Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Tyck till om klubben och Magazinet


Rolf

Recommended Posts

Har just fått Cadillac Club Magazine sept/okt 2008 i brevlådan.

Har svårt att förstå att man kan kalla denna lilla pamflett för ett Magazine.

Jag är en relativt ny medlem och är inte insatt i historiken, men som gammal tidningsman inser jag att man borde kunna göra något mycket bättre. Det borde finnas en uppsjö av teman att skriva om och inte som i detta blad endast presentera några kommande träffar.

Är man medlem i en så nischad klubb som vår har man oftast ett brinnande intresse för sin gamla bil och väntar sig intressant läsning.

När man läser Magasinet och tar del av hemsidan framstår det klart för mig att denna klubb är helt fokuserad på den sociala samvaron i form av träffar i olika former. Aktiviteter som kanske 20% av medlemmarna aktivt deltar i. Det är jättebra, men för oss andra ca 80% kanske det finns andra saker vi skulle önska oss. T.ex. ett fylligare Magazine, bildandet av en teknikgrupp för tekniska frågor, ett forum för begagnade delar mm.

Har ett bra exempel med ett citat från Mustang klubbens hemsida:

”På den här sidan har vi samlat en mängd information om våra mustanger, dels i form av länkar till intressanta sidor men också direkt skriven information som kan vara intressant för alla som i någon form kommer i kontakt med mustangvärlden. Sidan kompletteras kontinuerligt med information som kan vara intressant för Dig. Läs och ha roligt, här finns allt mellan himmel och jord, och skulle du inte hitta det Du vill, hör av Dig till oss så kanske vi kan fixa det ändå eller lägga till det på sidan.”

Jag skulle vilja använda forumet för synpunkter på vad vi medlemmar förväntar oss av vår klubb och vårt Magazine.

Link to comment
Share on other sites


En väsentlig skillnad mellan Cadillac och de flesta andra bilmärken är att en Cadillac servar man och kör med. Ändringar görs sällan, liksom reparationer. Med andra bilmärken, inget nämnt och inget glömt, kanske det är vanligare med reparationer och modifieringar med sådant man är missnöjd med.

Då återstår för oss Cadillacägare bilkörningens och för passagerarnas del även bilåkandets glädje. Därav den stora sociala delen i klubben. I påfallande hög grad tycker även hustrun att det är roligt att åka på en Cadillac club träff jämfört med hur det ser ut för andra märken.

Magazinet är (rätta mig om jag har fel) tänkt som snabb och kortfattad information till de medlemmar som ännu inte omfamnat webben.

Detta forum är utmärkt för den teknikinformation du efterlyser. Kolla runt lite i trådarna så får du se.

Mats

Link to comment
Share on other sites

Har just fått Cadillac Club Magazine sept/okt 2008 i brevlådan.

Har svårt att förstå att man kan kalla denna lilla pamflett för ett Magazine.

Jag är en relativt ny medlem och är inte insatt i historiken, men som gammal tidningsman inser jag att man borde kunna göra något mycket bättre. Det borde finnas en uppsjö av teman att skriva om och inte som i detta blad endast presentera några kommande träffar.

Är man medlem i en så nischad klubb som vår har man oftast ett brinnande intresse för sin gamla bil och väntar sig intressant läsning.

När man läser Magasinet och tar del av hemsidan framstår det klart för mig att denna klubb är helt fokuserad på den sociala samvaron i form av träffar i olika former. Aktiviteter som kanske 20% av medlemmarna aktivt deltar i. Det är jättebra, men för oss andra ca 80% kanske det finns andra saker vi skulle önska oss. T.ex. ett fylligare Magazine, bildandet av en teknikgrupp för tekniska frågor, ett forum för begagnade delar mm.

Har ett bra exempel med ett citat från Mustang klubbens hemsida:

”På den här sidan har vi samlat en mängd information om våra mustanger, dels i form av länkar till intressanta sidor men också direkt skriven information som kan vara intressant för alla som i någon form kommer i kontakt med mustangvärlden. Sidan kompletteras kontinuerligt med information som kan vara intressant för Dig. Läs och ha roligt, här finns allt mellan himmel och jord, och skulle du inte hitta det Du vill, hör av Dig till oss så kanske vi kan fixa det ändå eller lägga till det på sidan.”

Jag skulle vilja använda forumet för synpunkter på vad vi medlemmar förväntar oss av vår klubb och vårt Magazine.

Jag vet inte hur många av Cadillac Clubs medlemmar som är med i forumet men jag antar att det är ganska många så det kan ju inte vara helt fel att försöka framföra synpunkter här?

Tyvärr måste jag nog hålla med dig om att fokus mest verkar ligga på träffar även att det på sistone kommit med mycket matnyttig information angående service på våra nyare Cadillacs med Northstarmotorn t.ex. min fina artikel om oljan ;) Skämt å sido som slaktaren sa..

Det hela beror väl på dels hur många sidor man kan få plats med i ett nummer (beroende på antalet medlemmar och respektive medlems vilja att betala lite extra för en större tidning) och dels på vilka skribenter som finns tillgängliga. Det här är ju ändå ett blad som är proffsigt gjort i sin layout, sidantalet skulle behövas ökas. Det som fattas är kanske några huvudskribenter?

Jag älskar att läsa historier om olika modellers tillkomst, fakta, tester, roliga anekdoter etc. precis som den småmysiga känslan som fanns i tidningen Classic motors med bilder, provkörningar idag etc. Det skulle vara skoj!

Man kunde kanske ha en artikelserie som behandlar diverse olika Cadillacmodeller? Nytt som gammalt?

Jag är övertygad om att det någonstans finns en medlem i klubben som skulle känna sig manad att göra faktaartiklar om olika modeller.

Vi kanske skulle ha ett underforum här i det Svenska forumet där man har diverse Cadillacdiskussioner. Typ som i det Amerikanska moderforumet. Kanske en sida om testkörningar etc? Fakta om olika modeller med bilder, tester etc vore fritt att lägga in för vem som helst?

Jag är ju insnöad på de modeller som fanns med Northstarmotorn så jag kan en del udda fakta om dom.

Visste ni att arbetsnamnet på Sevillekarossen som kom -92 var "the Greyhound" (vinthunden). Titta bara på designen från sidan eller lite snett framifrån så ser man att bilen verkar var "på språng"

Eldoradon var "the Needle" (nålen) p.g.a. de rakbladsskarpa hörnen i designen :)

Link to comment
Share on other sites

Mattias skrev "...det finns ju faktiskt dom som har nya bilar också" .

Jag tror att det ligger lite sanning i det. Det är inte så många som har gamla bilar, då menar jag bilar före mitten av 60-talet. Det betyder att de som har nyare bilar inte har kunskap om det gamla,likväl som de med gamla bilar ej har kunskap om det nya. Eftersom man kör nyare bilar så är självmekandet inte lika utbrett, man åker istället omkring och njuter i glada vänners lag. Man behöver bara titta på svarsfrekvensen kontra lästa frågor. Väldigt liten svarsfrekvens.

En annan orsak till den låga aktiviteten kan ju vara att man har fixat till sin bil och då faller intresset att "ligga" på forumet. Man är ju klar att glida omkring. ( andra forum uppvisar liknande fenomen ) Man är nog mest aktiv i början när man behöver andra personers erfarenhet .

Kanske det skulle vara en åldersindelning på fordonen liknande den på den Amerikanska siten. Det kanske är även bristande kunskaper över det nya mediet Internet.

Link to comment
Share on other sites

Har just fått Cadillac Club Magazine sept/okt 2008 i brevlådan.

Har svårt att förstå att man kan kalla denna lilla pamflett för ett Magazine.

Jag är en relativt ny medlem och är inte insatt i historiken, men som gammal tidningsman inser jag att man borde kunna göra något mycket bättre. Det borde finnas en uppsjö av teman att skriva om och inte som i detta blad endast presentera några kommande träffar.

Är man medlem i en så nischad klubb som vår har man oftast ett brinnande intresse för sin gamla bil och väntar sig intressant läsning.

När man läser Magasinet och tar del av hemsidan framstår det klart för mig att denna klubb är helt fokuserad på den sociala samvaron i form av träffar i olika former. Aktiviteter som kanske 20% av medlemmarna aktivt deltar i. Det är jättebra, men för oss andra ca 80% kanske det finns andra saker vi skulle önska oss. T.ex. ett fylligare Magazine, bildandet av en teknikgrupp för tekniska frågor, ett forum för begagnade delar mm.

Har ett bra exempel med ett citat från Mustang klubbens hemsida:

"På den här sidan har vi samlat en mängd information om våra mustanger, dels i form av länkar till intressanta sidor men också direkt skriven information som kan vara intressant för alla som i någon form kommer i kontakt med mustangvärlden. Sidan kompletteras kontinuerligt med information som kan vara intressant för Dig. Läs och ha roligt, här finns allt mellan himmel och jord, och skulle du inte hitta det Du vill, hör av Dig till oss så kanske vi kan fixa det ändå eller lägga till det på sidan."

Jag skulle vilja använda forumet för synpunkter på vad vi medlemmar förväntar oss av vår klubb och vårt Magazine.

Hej Rolf!

Klubben har ett par kanaler för kommunikation med medlemmarna. Cadillac Club Magazine är en kanal för att nå ut till alla medlemmar med relevant information. Hemsidan, www.cadillacclub.se är kanalen för kommunikation med medlemmar on-line. Via hemsidan har vi flera underavdelningar som t ex detta Cadillac Forum, Köp & Sälj (bilar och bildelar), Cadillac News, Länkar mm. När det gäller Cadillac Club Magazine, som du känner dig missnöjd med, så har vi två olika tidningar. Två nummer om året är 16-sidiga fullvärdiga tidningar med både tekniskt och socialt innehåll. Du bör ha fått dessa för 2008 i ditt medlemsutskick. Tre-fyra gånger per år är Cadillac Club Magazine en 4-sidig pamflett av det slag du nyss fick. Dessa nummer innehåller mer aktuell information om evenemang mm som klubben medverkar i. Det finns två huvudsakliga skäl till att vi kallar även dessa pamfletter Cadillac Club Magazine. Dels vill vi hålla en enhetlig grafisk profil på våra utskick och dels finns det vissa skattetekniska skäl.

Om du tittar runt på hemsidan och dess underavdelningar och i de 16-sidiga numrena av Cadillac Club Magazine (januari och juni), tror jag du ska finna att klubben har både tekniskt och socialt innehåll, som mycket väl omfattar de synpunkter du för fram.

Det här forumet är ytterst lämpligt för både tekniska och verksamhetsinriktade frågor. Det är just därför det finns till. B)

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...