Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Køpråd och annan info STS 97-00


mikael

Recommended Posts

Hej,

Jag har tidigare kört Ford Scorpio, de är sköna att köra och billiga att köpa. Efter mycket problem med Scorpio köpte jag en bättre Volvo940 för att slippa bil bekymmer, och det slapp jag. 940 behöver sällan repareras och är bra att lasta i, men det är allt.

Nu funderar jag på att köpa en STS 97 – 00 också, och jag behöver lite köpråd. Jag har gått igenom ert forum (jag är imponerad över ert forum) och kommit fram till följande att kolla på:

Att olja och kylvätska är bytt.

Kolla efter felkoder,

Kolla om motorn rör sig onormalt mycket vid lätt gas och växelväljaren i D.

Allmänt kolla alla funktioner…

Mina frågor kommer nu:

Hur är det med rost på STS, är det en bil jag ska köra med året om?

Dålig toplockspackning skrämmer mig lite, kan man få någon indikation på packningens status?

Är det något annat ni kan komma på?

Kan någon ge en uppskattning på vad skatt och försäkring (entusiast, halvförsäkring) kostar.

Till sist om jag köper en STS som stått stilla länge hos en handlare, är det någon åtgärd jag bör göra innan jag kör (friskt) med den.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Mikael

Skåne 23 nov -08

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Rost är inget du behöver bekymra dig om. Se bara till att bilen är underredsbehandlad så kan du lägga svetsen på hyllan. Slutade laga rost när jag köpte Cadillac istället för att köra Volvo...

Billiga delar om du inte köper via Klintberg & Way som har reservdelsmonopol här i Sverige. Dom tar hutlöst betalt för det mesta. Däremot går det fort och blir betydligt billigare att skicka efter från USA.

Det enda som är viktigt är att kylvätskebytena är gjorda regelbundet vilket de antagligen inte är om man köper begagnat här i Sverige eftersom kunskaperna är dåliga angående vad som behöver servas och inte. Tändstift är säkert bytta 5 gånger trots att man inte behöver göra det förrän efter 16000 mil. Kylvätskan är säkert original... tråkigt men sant.

Oljan ska naturligtvis vara bytt regelbundet men eftersom Svensson inte litar på oljelivslängdsindikatorn är den säkert bytt alldeles för ofta vilket inte gör något för motorn, däremot är det risk att man kört med för tjock olja så även där får man se upp..

Annars är det inget speciellt att tänka på. Den enda "svaga" länken är just topplockspackningen. Den är inte rolig att byta om nu oturen skulle vara framme men å andra sidan behöver man aldrig mer tänka på den om bara arbetet är riktigt gjort och man fortsätter med regelbundna kylvätskebyten.

En STS är extremt tillförlitlig, snål för sin effekt och vikt, kräver ett minimum av service, säker, bekväm, tyst och full med lull-lull.

Sen kan ju alltid allting hända, det du nämner om att t.ex. motorn rör sig betyder i de flesta fall att ett motorfäste har gett upp och det är tyvärr inte så ovanligt på en -98 till -03. Innan dess var konstruktionen styvare. Efter det likaså.

Men det är en grej som är lättfixad till en vettig peng.

-93 t.om. -97 var den första karossen med Northstarmotorn. -98 t.o.m. -03 den andra. -04 och framåt är den senaste. Rent generellt skulle jag satsa på vilken årsmodell som helst av dom här.

Nu är det ju inte som Volvo där samma bil heter tre olika namn utan snarare tvärt om att samma namn är på flera helt olika bilar.

Bilen stått länge? Se upp så inte bromsarna ligger på. Sök på WOT här på forumet. :)

Läs här och fundera lite

http://caddyinfo.com/sevilleyearbyyear.htm

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...