Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

kul med datorer eller hur får jag rätt hastighet


Jan Olsson

Recommended Posts

För ni som har bilarna med dom äldre generationens datorer (OBD-1) som jag tror gjordes fram t.o.m. -95 kan ju det här vara kul.

Om bilen är Europasåld visar er hastighetsmätare 8-10 km/h för mycket oavsett hastighet enl. en europabestämmelse. I USA visar däremot mätaren ca 2km/h fel. På dom äldre datorerna kan man genom att gå in via knapparna på AC-panelen komma in och läsa av felkoder, kontrollera givarvärden, ställa om landsinställningar etc.

T.ex. är ett visst värde på en parameter en kombination av olika options t.ex. om man har eluppvärmd framruta eller ej, RSS (road sensing suspension), vill få varningen "Fuel level very low", etc etc.

Min -93:a jag hade visade inte den sista varningen och hade den europeiska hastighetsvisningen. Här på forumet fick jag hjälp av Logan som gav mig rätt siffra för att få som jag ville...

För felsökning kan man också köra EGR-ventilen manuellt via datorn, stänga av spridarna på cylindrarna en och en etc. etc.

Kort sagt finns det massor man kan göra som man kan ha stor nytta av! Originalhandboken rekommenderas! Är det något ni vill ställa om så kan jag ju alltid leta fram det i min handbok.

På dom nyare datorerna (OBDII från -95 och framåt) kan man tyvärr bara kontrollera sina koder, ryktet säger att man kan göra mer men genom andra knappar då. Något jag inte fått verifierat. Anledningen att man slopat detta är att man faktiskt kan förstöra sin dator om man inte gör saker i rätt sekvens eller matar in felaktiga värden. MAN FÅR INTE CHANSA!! En annan anledning är att det kan gå åt skogen om man tex har en europabil, väljer USA-intällningar som påverar tex lyse etc. Som sagt rätt gjort är det ett kraftfullt verktyg.

Att läsa koder och kolla data är däremot helt ofarligt. Hur många bilar kan man göra det på själv? :)

Jag skickar en länk där man ser hur man får ut koder på sin bil och hur man tyder dom.

http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html

Link to comment
Share on other sites


Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...