Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Äntligen har STS-V nått sverige


Jan Olsson

Recommended Posts

Jag surfade runt lite och hittade den här på www.bytbil.com

2008 Cadillac STS -V 4.4 Supercharged V8 469hk....

Som en GM-man beskriver den "a great daily driver"

Tänk på det ni som bara tar fram bilen på sommaren om det inte regnar :D

Nu kommer lite info för de som orkar läsa..alltså Northstarmotorn har omdesignats under åren, topplocksbultlängder har ändrats, gängdelning lika så, kylarvätsketypen med.

Dessutom ändrade man gjutmetod till pressgjutning -02 eller så.

Som grädde på moset har man en annan konstruktion på packningarna nu så risken är i princip obefintlig för den typen av problem.

På de nya V6:orna och på den här lite mindre Northstarmotorn ser dessutom toppen annorlunda ut.

Alla dessa ovan nämnda saker är gjorda för att göra den till den ultimata evighetsmaskinen...alltså minska risken för det enda som verkligen händer med de här motorerna (bortsett från småkrafs som drabbar alla nån gång med lite otur)

För er som nu tänker att "topplockspackningsprobelmet" är ett problem kan jag ju bara referera till min-93:a som snurrade 22000 mil utan några problem, gick så fint man bara kan önska när jag sålde den..hade fixat en bränd ventil orsakad av gubbkörning (eller rättare sagt av gubbkörning följt av rally...) Min -02 har defintivt fått gå hårda 5000 mil sen jag köpte den förra året...gåra bara bättre och bättre..

Topplockspackningarna blåser inte oftare än på andra märken...gå ut och sök på cylinder head gasket på nätet och ni blir översvämmade av Toyota....say no more...

Det är priset p.g.a. det besvärliga arbetet som kan få vem som helst som blivit drabbad av smälla av...det har man tagit till sig och försökt att eliminera sedan -93 och gjort allt för att döda det envisa ryktet om "problemet".

Det är ett problem såtillvida att det verkar vara det vanligaste felet på motorn...jaja, tillbaka till ämnet.

STS-V har alltså allt av all utrustning man kan få tag i.

Vad sägs om det här.... :

Kompressormatad VVT-motor (variabla ventiltider) på 469 hp...ägarna klagar på att kompressorn låter för lite... :)

En vacuumventil öppnar en extra kanal i avgassystemet då man fläskar på lite extra för mindre motstånd och bättre ljud...hoppas inte idioterna på våra statliga huvudvärk kräver en annan programvara till PCM:en?

0-96 på 4,8 sekunder...jag tror fasen den har samma vrid vid 1200 rpm som min 305 hp 4,6 Northstar har som max.

Elektriskt begränsad till 260 km/h.

Brembos värstingbromsar

6-petad automat med PAS (performance algorith shifting som växlar ner och håller växeln då man gasar lite extra..a must have :) ), givetvis med sportläge och med möjlighet att växla manuellt..

Den är också utrustad med PAL (Performance algorith lightfoot) som hjälper en att köra snålt om man nu känner för det

adaptiv farthållare

magnaride som jag personligen kan säga är det enda sättet att köra fort OCH säkert på...

Stabili-trak så klart (säg inte antisladd...Volvo har antisladd..alla har antisladd, inget aktivt system som känns sportigt OCH säkert)

strukturavkännande ABS (har det med...suveränt)

rain-sense wipers (som såklart slår på sig själv också) och känner av fukt förrutom regn...

filbytesvarnare

döda zonen varning

HUD (Heads up display) som ger den mesta informationen direkt på rutan

fjärrstart (upp till 60 m tror jag)

2-stegs krockkuddar, gardiner etc

Bose 5.1 surround med 15 högtalare, 6 skivors DVD-växlare, touch screen navigator etc etc

HID-lampor (Hi Intensity Discharge)...xenon alltså med automatisk avbländning, spolning sker med uppvärm spolarvätska

Backvarnare så klart

Så...kan ni alla skicka en slant till mitt Swedbank-konto? Alla bidrag välkomna :bluesbrothers:

Link to comment
Share on other sites


Det låter riktigt bra det där. Men så till den avgörande frågan, Hur mycket får vi som har BE-körkort hänga på kulan?

Det man hänger på lär ju följa med iaf.

/Mats

Det finns ingen dragkrok :P

Jag tror inte du får dra ett gram med den. Anledningen är att automaten har VCC (precis som sedan -95 eller så) alltså Vicious Converter Clutch.

Det innebär att det alltid förekommer en slirning inne i automaten för att fungera som ryckutjämnare och ge en jämn kraftkänsla.

Slirningen altstrar mycket värme, hängar man på nåt ton altstras MYCKET extra värme till,,

Då ska du nog ta en Escalade med automat med konventionell lockup. Den får du dra nästan 4 ton med..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det e en "himla" nice kärra jag gick i köpas tankar för en sådan här ,, en 06 på E-bay e ju köpbar från ca $35000 .. ,, dock en å annan slant som ska ut men det e ju så himla nice ,, ganska komplett oxå ,, behöver inte ödsla en krona på och trimma den ,, man MÅSTE vara nöjd med en bil som passerar 100 under 5 sekunder ... vore det ni inte för att jag redan har en impala ss -96 som jag har en LT4 E85 motor på 600 Hk på ingående hade valet varit enklare ... Nu har jag ju redan an "snabb" sedan så det kändes plötsligt inte riktigt lika intressant ,,,, se där ja dom har visst en liknade modell som heter XLR-V och .. kostar en å annan dollar till men jag e PÅ ... nu infinner sig PROBLEMEN ,,, i bägge dessa bilarna sitter det ett NAVIGATIONSYSTEM orginalmonterat ,, har snackat med svenska bil och frågat om dom kunde sälja mig en kart Dvd för europa ,, får du frågan om det är en usa bil den ska till . vilket det oxå är , och se då finns det inga skivor som passar för den modellen ,, man påstår att när en sts-v eller xlr-v kommer till europa så passerar den genom caddilac holland och hela navigationssytemet byts ut ( alltså ALL hårdvara inte bara dvd:n ? SAMTIDIGT har jag frågat samtliga handlar i usa som kan sälja en sån här xlr-x 2006 2007 till mig om dom kan inkludera dvd:n för europa i köpet och om dom kan skaffa den ,, SAMTLIGA svarar JA ... vem ska man tro på ? går det att få ett AMERIKANSKT ORGINAL CADILLAC XLR-V NAV ATT FUNGERA I SVERIGE ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...