Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

4.5l DeVille -90 Växlingar


Ingemargävle

Recommended Posts

När jag glider med min DeVille -90 så tycker jag att den växlar ner onödigt tidigt, går det att ändra? Jag tycker att där jag utan problem åker på 5-växeln med min trötta Saab så borde min Cadillac kunna åka på fyran och inte som nu växla ner till tvåan eller trean. (har kollat via datorn att det inte bara är lockupen som gått ur) Har även åkt med grabbens Mustang och även den är mer glidarvänlig i stan när det gäller att ligga på låga varv. Att den sedan växlar upp till trean på tomgång är också ett problem när jag vill krypa fram men där är väl tomgångsmotorn som spökar. B)

Är det någon som har några bra tipps, oljebytena är gjorda och ser fin ut och bilen har bara gått ca 6000mil.

Såg i någon katalog am att det finns någon ventil man kan byta i växellådan.

Link to comment
Share on other sites


När jag glider med min DeVille -90 så tycker jag att den växlar ner onödigt tidigt, går det att ändra? Jag tycker att där jag utan problem åker på 5-växeln med min trötta Saab så borde min Cadillac kunna åka på fyran och inte som nu växla ner till tvåan eller trean. (har kollat via datorn att det inte bara är lockupen som gått ur) Har även åkt med grabbens Mustang och även den är mer glidarvänlig i stan när det gäller att ligga på låga varv. Att den sedan växlar upp till trean på tomgång är också ett problem när jag vill krypa fram men där är väl tomgångsmotorn som spökar. B)

Är det någon som har några bra tipps, oljebytena är gjorda och ser fin ut och bilen har bara gått ca 6000mil.

Såg i någon katalog am att det finns någon ventil man kan byta i växellådan.

Hur långsamt kan du ungefär köra med fyran i? Runt ca 70 km/h? Vad jag vet (om det är samma som min -88 Eldorado jag hade) så är det en vauummodulator som styr växlingarna. Den kan med tiden korka igen och behöva rengöras. Kan också tänkas vara en vacuumslang till den enheten som inte är vad den borde? Bara gissar här men den brukar ofta nämnas med lustiga växlingar. Min Eldorado gick väl att ligga med som lägst ca 1200 rpm innan den växlade ner. Du har samma växellåda som jag hade och dessutom 190hp och lite högre vridmoment så det borde inte vara någon större skillnad.

Den växellådan är som det är från fabrik, ingen datorstyrning där. I grunden så tycker jag att bilarna inte behöver förändras, är det något som inte känns bra är det iregel något som är fel eller något som en europeisk byråkrat ställt till med ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tippset, ska kolla upp hur den har det med slangar o.dyl. Vakummodulatorn behövs det nya packningar el.dyl. när man gör rent den eller o-ringar?

Om du är försiktig så tror jag inte du behöver några nya packningar. Det brukar var abra kvalité på det som sitter.

Har aldrig särat på en sådan. Men det är den som oftast nämns om växlingarna är lite konstiga.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...