Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ryckig gång vid jämn gas Northstar


janneeskilstuna

Recommended Posts

Hej! Jag har problem med att min Northstar från 97 rycker vid jämn gas, märks speciellt vid lägre farter. Går perfekt när den är kall samt om man accelererar.

Har någon nått bra tips ? Jag har bytt stift, luftfilter, bensinfilter utan att det hänt något.

mvh Janne

Link to comment
Share on other sites


Hej! Jag har problem med att min Northstar från 97 rycker vid jämn gas, märks speciellt vid lägre farter. Går perfekt när den är kall samt om man accelererar.

Har någon nått bra tips ? Jag har bytt stift, luftfilter, bensinfilter utan att det hänt något.

mvh Janne

Inga koder?

Link to comment
Share on other sites

Test om det känns mest när du ligger med 4:an i och lock-up:en är låst i låg hastighet (runt 80 km/h) gasa lätt med bibehållen lock-up. Rycker det mer då?

Klassiskt fenomen med ryckningar, tvekan, "mager gång" när det är dags att göra rent EGR-systemet.

Då märks inget på tomgång eller vid kraftiga gaspådrag.

Kan också vara drivlinerelaterat, typ däckbalans, drivknutar etc.

Börja med att testa om det känns enl. ovan. Testa om det känns mindre om du samtidigt trycker lätt på bromspedalen (för att deaktivera lock-up:en och tända bromsljuset, inte så hårt så du bromsar)

EGR känns upp till ca 1/4 gas eller så.

Börja med EGR och återkom.

Några anmärkningar bara.

Ett bränslefilter som är igenkorkat borde känts värre ju mer du gasar. Motor hade "storknat" av bränslebrist om du gasade rejält. Luftfilter vill ge fetare blandning om det är igenkorkat. Tändstiften har platinaelektroder och ska inte behöva bytas förrän efter ca 16000 mil. Om de går åt skogen brukar det bero på att de plattor som sitter på elektroderna ramlar bort. Då hade du haft en konstant miss troligast.

Link to comment
Share on other sites

För ca 5 år sedan fick jag liknande tips från den amerikanska supergurun på detta forum

(han är inte här längre) då min 93a Eldorado hade precis samma problem - ryckte ibland

runt 70-90km och jämn lugn körning och varm. Jag försökte allt: kopplade bort EGR och alla av Jan

Olsson nämnda varianter -inget hjälpte. Efter mycken skriftväxling med gurun så sa han:

'you have to live with the beast' alltså inget att göra. Då köpte jag in mig på 'Alldata' = för att få alla

'updates' och 'recalls' och konstaterade då att det finns uppdaterat Prom till de tidigaste

Northstarmotorerna. Skaffade ett sådant och problemet är nästan helt borta.

Mina egna funderingar kring det här problemet är att programvaran och tabellerna i PCM'en

ger litet för litet bensin i vissa lägen. Jag har inte försökt med att lura PCM'en att det alltid är kallt i insuget -det finns sådana enkla motstånd.

De senare PCM'erna som i denna Deville har inget löst Prom så jag vet inte om det

finns ngn nyare programvara. En ny PCM med kanske? uppdaterad programvara och rätt VIN

nummer finns att köpa i USA.

Det här är bara en tänkbar variant på felorsak.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Ett vanligt observerat problem på de tidigare Northstarmotorerna är att det kan kännas en lätt ryckning tydligast vid lätt gaspådrag runt ca 80 km/h (eller iaf från den hastighet där lock-up:en ligger i på högsta växeln då problemet är mest framträdande). Helt normalt och som sagt "the nature of the beast"

Anledningen var att man inte hade en VCC (vicious converter clutch) alltså ingen slirning i lock-upen. Det kom från -95 eller så. Den lockupen som var på de första modellerna var en konventionell mekanisk låst lock-up.

Detta gjorde att de egensvängningsfrekvenser som uppstår i drivlinan kändes tydligare. I och med införandet av VCC:n försvann dom i princip helt.

Nu är det inga stora ryckningar jag pratar om utan en lätt ryckning som om bilen får precis för lite bränsle...

Omprogrammeringen av PCM:en bestod i att minskar lock-upaktiviteten i de områden där den känns tydligt och att automaten inte lika gärna ligger kvar på 4.an vid lägre hastighet och lätt gas.

Motorn går på VÄLDIGT mycket EGR-gas då den går lätt runt ca 80 km/h. Det är också därför det är viktigt att kolven kan röra sig lätt i ventilen och att kanalerna är rengjorda riktigt.

(I ditt fall plastkanalerna mellan topp och insug + mushålen J Linde)

Vacuumläckor på EGR-sidan kan spöka till det rejält med...typ läckande packning vid ventilen efter rengöring.

EGR-ventiler kan också krångla även att det är sällsynt.

Det är de fenomenen som är kända att orsaka "rycken" på de tidigare modellerna. Fel bränsleblandning från fabrik kan du glömma. Däremot kan man ju ha fel bränsleblandning efter ett par år om man fått t. ex läckage.

Alltså på de tidigare modellerna är det EGR och/eller TCC:n (torque converter clutch) som ger upphov till den upplevt magra gången.

I ditt fall Janne från Eskilstuna har du en nyare bil med VCC och med "nyare" programvara.

Börja med att kolla koder. Efter det rengör EGR. Throttle bodyn kan också behöva rengöras.

Sök på forumen om rengörning, det finns massor med poster under "how to"

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har problem med att min Northstar från 97 rycker vid jämn gas, märks speciellt vid lägre farter. Går perfekt när den är kall samt om man accelererar.

Har någon nått bra tips ? Jag har bytt stift, luftfilter, bensinfilter utan att det hänt något.

mvh Janne

Hej!

För ett par år sedan hade jag också problem med ojämn gång på min N* 99 (STS). Jag konstaterade att det fanns spår av överslag till gods från åtminstone en tändkabel. Jag köpte nya tändkablar och tändstift och bytte ut de gamla. Tändstiftsbytet kanske var lite overkill (ca 5000 mil), men tändkablarna åldras och blir sämre med åren, det är inte bara milen som är avgörande. Sedan dess går den åter jämnt och fint. Om/när du byter ska du vara noga med att kablarna läggs fint i sina banor/spår under täckkåpan på väg till tändstiften.

:rolleyes: /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har problem med att min Northstar från 97 rycker vid jämn gas, märks speciellt vid lägre farter. Går perfekt när den är kall samt om man accelererar.

Har någon nått bra tips ? Jag har bytt stift, luftfilter, bensinfilter utan att det hänt något.

mvh Janne

Hej!

För ett par år sedan hade jag också problem med ojämn gång på min N* 99 (STS). Jag konstaterade att det fanns spår av överslag till gods från åtminstone en tändkabel. Jag köpte nya tändkablar och tändstift och bytte ut de gamla. Tändstiftsbytet kanske var lite overkill (ca 5000 mil), men tändkablarna åldras och blir sämre med åren, det är inte bara milen som är avgörande. Sedan dess går den åter jämnt och fint. Om/när du byter ska du vara noga med att kablarna läggs fint i sina banor/spår under täckkåpan på väg till tändstiften.

:rolleyes: /Bengt

Håller med där. Effekten i tändsystemet är fullt tillräcklig för att leda gnistan rätt genom isoleringen och ut i gods om en kabel ligger mot nånstans. Man var t.o.m. tvungen att skärma av kupefläkten för att komponenter där kunde bli grillade..

Viktigt som sagt att kablarna inte korsar varandra heller.

Mät kablarna och observera motståndet i dem, stora skillnader tyder på fel.

Köp OEM kablar om de du har är kassa..det behövs

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall med 93'an så blev den bra med endast Prombytet och vid koll av EGR och kanaler så var det helt rent då vid ca 7000 mil.

Lockupen kan vid litet gaspådrag ta mycket lång tid på sig att läggas i - om man däremot

ökar gasen ngt så låser den. I enlighet med shop manualen.

Finns ngn info att hitta någonstans om de olika PCM'erna och PROM'arna annat än

'replaced by'. Jag har samlat på mig några olika 93-95 PCM'er och PROM'ar för både Eldorado och STS. För att kunna byta och testa vid ev behov.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall med 93'an så blev den bra med endast Prombytet och vid koll av EGR och kanaler så var det helt rent då vid ca 7000 mil.

Lockupen kan vid litet gaspådrag ta mycket lång tid på sig att läggas i - om man däremot

ökar gasen ngt så låser den. I enlighet med shop manualen.

Finns ngn info att hitta någonstans om de olika PCM'erna och PROM'arna annat än

'replaced by'. Jag har samlat på mig några olika 93-95 PCM'er och PROM'ar för både Eldorado och STS. För att kunna byta och testa vid ev behov.

/Jan L

Då hade du alltså fått tag i den nya programvaran och som du säger märktes en tydlig förbättring.

Du ska nog vara försiktig med vilken PCM och PROM du testar med. Kamaxlar, insprutningssytem, TCC/VCC etc. kan vara olika från år till år. Antagligen är det bara -93 och -94 du kan använda.

Varför mixtrar du med olika boxar då? Hoppas du hitta ett "Fast-chip"? :lol:

Kolla med närmsta lokala GM-verkstad om de senaste programvarorna. De kan ladda ner dom med scan-toolen. Ska kunna iaf :lol:

Kanalerna i sig behöver inte vara skinande rena, bara gaserna kommer fram. Däremot korkar "mushålen" lätt igen (-93/-94).

Detsamma gäller EGR-ventilen. Däremot är det viktigt att ventilaxeln inte har avlagringar som gör att ventilen kärvar. Man kan röra ventilen med fingrarna oftast (annars hade man fått en kod för eller senare. Jag gissar på att friktionskoefficienten ändras när motorn blir varm.

Min -93:a gjorde som din. 50% kom från tändkablarna och 50 från EGR-ventilen.

Jag rengjorde axeln ändå trots att jag kunde föra den i botten mha fingret och bilen gick så gott som perfekt. Nya tändkablar löste det.

En grej som påverkar stabiliteten är spjällhuset (throttle body). Avlagringar där kan påverka vid små gaspådrag.

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall med 93'an så blev den bra med endast Prombytet och vid koll av EGR och kanaler så var det helt rent då vid ca 7000 mil.

Lockupen kan vid litet gaspådrag ta mycket lång tid på sig att läggas i - om man däremot

ökar gasen ngt så låser den. I enlighet med shop manualen.

Finns ngn info att hitta någonstans om de olika PCM'erna och PROM'arna annat än

'replaced by'. Jag har samlat på mig några olika 93-95 PCM'er och PROM'ar för både Eldorado och STS. För att kunna byta och testa vid ev behov.

/Jan L

Då hade du alltså fått tag i den nya programvaran och som du säger märktes en tydlig förbättring.

Du ska nog vara försiktig med vilken PCM och PROM du testar med. Kamaxlar, insprutningssytem, TCC/VCC etc. kan vara olika från år till år. Antagligen är det bara -93 och -94 du kan använda.

Varför mixtrar du med olika boxar då? Hoppas du hitta ett "Fast-chip"? :lol:

Kolla med närmsta lokala GM-verkstad om de senaste programvarorna. De kan ladda ner dom med scan-toolen. Ska kunna iaf :lol:

Kanalerna i sig behöver inte vara skinande rena, bara gaserna kommer fram. Däremot korkar "mushålen" lätt igen (-93/-94).

Detsamma gäller EGR-ventilen. Däremot är det viktigt att ventilaxeln inte har avlagringar som gör att ventilen kärvar. Man kan röra ventilen med fingrarna oftast (annars hade man fått en kod för eller senare. Jag gissar på att friktionskoefficienten ändras när motorn blir varm.

Min -93:a gjorde som din. 50% kom från tändkablarna och 50 från EGR-ventilen.

Jag rengjorde axeln ändå trots att jag kunde föra den i botten mha fingret och bilen gick så gott som perfekt. Nya tändkablar löste det.

En grej som påverkar stabiliteten är spjällhuset (throttle body). Avlagringar där kan påverka vid små gaspådrag.

Hej igen, De olika PCM'er som jag har är alla för 93-94 (ev 95) och med 2 olika nummer

som används blandat -varför framgår ej. När man köper en ersättning från GM som jag gjorde

i Ft Lauderdale - Coral Cadillac- så är den till för både 93 och 94 och ersätter båda de 2 tidigare

typerna. Jag skaffade den extra bara för att ha i reserv men efter en tids testande så började jag få

problem med att växellådan gick över i skyddsläge ett par gånger. Då bytte jag tillbaka till

min originalPCM. De extra PCM'erna köpte jag på ebay eftersom de var mycket billiga

och fick då med lite olika PROM'ar. Hade en ide om att man kanske skulle ha kunnat använda

STS'ernas PROM -STS'en är ju litet tyngre än Eldon så kanske GM har pytsat in lite mer bensin i den.

Nu behöver jag inte göra något byte eftersom 93'an fungerar OK?(Motorn är ur just nu för Sotning).

(Ford har olika styrdatorer för ex vis en 88 Fastback och Convertible - antagligen beroende på

vikten -bilarna har allt mekaniskt i drivlinan helt identiskt)

Eftersom jag gillar att göra det man kan själv så hittade jag ett bättre beg Vetronix Tech1

instrument med programvara för bl a GM upp till 96. Hade ingen lust att åka till verkstaden

med min 94 Pontiac Trans Sport för problem med ABS. Jag räknar med att Tech1 kan användas för

diverse på Cadillacarna också men jag har inte studerat om man kan göra ngt mer än vad man

kan från panelen - väntar med tester tills jag får ngt problem. Har i allafall använt Tech1 på

min kamrats 92 STS där han hade problem med tomgången. Fast i det fallet kunde man ju se på

bilens varväknare att det var fel - instrumentet visade i det fallet önskat varvtal 642rpm

mot verkligt 1200.... -så det var bara att skaffa en ny tomgångsmotor.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått ett annat VIN-nr intankat på min bil (för en US-STS). Anledningen är för att slippa den förargliga 2-sekunderspausen som de europasålda har efter en viss årsmodell.

Anledningen är helt enkelt för att klara bullertestet som i Sverige funkar som så att man mäter ljudstyrkan vid två punkter när bilen passerar på fullgas. En manuell bil behöver i regel inte ha mer än 3:an i (om det nu är från 50 km/h eller så). Där blir ju en automat missgynnad direkt. Därför paus...jag tröttnade på det och fick fram i huvudsak 3 programvaror (kopplade till VIN-numret som skulle passa (från en GM-tekniker i USA).

En skulle ge lite mer kräm (på bekostnad av den interna kylningen till viss mån antar jag) och ytterligare en skulle ge mycket mer krut...den senare var avsedd för t.ex. polis etc. Det plågar dock växellådefästen etc. Jag antar att man där också har höjt sytemtrycket i automaten för att få snabbare växlingar.

Jag tog ett VIN-nr som var "original"

I mitt fall skulle det egentligen med säkerhet bara funka till en -01:a och en -02.

Då i sin tur fanns det 3 varianter bara beroende på om man hade 0,1 eller 2 AIR-pumpar..det är en djungel som jag inte känner till så mycket om.

På www.cadillacforums.com finns det en kille som hjälpte mig. Skicka ett PM om du vill ha hans namn :)

I ditt fall har du ju både STS med 4.6:an på 295 hk, SLS:en på 272 hk och 4.9:an att "spela med" för -93 och -94. Dessutom ändrade man slutväxelutväxlingen nåt år, fast det var nog efter -94

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...