar det komma från axeln till vattenpumpen, se bifogade bilder nedan. Vid pilen sipprar det ut kylvatten.

Enligt sprängskiss så finns det ju en O-ring som kanske har gått sönder. Eller är det hela vatten pumpen , eller något värre? Vad tror ni kloka forumvänner?

Hoppas på hjälp!

svårt att säga men vis av erfarenhet kan jag bara rekommendera att du byter ut HELA vattenpumpen ,, det e ju i stort sett samma jobb och som en bonus vet du att du har fräscha grejor byter du bara o-ringen (om det mot förmodan skulle bara vara den som läcker ) så har ju vattenpumpen fortfarande slitena lagringar och kommer behöva bytas med tiden ,,

du borde kunna känna på hjulet till vattenpumpen om du har något glapp men jag skulle som sagt endå byta vattenpumpen komplett

Link to comment
Share on other sites

Jodå om jag har ute vattenpumpen så byter jag den...

Men som sagt så undrar jag ju om det är vattenpumpen. Är det någon som har erfarenhet av en läckande vattenpump som kan säga att det är det felet jag har på min bil?

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Byt vattenpump. Det krävs ett specialverktyg men bytet tar inte mer än ca 15 minuter för en kille på 15 år. Jag har aldrig bytt själv på en Northstarmotor men vet det från det andra forumet ;)

Jag är inte säker på att den är "servicable" utan det är bara att byta den så slipper du fundera. Passa på att byta kylarvätskan om du inte redan gjort det och byt den sedan en gång om året (om den inte varit fabriksfylld från början med Dex-Cool då det räcker med vart annat år).

Släng också i de rekommenderade tabletterna. Sök på kylvätskebyte...

.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar era svar som att ni båda är övertygade om att det är vattenpumpen och inget annat som är orsaken till läckaget på min bil.

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Hej, Tänkte bara säga att jag har ett sådant verktyg och jag bor några mil söder om Stockholm.

Så om du bor i närheten så är det bara att komma och låna när du har vattenpumpen.

/Jan Linderholm

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan det var mycket vänligt...men jag bor i Vänersborg.

Någon annan som bor i närheten som kan tänkas låna, hyra ut eller sälja ett sådant verktyg till mig?

Mvh

Mats

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...