Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Lååångsam växling på nyare Cadillac


Jan Olsson

Recommended Posts

Hej igen.

Jag har precis fått min bil uppgraderad. Eller rättare sagt nu beter den sig som det är tänkt.

För er som har dom äldre Northstar-bilarna vet ni säkert att daskar man i plattan i mattan i hastigheterna säg 70-130 eller så så får man en omedelbar växling ner till 2:an och fullt ös, vilket ju är mycket praktiskt i ett land där varenda svensson ska gasa för att "lära en att köra som folk" i sin 850 om man ska förbi.

Dom nyare från något år har en paus inlagd med avsikt på säg 2 sekunder. Döm om min förvåning när jag efter att varit van vid min -93:a ska köra om med min -02:a. Jag trycker gasen i botten och 3.an hoppar i.visst den accelererar men inte mer. Sen efter en stund när jag minst anar det så hoppar 2:an i! Fasen min gamla -88 Eldorado var piggare förbi..

Detta verkade ju mycket konstigt så jag hittade svaret på "det andra" forumet (www.cadillacforums.com) där jag fick veta att det är en K29 noice reduction option på alla Europeiska bilar efter en viss årsmodell... Detta beror på ett test där man riggar upp två mikrofoner, lägger i 3:an eller 4:an på en manuell bil (minns inte vilket) passerar första mikrofonen vid en viss hastighet och accelererar fullt tills man passerar de andra. Ljudnivån mäts och får då inte överskrida ett visst värde. För att klara detta så har man då lagt in en förrödande paus i styrprogrammet.

Nu tyckte förstås den duktiga byråkraten som skapade testet att han var jätteduktig men man KAN ju lägga i 2:an manuellt och då faller ju hela vitsen eller hur? Hursomhelst så fick jag ett VIN-nummer som jag kunde använda istället för det jag hade. Jag fick det inlagt och nu funkar bilen precis som det är tänkt. Om jag så ligger i 120 smäller 2:an i direkt och ligger i till 140 innan växling sker. Precis som det ska vara.

Innan ni frågar mig om VIN-numret så ska jag säga att det funkar till en -02 med EN AIR-pump. Har ni andra årsmodeller ska ni gå in på www.cadillacforums.com och ställa frågan i underforumet "Northstar performande and technical discussion". Jag tror att killen som hjälpte mig gärna hjälper andra med men vill inte hänga ut hans namn här eftersom det trots allt är frågan om en oavsedd modifiering av bilen... <_<

Självklart är det ingen hastighetsspärr på detta VIN-nr...

De europasålda bilarna ska alla ha w-option (eller x-option som det hette på dom äldre) vilket innebär obegränsad topphastighet till ca 240 km/h.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej igen.

Jag har precis fått min bil uppgraderad. Eller rättare sagt nu beter den sig som det är tänkt.

För er som har dom äldre Northstar-bilarna vet ni säkert att daskar man i plattan i mattan i hastigheterna säg 70-130 eller så så får man en omedelbar växling ner till 2:an och fullt ös, vilket ju är mycket praktiskt i ett land där varenda svensson ska gasa för att "lära en att köra som folk" i sin 850 om man ska förbi.

Dom nyare från något år har en paus inlagd med avsikt på säg 2 sekunder. Döm om min förvåning när jag efter att varit van vid min -93:a ska köra om med min -02:a. Jag trycker gasen i botten och 3.an hoppar i.visst den accelererar men inte mer. Sen efter en stund när jag minst anar det så hoppar 2:an i! Fasen min gamla -88 Eldorado var piggare förbi..

Detta verkade ju mycket konstigt så jag hittade svaret på "det andra" forumet (www.cadillacforums.com) där jag fick veta att det är en K29 noice reduction option på alla Europeiska bilar efter en viss årsmodell... Detta beror på ett test där man riggar upp två mikrofoner, lägger i 3:an eller 4:an på en manuell bil (minns inte vilket) passerar första mikrofonen vid en viss hastighet och accelererar fullt tills man passerar de andra. Ljudnivån mäts och får då inte överskrida ett visst värde. För att klara detta så har man då lagt in en förrödande paus i styrprogrammet.

Nu tyckte förstås den duktiga byråkraten som skapade testet att han var jätteduktig men man KAN ju lägga i 2:an manuellt och då faller ju hela vitsen eller hur? Hursomhelst så fick jag ett VIN-nummer som jag kunde använda istället för det jag hade. Jag fick det inlagt och nu funkar bilen precis som det är tänkt. Om jag så ligger i 120 smäller 2:an i direkt och ligger i till 140 innan växling sker. Precis som det ska vara.

Innan ni frågar mig om VIN-numret så ska jag säga att det funkar till en -02 med EN AIR-pump. Har ni andra årsmodeller ska ni gå in på www.cadillacforums.com och ställa frågan i underforumet "Northstar performande and technical discussion". Jag tror att killen som hjälpte mig gärna hjälper andra med men vill inte hänga ut hans namn här eftersom det trots allt är frågan om en oavsedd modifiering av bilen... <_<

Självklart är det ingen hastighetsspärr på detta VIN-nr...

De europasålda bilarna ska alla ha w-option (eller x-option som det hette på dom äldre) vilket innebär obegränsad topphastighet till ca 240 km/h.

Hej Janne!

Nu har jag också fått ett amerikanskt VIN-nummer inprogrammerat i min STS 99. Jag märkte direkt att kick-down fungerar direkt utan fördröjning.

När jag kom hem till garaget efter första provturen var dock avgasrören bak svarta. Vad kan det bero på? Är det något annat som skiljer amerikanska modellernas powertrain från exportmodellerna? Hur är det med katalysatorn? När jag skulle byta avgassystemet för några år sedan (jag köpte ett Corsa Performance Exhaust i USA) så var röret ut från katten grövre på min bil än på Corsa-röret, så vi var tvugna att göra viss specialanpassning. Corsa-systemet jag köpte var ju specialdesignat för Cadillac Seville 1999, men först när vi hade kapat originalsystemet efter katten förstod vi att det skiljde mellan den amerikanska STS:en och Exportmodellen.

Har du besiktigat bilen efter förändringen och fått samma fina avgasvärden som innan bytet t ex?

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt!

Killen som hjälpte mig informerade mig om att VIN-numrena var unika beroende på SLS eller STS (såklart) men också beroende på årsmodell (kamaxlar skiljer) och antalet AIR-pumpar (0,1 eller 2).

Dessutom hade han också tillgång till nummer med lite mer "sprutt" för bilar anpassade för "delivery service" etc. Du kan ha fått ett VIN-nummer anpassat till en bil med annan kam? Det kan också vara lite WOT-sot som lagt sig? :P

Jag ska besiktiga bilen nu i Maj så vi får väl se vad dom säger, ska dock byta kylare nu till helgen..den har börjat läcka..tror att killen som bytte motorfästet åt mig råkat trycka till den i nederkant för den ser helt misshandlad ut:(

2:a gången i mitt liv jag lämnat in en bil på verkstad (motorfästet alltså)

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt!

Killen som hjälpte mig informerade mig om att VIN-numrena var unika beroende på SLS eller STS (såklart) men också beroende på årsmodell (kamaxlar skiljer) och antalet AIR-pumpar (0,1 eller 2).

Dessutom hade han också tillgång till nummer med lite mer "sprutt" för bilar anpassade för "delivery service" etc. Du kan ha fått ett VIN-nummer anpassat till en bil med annan kam? Det kan också vara lite WOT-sot som lagt sig? :P

Jag ska besiktiga bilen nu i Maj så vi får väl se vad dom säger, ska dock byta kylare nu till helgen..den har börjat läcka..tror att killen som bytte motorfästet åt mig råkat trycka till den i nederkant för den ser helt misshandlad ut:(

2:a gången i mitt liv jag lämnat in en bil på verkstad (motorfästet alltså)

Janne!

Det var AJ som fixade VIN-numret åt mig. I detta finns ju både årsmodell (X=1999) och motortyp (9=STS) så på den punkten är det nog inga problem. Han hjälpte förmodligen dig också? Jag lutar nog åt att det var WOT-sot, men jag har ju gjort WOTs förut utan att det har satt spår på avgasrören. Anledningen att jag frågar om katten är, förutom rördimensionerna, att jag har sett bilar till salu på www.mobile.de där det står katalysator klass Euro 3 eller Euro 4 t ex. Men jag får väl avvakta och se hur det fungerar på lite längre sikt.

Andra här på forumet är givetvis också välkomna med synpunkter.

Lycka till med kylarbytet Janne.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt!

Killen som hjälpte mig informerade mig om att VIN-numrena var unika beroende på SLS eller STS (såklart) men också beroende på årsmodell (kamaxlar skiljer) och antalet AIR-pumpar (0,1 eller 2).

Dessutom hade han också tillgång till nummer med lite mer "sprutt" för bilar anpassade för "delivery service" etc. Du kan ha fått ett VIN-nummer anpassat till en bil med annan kam? Det kan också vara lite WOT-sot som lagt sig? :P

Jag ska besiktiga bilen nu i Maj så vi får väl se vad dom säger, ska dock byta kylare nu till helgen..den har börjat läcka..tror att killen som bytte motorfästet åt mig råkat trycka till den i nederkant för den ser helt misshandlad ut:(

2:a gången i mitt liv jag lämnat in en bil på verkstad (motorfästet alltså)

Janne!

Det var AJ som fixade VIN-numret åt mig. I detta finns ju både årsmodell (X=1999) och motortyp (9=STS) så på den punkten är det nog inga problem. Han hjälpte förmodligen dig också? Jag lutar nog åt att det var WOT-sot, men jag har ju gjort WOTs förut utan att det har satt spår på avgasrören. Anledningen att jag frågar om katten är, förutom rördimensionerna, att jag har sett bilar till salu på www.mobile.de där det står katalysator klass Euro 3 eller Euro 4 t ex. Men jag får väl avvakta och se hur det fungerar på lite längre sikt.

Andra här på forumet är givetvis också välkomna med synpunkter.

Lycka till med kylarbytet Janne.

Mvh /Bengt B)

AJ fixade mitt nummer med...jag får svarta rör men jag har alltid fått det :P

Motorn pytsar in en hel del extra bränsle för att kyla vid höga effektuttag, det kan ju vara så att pausen som var innan "hjälpte" till ur den synpunkten.

Vet inget om katarna..

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Inte för att jag kan Euro klassningen i detalj, men när man gick över till Euro3 tvingades man ha både regler och kontroll lambdasond, för att på så vis kunna detektera en trasig katalysator och få ett servicemeddelande direkt när katalysatorn klappar ihop.

Euro 4 vet jag inte vad det innebär.

I framtiden kan man införa begränsningar i bilarnas rörelsefrihet som man gjort i Tyskland nu baserat på Euro klassningen - så i en del länder så kan det absolut vara ett försäljningsargument.

Generellt sett så måste man skilja på vad som händer under normal last på en motor där den körs closed-loop med lambdareglering och har mycket bra kontroll på förbränningen och under fullgas där man med få undantag fetar på blandningen och sätter avgasreningen ur spel. Om man nu inte har bredbandslambda så kör man i blindo på fullgas. Det som normalt lambdaregleringen kan korrigera bort har man ingen nytta av på fullgas. Det finns motorstyrningar som kan flytta hela bränslemappen med skalfaktor (Biopower) baserat på vad som händer i closed loop området, men oftast nöjer man sig med att köra i blindo på fullgas mot fixerade värden.

Lite sot antyder fet blandning och borde inte vara något att oroa sig för, börjar det antydas svartrök på fullgas som på en chiptrimmad Volvo så går det FÖR fett. Avgasvärden hos SBP brukar sällan föranleda problem, lambdareglerar det bara och det finns celler i katalysatorn (och hyffsat okej förbränning mellan de olika cylindrarna) så kommer man igenom.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nu också gjort denna uppgradering.....Eller återställning av programvaran....Skillnad blev det iaf.....Nu axar ju bilen på riktigt bra vid kickdown.....

Tackar för tippset.........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hur görs denna fix rent praktiskt?

Vem kan ladda i rätt mjukvara i bilen?

Gäller en Seville -01

Hej!

Rent praktiskt laddar man in ett relevant amerikanskt VIN (Vehicle Identification Number) = schassinummer i vår nomenklatur. För att göra det behöver man ett sk Scantool, en handdator som ansluts till en kontakt i bilen. VIN programmeras in i PCM (Powertrain Control Module). Fråga t ex Andreas Adestål i Uppsala om han kan fixa det. Kanske någon annan som kan Cadillac i din närhet?

http://www.adestal.com/

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Måste säga att denna kick-down fördröjning förstör otroligt mycket!

Körde en sommar med en EU STS, och nu när jag köpt min egen DeVille (US-utf) med 275hk-motorn och den "långsamma" utväxlingen (som ger väldigt fin förbrukning och härligt lågt varvtal) så upplevs fortfarande DeVillen mycket rappare eftersom den växlar ner direkt..

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att denna kick-down fördröjning förstör otroligt mycket!

Körde en sommar med en EU STS, och nu när jag köpt min egen DeVille (US-utf) med 275hk-motorn och den "långsamma" utväxlingen (som ger väldigt fin förbrukning och härligt lågt varvtal) så upplevs fortfarande DeVillen mycket rappare eftersom den växlar ner direkt..

Jo den programmeringen var enbart till för att klara ljudkraven i något EU-land och inget annat. Lustigt att det ska särbehandlas sådant med amerikanska bilar, en Volvo 850 hör man komma råmande på 2 km håll men det är tydligen ok.

Rätt programmerad smiskar STS:en Devillen. Det är ingen dramatisk skillnad, bottendraget i LD8:n parad med den utväxlingen jämfört med L37 och sin rappare utväxling gör att en SLS och en STS är jämnsnabba till 160 eller så, däröver så hänger inte LD8:n med. Det är lite som de äldre motorerna (4.5:an och 4.9:an) vilka precis som moderna dieslar är rappa till en viss hastighet trots en låg effekt, när det börjar snurra på fort hänger de inte med alls längre för att effekten inte finns där.

Viktigare i det här fallet är att fjädringen är mjukare och att topphastigheten därför är begränsad till 190 alt. 210 beroende på vilka däck man valt från fabrik.

Personligen föredrar jag MR-fjädringen (vilket är världens första steglösa fjädringssystem utan rörliga komponenter vad än Toyota säger) och obegränsad toppfart på bekostnad av nån deciliter milen ;)

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken, DeVillen är ju en glidare så vrid och varvtal passar bilen bra :).

En kompressormatad Northstar för bästa bottenvrid är ju en våt dröm men då blir det till att öppna plånboken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...