Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Allmänt om Northstarmotorn


Jan Olsson

Recommended Posts

Läser en del om folk som öppnar sina motorer här.

Enda anledningen jag ser som nödvändig är för att byta topplockspackning (pga dåligt skött kylsystem) eller gubbkörning. Jag har öppnat en -93 för att byta en avgasventil och det är extremt sällsynt...

Inget slits, inte så att det är intressant att plcoka isär motorn för att "fixa " det iaf. Då får det gå uppåt 50000 mil först.

Vad jag vill säga är att om man bara sköter kylvätskebytena och gasar på någon gång ibland så lär man få ha otur om man ska behöva öppna spisen.

Brända avgasventiler på dom här motorerna t.ex. är så sällsynta så att jag borde få medalj..eller rättare sagt den tidigare ägaren som måste ha gubbkört bilen något makalöst. Gör en fullgasning åtminstone en gång i veckan så slipper ni brända ventiler, hög oljeförbrukning, kallstartsslammer etc som brukar hänga ihop med gubbkörning.

Motorn är konstruerad med stora spel i ventilstyrningarna (inte som många här i sverige tror att styrningarna tar slut....) för att metallen ska kunna ta vägen någonstans den dagen den blir varm. Dessutom är kolvringarna slappa för att minska den interna friktionen vid högre varvtal och ge oss den fina låga bränsleförbrukningen vi är bortskämda med på dom här motorerna.

Ett typiskt motortest enligt GURUN med stora bokstäver ;) (en anställd på GM:s motorsida) var att låta motorerna gå 300 timmar på fullgas, vinklade 45° med en liter för lite olja i sig...dom klarar det.

Visst klarar dom gubbkörning med, men den dagen någon börjar gasa så börjar det också glöda lite här och där i alla avlagringarna.

Kallstartsslamret är ett typiskt fall där gamla avlagringar börjar glöda, det kan försvinna efter regelbunden WOT användning. Som sagt en fullgasning i veckan är bara bra för motorn, den är byggd för det.

Jag och frugan kom nyss hem efter en liten sväng ute i dom småländska skogarnas snö och is. Efter 40 mil snittade vi 1,05 l/mil. Inte så illa med nästan 2 ton bil och vilt jobbande antispinn ;)

Link to comment
Share on other sites


Tack Jan för dina intressanta inlägg om bl a Northstarmotorn (N*). De vittnar om omfattande och gedigen kunskap som vi alla kommer att få glädje av i detta forum. :D

Jag vill gärna understryka det Jan säger om fullgasövningar (WOT, Wide Open Throttle) då och då. Jag har också följt vad som sagts om detta under några år på Caddyinfo.com och med särskilt intresse läst GURUNs inägg. GURUN medverkade i utvecklingen av N*-motorn och har under flera år skrivit imponerande inlägg som alla på det stora diskussionsforumet tagit till sig och lärt sig av. Dessa inlägg har i väsentlig grad höjt kunskapsnivån om N*-motorn. Om WOT har han skrivit (här i koncentrat) att den bästa övningen när man börjar med WOTs är att:

  1. Starta med att välja 2:ans växel, vilket normalt förhindrar att lådan växlar upp till trean osv.
  2. När du nått upp till 85-90 km/h trampar du gasen i botten (WOT) tills du når ca 6000-6200 varv/min på en STS/motsvarande eller 2-300 varv/min lägre på en SLS/motsvarande
  3. Då släpper du gaspedalen helt med växelväljaren kvar i 2:ans läge och låter motorn bromsa ner till 85-90 igen
  4. Repetera gärna proceduren ett par gånger B)
Innan du börjar måste motorn vara ordentligt varmkörd och se till att du väljer en lämplig vägsträcka för övningen. Det går fort vid 6000 rpm på 2:an! Det kan hända att lådan växlar upp till 3:an trots att 2:an ligger i, vilket är en säkerhetsventil för att inte skada motorn. Gör ett nytt försök och släpp gasen snabbt när du kommit upp i varv.

Den här övningen överskrider ganska häftigt normal drift/normala varvtal vid pådraget och skapar höga vakumnivåer vid avdrag/motorbroms. Den belastar och avlastar kannringarna och håller dem rörliga i sina spår, den blåser ut slagg och sot ur förbränningskamrar och avgassystem. Om du gör det här en gång i veckan kommer din motor att vara renblåst och frisk och du uppnår bl a bättre bränslekonomi, oljekonsumtion och motorn håller längre.

Frekventa WOT övningar är inte alls skadliga för motorn eller transmissionen. De är konstruerade för att tåla hög belastning. I verkligheten är det betydligt vanligare att de gubbkörs för bilarna är ju också sköna glidare. Men visst är det skönt att känna draget ibland! :o

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Bara för att förtydliga så räcker det man gör nån WOT (wide open throttle=fullgas) i veckan så motorn mår bra. Proceduren ovan bör man utföra för att få ut avlagringar om man inte gör några WOT:s. Upprepa 15-20 gånger. Efter det så behöver man inte göra det mer bara man fullgasar nån gång i veckan iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej alla Cadillacexperter.

Jag har en STS 94 som jag inte har en aning om hur den har körts innan jag köpte den, den har nu gått drygt 16000 mil.

Finns det några tekniska undersökningar man måste göra innan man vågar sig på en WOT? Det bär emot att bara trampa "plattan i mattan".

En undrande Cadillacnybörjare.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla Cadillacexperter.

Jag har en STS 94 som jag inte har en aning om hur den har körts innan jag köpte den, den har nu gått drygt 16000 mil.

Finns det några tekniska undersökningar man måste göra innan man vågar sig på en WOT? Det bär emot att bara trampa "plattan i mattan".

En undrande Cadillacnybörjare.

Hej.

Bara att följa instruktionerna ovan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...