Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

2000 STS motordemontering.


jlinde

Recommended Posts

Hej,

Nu har jag fått hem en 2000 STS som jag skall göra en del motorjobb på. Går det att ta ur motorn separat

uppåt? - på 93-94 så är det inga problem - där var det relativt lätt även att ta ur motorn eller motor och låda

tillsammans uppåt. 2000 motorrummet är ngt annorlunda utformat så det vore bra att veta innan jag börjar för

att sedan upptäcka att det kanske inte går. Jag har ingen manual för 2000 men för 93-94 och där beskrivs metoden.

Garaget som jag har är ganska begränsat så jag tror att det kan bli svårt att få ur drivpaketet nedåt genom att

lyfta fronten och rulla undan drivpaketet.

Vore tacksam för svar från någon som gjort detta eller kan se om 2000 manualen beskriver det som en möjlig

metod.

/MVH Jan Linderholm

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Nu har jag fått hem en 2000 STS som jag skall göra en del motorjobb på. Går det att ta ur motorn separat

uppåt? - på 93-94 så är det inga problem - där var det relativt lätt även att ta ur motorn eller motor och låda

tillsammans uppåt. 2000 motorrummet är ngt annorlunda utformat så det vore bra att veta innan jag börjar för

att sedan upptäcka att det kanske inte går. Jag har ingen manual för 2000 men för 93-94 och där beskrivs metoden.

Garaget som jag har är ganska begränsat så jag tror att det kan bli svårt att få ur drivpaketet nedåt genom att

lyfta fronten och rulla undan drivpaketet.

Vore tacksam för svar från någon som gjort detta eller kan se om 2000 manualen beskriver det som en möjlig

metod.

/MVH Jan Linderholm

När jag kollar den otroliga infosajt som Bengt Olsson informerat om tidigare så ser det ut som att

en 2000 motor måste tas nedåt medan däremot de tidigare Northstar (typ 93) kan tas uppåt.

Men en 2000 kanske kan tas ur uppåt om man tar bort balanshjulet (harmonic balancer) så att motorn

kan dras tillräckligt långt ut från turbinhjulet.

Hoppas på svar från ngn erfaren på detta område.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nu har jag fått hem en 2000 STS som jag skall göra en del motorjobb på. Går det att ta ur motorn separat

uppåt? - på 93-94 så är det inga problem - där var det relativt lätt även att ta ur motorn eller motor och låda

tillsammans uppåt. 2000 motorrummet är ngt annorlunda utformat så det vore bra att veta innan jag börjar för

att sedan upptäcka att det kanske inte går. Jag har ingen manual för 2000 men för 93-94 och där beskrivs metoden.

Garaget som jag har är ganska begränsat så jag tror att det kan bli svårt att få ur drivpaketet nedåt genom att

lyfta fronten och rulla undan drivpaketet.

Vore tacksam för svar från någon som gjort detta eller kan se om 2000 manualen beskriver det som en möjlig

metod.

/MVH Jan Linderholm

När jag kollar den otroliga infosajt som Bengt Olsson informerat om tidigare så ser det ut som att

en 2000 motor måste tas nedåt medan däremot de tidigare Northstar (typ 93) kan tas uppåt.

Men en 2000 kanske kan tas ur uppåt om man tar bort balanshjulet (harmonic balancer) så att motorn

kan dras tillräckligt långt ut från turbinhjulet.

Hoppas på svar från ngn erfaren på detta område.

/Jan L

Ställ frågan i det amerikanska forumet. Jag är säker på att jag läst om några som plockat ut motorn ur motorrummet på en -98 eller nyare genom att ta bort huven och dela mot automaten. Vad är det som verka vara ivägen? Grenröret i bakkant på motorn? Jag förstår ditt problem eftersom jag själv gjorde en time-serting på plats i en -93:a p.g.a. platsbrist. Hade jag lyft motorn hade jag inte haft plats att ställa den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nu har jag fått hem en 2000 STS som jag skall göra en del motorjobb på. Går det att ta ur motorn separat

uppåt? - på 93-94 så är det inga problem - där var det relativt lätt även att ta ur motorn eller motor och låda

tillsammans uppåt. 2000 motorrummet är ngt annorlunda utformat så det vore bra att veta innan jag börjar för

att sedan upptäcka att det kanske inte går. Jag har ingen manual för 2000 men för 93-94 och där beskrivs metoden.

Garaget som jag har är ganska begränsat så jag tror att det kan bli svårt att få ur drivpaketet nedåt genom att

lyfta fronten och rulla undan drivpaketet.

Vore tacksam för svar från någon som gjort detta eller kan se om 2000 manualen beskriver det som en möjlig

metod.

/MVH Jan Linderholm

När jag kollar den otroliga infosajt som Bengt Olsson informerat om tidigare så ser det ut som att

en 2000 motor måste tas nedåt medan däremot de tidigare Northstar (typ 93) kan tas uppåt.

Men en 2000 kanske kan tas ur uppåt om man tar bort balanshjulet (harmonic balancer) så att motorn

kan dras tillräckligt långt ut från turbinhjulet.

Hoppas på svar från ngn erfaren på detta område.

/Jan L

Ställ frågan i det amerikanska forumet. Jag är säker på att jag läst om några som plockat ut motorn ur motorrummet på en -98 eller nyare genom att ta bort huven och dela mot automaten. Vad är det som verka vara ivägen? Grenröret i bakkant på motorn? Jag förstår ditt problem eftersom jag själv gjorde en time-serting på plats i en -93:a p.g.a. platsbrist. Hade jag lyft motorn hade jag inte haft plats att ställa den :lol:

Hej!

Jag tror inte att du behöver ställa frågan på det amerikanska forumet, det är så många som har gjort det förut. Kolla länken nedan, så tror jag att du kan bilda dig en uppfattning vilket alternativ som är bäst. Jag har uppfattat att det är enklast att släppa ner hela drivpaketet nedåt, men det förutsätter ju att man har lyft mm och plats att ställa upp drivpaketet därefter. Peter Engvall som är medlem på detta forum time-sertade en STS 99:a nyligen och han lyfte ur motorn uppåt. Det var rätt besvärligt och han skulle nog släppa ner paketet om det blir någon nästa gång. Plats för kommentar från Peter ..... B)

Mvh /Bengt

http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=9821

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kolla Peter Engvalls beskrivning av motorlyftet enligt länken nedan.

Mvh /Bengt :D

http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=18118

Hej igen, ja nu håller man på så sakteliga. Motorn är inte ur än men det skall nog gå bra att ta den uppåt.

Exvis genom att lossa mutter och bricka för svänghjulsdämparen så får man nog

tillräckligt med plats att få isär startkrans-turbin. Bakre grenröret är nästa känsliga punkt

men i demonteringsbeskrivningen för bakre grenrör så ska man ju kunna ta bort det med motorn

på plats men ngt nedsänkt. Det ska bli intressant att se vad som är anledningen till att motorn

trycker ut kylarvatten genom locket -antagligen toppackning och ev en bult som har släppt

från blocket.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...