Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

NAVIGATION i STS-V & XLR-V 2006/2007 ?


2 loud

Recommended Posts


Är det någon som vet om man kan få ett orginalmonterat USA cadillac NAV i en xlr-v /sts-v 2006 2007 att fungera i sverige ?

Jag kan tyvärr inte dom. Antagligen har dom rätt i USA och fel i Holland..jag har iaf inga som helt positiva erfarenheter från Cadillac Europe när det gäller att få svar på hur jag gör för att uppdatera min navigator så den kan ta en 2007 eller nyare skiva...

Svenska bil hittar inte baken med båda händerna och en ficklampa..de är tack vare mig som Svenska bil åtminstone erkänner att 2006 års karta är den sista fungerande till min -02 STS (Denso navigatorn).

Dom hävdade envist 2004 i ca ett år...idioter

I ditt fall har man tack och lov slutat med samarbetet med Denso vilket borde innebära att uppgraderingar av firmwaren inte ska vara några som helt problem (en uppdatering som krävs för att använda en 2007 års skiva eller nyare). Nu gissar jag bara vilt här nedan :)

Det är troligt att navigatorerna ser annorlunda ut för Europa, Asien och Amerika beroende på om TMC och satellitradio etc finns utbyggt i olika länder. Så var det på min.

Då krävs också en annan navigator i Europa. Är det däremot samma funktioner ska det räcka med en omprogrammering för att den ska kunna läsa skivor regionkodade för Europa.

Jag läste om en kille som hade en SRX -04 eller så (US-navigatorn), han fick det att funka med 2007 eller 2008 års skiva efter en omprogrammering på verkstad, har förgäves försökt att nå honom...

Så det kan vara möjligt att en US navigator har Europaskivor tillgängliga även om inte alla funktioner kan användas eftersom det kanske inte är utbyggt här i Europa.

Ska du prata med någon som vet föreslår jag www.gmnavdisc.com eller om du lyckas komma fram (utan att bli omdirigerad till Cadillac Sverige som bara kan sälja golfbollar med SAAB-tryck på) till en Cadillac i USA..

Link to comment
Share on other sites

Här är lite urklipp som jag hittade i www.cadillacforums.com. Killen har alltså en US specs. SRX som han har fått att fungera m.a.p. navigatorn här i Europa genom en omprogrammering.

I just brought over my SRX to Holland from the US. Manufactured around mid-2005. I appear to get traffic information but I am not sure if it is through the station's data feed. The messages that I get are just the A/N road and the road marker (I would call it a milepost back home but you are metric here). I am certain that I have seen the TMC indicator light on the (small) top left corner where the messages scroll by.

The DVD issue is not an issue for us as most of our stuff is in Region 1. Taking the SRX to the local dealer in Den Haag soon to install our NL plates and resolve a tire issue. At the time, I am also going to try out the Europe NAVI disk and hope that it is not region coded.

Let me know if someone wants me to try something. Cheers!

Sorry about the long hiatus - I have been on a business travel treadmill for the past month or so. Here is the final stat on my experience with the Navigation system.

The short story is good news - it works! The europe map disk finally came to the local dealer and I scheduled an appointment. The service technician said that they did an update/adjustment to the navi computer and it works as promised. I am not sure if GM introduced a new system in 05 (versus the 04 SRX) or if they just just finally got around to implementing a firmware update for the existing equipment. I haven't had a lot of time to play with it, so I can't see if the TMC issue has been resolved as well. Best opportunity will come during the summer when we intend to take a tour of the Scandanavian countries.

I did not see version numbers on/in the literature for the Europe disc, but, let me know if anyone wants me to lookup details. The Certificate of Origin for my SRX was dated Feb 2005, so I presume the car was manufactured close to that date.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...