Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Dator/ felkodsavläsare obd1? DeVille 4.5l -90


Ingemargävle

Recommended Posts

Jag har kollat lite på bl.a E-Bay och sökt efter en felkodsläsare för att kunna kolla flera värden samtidigt och funnit att just de äldre datorerna oftast är undantagna på de instrument jag sett. Har någon av er tipps på någon bra avläsare eller o´m det finns något sätt att kopla in en vanlig bärbar dator för avläsning.

Jag har orginal verkstadshandbok så jag kan läsa av koderna en i taget när jag sitter i bilen men det är lite svårt att jobba under huven samtidigt.

Det skulle vara kul att kunna se vad som händer samtidigt typ att spjällaxeln öppnar spridarna ökar tiden och den växlar ner samtidigt osv. lika så skulle en kortare logg underlätta.

Link to comment
Share on other sites


Jag har kollat lite på bl.a E-Bay och sökt efter en felkodsläsare för att kunna kolla flera värden samtidigt och funnit att just de äldre datorerna oftast är undantagna på de instrument jag sett. Har någon av er tipps på någon bra avläsare eller o´m det finns något sätt att kopla in en vanlig bärbar dator för avläsning.

Jag har orginal verkstadshandbok så jag kan läsa av koderna en i taget när jag sitter i bilen men det är lite svårt att jobba under huven samtidigt.

Det skulle vara kul att kunna se vad som händer samtidigt typ att spjällaxeln öppnar spridarna ökar tiden och den växlar ner samtidigt osv. lika så skulle en kortare logg underlätta.

Hej. Vad jag förstått så är de enda avläsarna som verkligen ger allt man kan få ut samma avläsare som Cadillac själva använder sig av i sina egna verkstadshandböcker. I det här fallet är det en tech-1. Jag vet inte hur dom ligger prismässigt men jag antar att dom fortfarande är jäkligt dyra. Det billigaste och kanske smidigaste är att köpa ett kit bestående av programvara och adaptrar för flera olika bilmärken (både för OBD-I och OBD-II) som man sedan använder ihop med sin bärbara dator (kan ju alltid skaffa en billig begagnad).

Jag ska erkänna att jag önskar att jag hade haft något sånt till min -02 nu när en tändmodul spökade. Inte så kul att leta fram mauellt.

Hade jag haft full tillgång via IPC som på min -88 Eldorado eller -93 STS jag hade kunde jag hittat felet fortare.

Är det något speciellt fel som du kanske behöver hjälp med? Glöm inte att du kan få fram samtliga givarvärden och köra samtliga funktioner inifrån bilen bara för att testa funktioner. 4.5:an är förhållandevis enkel med sin "throttle body" med 2 spridare som sprutar rätt ner i ett spjäll. Nedväxlingen sker utan elektrisk inverkan, en vakuum modulator styr. Är den igenkorkad av skit så får du lätt konstiga växlingar. Infon om spridarnas pulsvidd kan du läsa av bakom ratten medan du trampar gasen i botten :P (en medhjälpare som tittar är kanske inte fel)

En sak får du förstås inte, det är loggen. Men man kan komma långt ändå.

Här är en länk: www.obd-onboarddiagnostics.com/products.htm

Den längst ner verkar ju ok, men sök på OBD-I scan tool så hittar du nog något vettigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite på bl.a E-Bay och sökt efter en felkodsläsare för att kunna kolla flera värden samtidigt och funnit att just de äldre datorerna oftast är undantagna på de instrument jag sett. Har någon av er tipps på någon bra avläsare eller o´m det finns något sätt att kopla in en vanlig bärbar dator för avläsning.

Jag har orginal verkstadshandbok så jag kan läsa av koderna en i taget när jag sitter i bilen men det är lite svårt att jobba under huven samtidigt.

Det skulle vara kul att kunna se vad som händer samtidigt typ att spjällaxeln öppnar spridarna ökar tiden och den växlar ner samtidigt osv. lika så skulle en kortare logg underlätta.

Hej Ingemar!

Jag hittade en pågående auktion på en GM Tech 1 på ebay. Den sägs vara sprillans ny (brand new). Säljaren finns i Budapest, Ungern. Just nu är högsta budet $ 99.- och Buy it Now på $350.-. Shipping Europe kostar $38.-. Säljaren har 100% positiv feedback, vilket borgar för en seriös säljare. Du måste betala via Paypal. Hör av dig om du behöver hjälp.

Mvh /Bengt

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vetronix-GM...sspagenameZWDVW

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite på bl.a E-Bay och sökt efter en felkodsläsare för att kunna kolla flera värden samtidigt och funnit att just de äldre datorerna oftast är undantagna på de instrument jag sett. Har någon av er tipps på någon bra avläsare eller o´m det finns något sätt att kopla in en vanlig bärbar dator för avläsning.

Jag har orginal verkstadshandbok så jag kan läsa av koderna en i taget när jag sitter i bilen men det är lite svårt att jobba under huven samtidigt.

Det skulle vara kul att kunna se vad som händer samtidigt typ att spjällaxeln öppnar spridarna ökar tiden och den växlar ner samtidigt osv. lika så skulle en kortare logg underlätta.

Hej. Vad jag förstått så är de enda avläsarna som verkligen ger allt man kan få ut samma avläsare som Cadillac själva använder sig av i sina egna verkstadshandböcker. I det här fallet är det en tech-1. Jag vet inte hur dom ligger prismässigt men jag antar att dom fortfarande är jäkligt dyra. Det billigaste och kanske smidigaste är att köpa ett kit bestående av programvara och adaptrar för flera olika bilmärken (både för OBD-I och OBD-II) som man sedan använder ihop med sin bärbara dator (kan ju alltid skaffa en billig begagnad).

Jag ska erkänna att jag önskar att jag hade haft något sånt till min -02 nu när en tändmodul spökade. Inte så kul att leta fram mauellt.

Hade jag haft full tillgång via IPC som på min -88 Eldorado eller -93 STS jag hade kunde jag hittat felet fortare.

Är det något speciellt fel som du kanske behöver hjälp med? Glöm inte att du kan få fram samtliga givarvärden och köra samtliga funktioner inifrån bilen bara för att testa funktioner. 4.5:an är förhållandevis enkel med sin "throttle body" med 2 spridare som sprutar rätt ner i ett spjäll. Nedväxlingen sker utan elektrisk inverkan, en vakuum modulator styr. Är den igenkorkad av skit så får du lätt konstiga växlingar. Infon om spridarnas pulsvidd kan du läsa av bakom ratten medan du trampar gasen i botten :P (en medhjälpare som tittar är kanske inte fel)

En sak får du förstås inte, det är loggen. Men man kan komma långt ändå.

Här är en länk: www.obd-onboarddiagnostics.com/products.htm

Den längst ner verkar ju ok, men sök på OBD-I scan tool så hittar du nog något vettigare.

Hej Jan jag kollade auktionen men den var redan över. Det jag är ute efter är nog ett liknande kitt med programvara för en bärbar dator. Jag har kollat på endel av de länkar du tippsade om men de jag tittade på hade inte med någon cadillac från 90 i listan över passande bilmodeller. Det är inga speciella fel vad jag vet just nu på min bil förutom att den har en något högre förbrukning nu än då jag köpte den 2002 och den har ju inte gått mer än ca 6000mil än så motorn bör ju inte vara sliten.

En rättning av din uppgift om throttle body och enbart 2 spridare. DeVille 4.5 -90 har Sequential port fuel injection, med alltså åtta spridare i insugningsröret. Hur det var med de första 4.5l maskinerna är jag osäker på.

Så jag tar tacksamt emot tipps om någon vet ett bra kitt som fungerar på min cadillac och en pc eller ett instrument där jag kan avläsa flera mätvärden samtidigt. Just att kunna läsa av flera mätvärden samtidigt underlättar när man vill kolla hur motorn mår egentligen.

mvh Ingemar

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite på bl.a E-Bay och sökt efter en felkodsläsare för att kunna kolla flera värden samtidigt och funnit att just de äldre datorerna oftast är undantagna på de instrument jag sett. Har någon av er tipps på någon bra avläsare eller o´m det finns något sätt att kopla in en vanlig bärbar dator för avläsning.

Jag har orginal verkstadshandbok så jag kan läsa av koderna en i taget när jag sitter i bilen men det är lite svårt att jobba under huven samtidigt.

Det skulle vara kul att kunna se vad som händer samtidigt typ att spjällaxeln öppnar spridarna ökar tiden och den växlar ner samtidigt osv. lika så skulle en kortare logg underlätta.

Hej. Vad jag förstått så är de enda avläsarna som verkligen ger allt man kan få ut samma avläsare som Cadillac själva använder sig av i sina egna verkstadshandböcker. I det här fallet är det en tech-1. Jag vet inte hur dom ligger prismässigt men jag antar att dom fortfarande är jäkligt dyra. Det billigaste och kanske smidigaste är att köpa ett kit bestående av programvara och adaptrar för flera olika bilmärken (både för OBD-I och OBD-II) som man sedan använder ihop med sin bärbara dator (kan ju alltid skaffa en billig begagnad).

Jag ska erkänna att jag önskar att jag hade haft något sånt till min -02 nu när en tändmodul spökade. Inte så kul att leta fram mauellt.

Hade jag haft full tillgång via IPC som på min -88 Eldorado eller -93 STS jag hade kunde jag hittat felet fortare.

Är det något speciellt fel som du kanske behöver hjälp med? Glöm inte att du kan få fram samtliga givarvärden och köra samtliga funktioner inifrån bilen bara för att testa funktioner. 4.5:an är förhållandevis enkel med sin "throttle body" med 2 spridare som sprutar rätt ner i ett spjäll. Nedväxlingen sker utan elektrisk inverkan, en vakuum modulator styr. Är den igenkorkad av skit så får du lätt konstiga växlingar. Infon om spridarnas pulsvidd kan du läsa av bakom ratten medan du trampar gasen i botten :P (en medhjälpare som tittar är kanske inte fel)

En sak får du förstås inte, det är loggen. Men man kan komma långt ändå.

Här är en länk: www.obd-onboarddiagnostics.com/products.htm

Den längst ner verkar ju ok, men sök på OBD-I scan tool så hittar du nog något vettigare.

Hej Jan jag kollade auktionen men den var redan över. Det jag är ute efter är nog ett liknande kitt med programvara för en bärbar dator. Jag har kollat på endel av de länkar du tippsade om men de jag tittade på hade inte med någon cadillac från 90 i listan över passande bilmodeller. Det är inga speciella fel vad jag vet just nu på min bil förutom att den har en något högre förbrukning nu än då jag köpte den 2002 och den har ju inte gått mer än ca 6000mil än så motorn bör ju inte vara sliten.

En rättning av din uppgift om throttle body och enbart 2 spridare. DeVille 4.5 -90 har Sequential port fuel injection, med alltså åtta spridare i insugningsröret. Hur det var med de första 4.5l maskinerna är jag osäker på.

Så jag tar tacksamt emot tipps om någon vet ett bra kitt som fungerar på min cadillac och en pc eller ett instrument där jag kan avläsa flera mätvärden samtidigt. Just att kunna läsa av flera mätvärden samtidigt underlättar när man vill kolla hur motorn mår egentligen.

mvh Ingemar

Hej Ingemar!

Ok, den motorn ändrades ju snabbt på slutet, riktigt modern då ju ;) . I min Eldo var det som jag sa till dig, två spridare osv (155 hp), året innan 140 hp sen (-90 tror jag) blev det ~180 hp. Sista versionen blev den ju uppborrad till 4,9 l och ~200 hp.

Dom motorerna sliter man inte ut så lätt heller. Bilarna med 4.5:an blev ett tag utsedda till "Used cars best bet" där man då tittade på 10 år gamla bilar. Den i min Eldo hade bara gått 24000 när jag sålde bilen. Tog 1,09 blandad körning med ständig 30 km för fort körning dessutom.

Har din bil bara gått så lite så skulle jag inte bara tänka tanken att det är något invärtes med motorn. Har aldrig hört talas om nån som slitit ut en sån. Däremot de automatlådorna (4T60E?) om man är duktig med gasen.

Jag tror inte det skulle ge dig något i detta fallet att få samtidiga värden på givare etc. Skulle nu inte sekvenserna sinsemellan funka som dom ska så får du ju en felkod såvida inte BCM:en är kass. Om du t.ex. vill se hur öppningstiden på spridarna förlängs när du gasar kan du inte säga om det är rätt eller fel ändå (eftersom bilen går "rent"), hade du däremot t.ex. haft en ständig miss på en cylinder och inte fått några koder kunde du läst ut spridarpulser kontra tändpulser och konstaterat om dom kom fram eller ej. Du har ett komponentetfel av den typen som ger sämre prestanda utan att ge felkoder typ tändstift, fördelarlock/rotor, bromsar, rubbad grundinställning till tändning, bränsletrycksregulator (som är helt mekanisk och inte kan kollas elektriskt) etc.

Mitt tips är att kolla grejerna i den ordningen istället.

Mvh Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite på nätet och hittat en firma som sälger OBD kablage mm. http://www.obd2allinone.com/sc/toplevel.asp?cat=2 och http://www.aldlcable.com/sc/toplevel.asp?cat=0 Det verkar vara samma firma men med olika webadresser är det någon som vet om det passar till min bil och i så fall vilken kabel bör jag välja och vilken programvara ska jag ha?

Det finns tydligen olika protokoll för OBD 1 och vet någon vilket min Cadillac har?

Det skulle vara kul att kunna se vad som händer under huven i sommar....

post-7680-1202157042_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...