Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Export eller Europafelkoder


jlinde

Recommended Posts

Hej, Jag har shop manualerna för 90-94 Eldorado och Seville men jag har inte hittat de så kallade

exportkoderna: Min kamrats 92'a STS skriver ex vis 'Service Vehicle Soon' och '3'.

Jag antar att dessa sifferkoder inte ger något mer än de koder som man tar fram på panelen

med hjälp av 'OFF' och 'WARMER' men det skulle vara bra att veta.

Vad var det för nytta med exportkoderna egentligen?

/Jan L

Link to comment
Share on other sites


Hej, Jag har shop manualerna för 90-94 Eldorado och Seville men jag har inte hittat de så kallade

exportkoderna: Min kamrats 92'a STS skriver ex vis 'Service Vehicle Soon' och '3'.

Jag antar att dessa sifferkoder inte ger något mer än de koder som man tar fram på panelen

med hjälp av 'OFF' och 'WARMER' men det skulle vara bra att veta.

Vad var det för nytta med exportkoderna egentligen?

/Jan L

Hej!

Jag vill gärna skilja på felmeddelanden (visas på displayen utan någon extern inblandning) och felkoder (visas inte utan extern inblandning, SES-lampan tänds för att visa allvarliga eller potentiellt allvarliga koder).

Siffrorna som återföljer felmeddelandena ger ingen extra information utöver felkoderna som man tar fram via bilens interndiagnostik (AC-knapparna)

Anledningen var helt enkelt att återförsäljare som inte behärskar engelska ska kunna se vad det är för ett felmeddelande som visas genom att läsa den efterföljande siffran och därigenom få fram rätt kod.

Jag hade samma visning på min bil (-93 STS men ställde om landskoden till US-inställningarna så att jag slapp se siffrorna efter varningstexterna, fick felvisning på hastighetsmätaren på ca 2 km/h istället för 10 km/h och fick också varningen "FUEL LEVEL VERY LOW" vilket man inte får på Europabilarna annars.

3 i ditt fall borde helt enkelt innebära "Service vehicle soon"

Hoppas jag inte flummade till det för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Jag har shop manualerna för 90-94 Eldorado och Seville men jag har inte hittat de så kallade

exportkoderna: Min kamrats 92'a STS skriver ex vis 'Service Vehicle Soon' och '3'.

Jag antar att dessa sifferkoder inte ger något mer än de koder som man tar fram på panelen

med hjälp av 'OFF' och 'WARMER' men det skulle vara bra att veta.

Vad var det för nytta med exportkoderna egentligen?

/Jan L

Hej!

Jag vill gärna skilja på felmeddelanden (visas på displayen utan någon extern inblandning) och felkoder (visas inte utan extern inblandning, SES-lampan tänds för att visa allvarliga eller potentiellt allvarliga koder).

Siffrorna som återföljer felmeddelandena ger ingen extra information utöver felkoderna som man tar fram via bilens interndiagnostik (AC-knapparna)

Anledningen var helt enkelt att återförsäljare som inte behärskar engelska ska kunna se vad det är för ett felmeddelande som visas genom att läsa den efterföljande siffran och därigenom få fram rätt kod.

Jag hade samma visning på min bil (-93 STS men ställde om landskoden till US-inställningarna så att jag slapp se siffrorna efter varningstexterna, fick felvisning på hastighetsmätaren på ca 2 km/h istället för 10 km/h och fick också varningen "FUEL LEVEL VERY LOW" vilket man inte får på Europabilarna annars.

3 i ditt fall borde helt enkelt innebära "Service vehicle soon"

Hoppas jag inte flummade till det för mycket.

Hej! Har en STS 93, kan jag ställa om till US-inställningarna via panelen? MVH Janne

Link to comment
Share on other sites

hej, I tabeller i instrumentpaneldatorn (IPC) så kan man ändra värden på en binär

bitmap som man ställer in genom att skriva in en decimalsumma av

mellan 0 och 255.

IPC-dataparametrarna ID90 och ID91 kan ställas om genom att ändra IS08 och IS09.

Man behöver helst ha shop manualen för att ställa om och även skriva ned de gamla värdena.

I min 93 manual så ska en US 4.6 liter ha IS08 = 8. Min EuropaEldorado93a TC har värdet 201=: summan av Canada=128+EU=64+ride control=8+ej 'low fuel warning'=1

Jag har inte skrivit in värdet 8 än i min 93'a - först skall jag testa på min kamrats 92'a !!!

för att få ned hastighetsmätarens felvisning - den visar 30 km när man nästan står stilla.

En 92 STS (4,9liter) skall ha värdet 0 i USA. Den har nu 193. (Ride control är borttaget = vanliga stötdämpare) En duktig mekaniker (Krylbo) har gjort detta för att slippa 'Service ride control'

då bilen har fått originalstötdämparna ersatta av vanliga utan elanslutningar.

Men som sagt det är nog bra att ha manualen. Cadillac tog bort de här möjligheterna att ändra

på senare årsmodeller eftersom man kan påverka alltför mycket.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...