Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byta motor i en STS 02 med en d:o från STS 03??


Benny

Recommended Posts

Denna fråga har kommit till klubben och lagts ut här för att se om någon kan ge ett bra svar. /Bengt B)

Hej,

Jag har köpt en STS -02 (tillverkad 06/02, VIN 1G6KY54972U252298) vars motor har skurit pga trasig oljepump. Fråga: kan jag montera en motor från en -03 som ju är samma modell fast några månader äldre? Om det går (och varför inte?): behöver jag byta fler detaljer?

Har försökt via mail (cadillac.europe@gm-customercare.com), telefon (Cadillacs kundtjänstcenter (!) 08 519 923 33) och snailmail: (Cadillac & Corvette Customer Assistance Center),

EDS Magyaroszág Kft.

Rábahidvég

Tancsics M. u. 2.

H-9777 Hungary)

att få svar från Cadillac men förgäves hittills. Jo, en gång när jag ringde till Stockholm svarade de att det skulle gå utan problem men verkstaden (R&T Jonssons Bil i Jönköping) är fortfarande tveksam och vill gärna ha skriftligt besked. En andra gång till samma nummer svarade en flicka att de bara kunde svara om bilen var registrerad i Sverige, vad detta nu har med sakfrågan att göra begriper inte jag. Meningen är ju att den skall registreras här.

VIN för fordonet som den "nya" motorn kommer ifrån: 1G6KY54923U200949.

Med vänliga hälsningar

Franz B Braun

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites


När man läser vilka ändringar som har skett år för år står följande att läsa om motorn: 2003 Northstar redesigned to add steel crankshaft instead of iron, and Gryphal coating for the pistons to decrease friction and wear. Dvs stål i vevaxeln istf järn och ett överdrag på kolvarna för att minska friktion och slitage.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Mats, det är ju bara kvalitetsförbättringar på metallsidan.

Jag lade ut den här frågan på det amerikanska moderforumet (Cadillac Discussion Forum) och fick respons från fyra tungviktare, bl a från Bruce Nunnally. Kontentan av deras svar var att det var bara att stoppa in 2003-motorn rakt av. Det enda man skulle tänka på var att behålla PCM från STS 2002. Frågeställaren har fått det beskedet och kände sig nöjd med det.

Mvh /Bengt :D

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Mats, det är ju bara kvalitetsförbättringar på metallsidan.

Jag lade ut den här frågan på det amerikanska moderforumet (Cadillac Discussion Forum) och fick respons från fyra tungviktare, bl a från Bruce Nunnally. Kontentan av deras svar var att det var bara att stoppa in 2003-motorn rakt av. Det enda man skulle tänka på var att behålla PCM från STS 2002. Frågeställaren har fått det beskedet och kände sig nöjd med det.

Mvh /Bengt :D

Det borde inte vara några fysiska skillnader på anslutningarna mellan automaten och motorn från 1993 t.o.m 2003 års modeller.

Anledningen till att man ska behålla den gamla PCM:en är bl.a att antalet luftpumpar varierar mellan 0 och 2 samt att utväxlingarna i automaten varierar mellan modeller, Övriga options som W-option etc, följer också med.

Det skiljer lite på kamaxlarna mellan -01,-02 och -03 års modeller (enligt AJ som inte verkar vara kvar på det här forumet längre)

Bäst hade varit att tanka in en VIN för en -03:a med samma antal luftpumpar som i hans -02:a, samma W-option (och samma utväxling).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...