Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Rassel från motor


manowar77

Recommended Posts

Har ett rasslande ljud som kommer och går på min Northstarmotor, jag tror att jag lyckats lokalisera ljudet till området kring servostyrnings behållaren ( övre mittsektionen, vänster sida ).

Kan det vara servopumpen som låter? Märker inget i styrningen iallafall!

Är det någon som har något förslag?

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites


Hej Jänkarn,

Jag spårar in på en diskussion som jag har följt på det engelskspråkiga Discussion Forum. Det handlar om "the Nothstar cold carbon rap problem". Det handlar om att de flesta Cadillacs, inkl de med Northstar-motorer, blir gubbkörda och slaggar igen i förbränningskamrarna mm. Jag skrev en artikel om detta i Cadillac Club Magazine, Juni 2007 "På med blydojan ...". Man kan enkelt avhjälpa problemet med att göra regelbundna WOTs, vilket står för Wide Open Throttle, eller som vi säger på svenska Gasen i botten eller Öppet spjäll etc. En rekommenderad övning är:

Hitta en lämplig avskild vägsträcka/raka för det kommer att gå undan. Motorn skall vara ordentligt varmkörd innan du börjar

1. Börja med att välja 2:ans växel, vilket normalt förhindrar att lådan växlar upp till 3:an osv.

2. När du nått upp till 85-90 km/h trampar du gasen i botten (WOT) tills du når ca 6000-6200 varv/min på en STS/motsvarande eller 2-300 varv/min lägre på en SLS/motsvarande.

3. Då släpper du gaspedalen helt med växelväljaren kvar i 2:ans läge och låter motorn bromsa ner till 85-90 igen.

4. Repetera gärna proceduren ett par gånger

Det kan hända att lådan växlar upp till 3:an trots att 2:an ligger i, vilket är en säkerhetsventil för att inte skada motorn. Gör ett nytt försök. :D

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

hej,

min 8500mila Northstar har en massa ljud för sig när den är kall bland annat antagligen

'piston slap' (stora kolvspel med de smidda kolvarna). Försvinner efter några minuter.

Vid ett tidigare tillfälle så hade jag ett ljud som jag var helt säker på var servopumpen

så jag bytte den - ingen skillnad - bytte då ut Gatesremmen mot en Delco som är tygklädd

på insidan - och ljudet försvann. 1500 kr servopump helt i onödan '.

Jag håller på och renoverar en 94 STS med rasad motor (23000 mil). Den motor jag nu sätter i

har gått 16000 mil. Eftersom jag delvis demonterat båda motorerna så

måste jag säga att ingen har haft sotavlagringar så att det av den anledningen

blivit så att kolvarna slagit i topparna. Däremot så är det ett ordentligt spel mellan

kolvar och cylinderväggar. Kolvarna i 23000milamotorn såg inte det minsta slitna ut

och inga vändkanter. Jag tolkar det som att dessa Northstarmotorer har ett stort kolvspel

och att det är detta som orsakar ljudet. Jag höll också på och blåkörde på 2an och det hjälpte

något för stunden...

OBS! En del av de tidiga Northstarmotorerna gick litet ryckigt ibland -jag försökte allt möjligt

för att bli av med detta och har nu fått 93 Eldoradon att gå nästan helt OK genom att byta

till Delcos senaste uppgraderade PROM och monterat denna i Styrdatorn (PCM'en).

Vilka värden som är uppdaterade är det omöjligt att få reda på.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan, tack för ditt utförliga svar.

Då verkar jag fått svar på min fråga, ljudet på din motor försvann alltså när du bytte transmissionsremmen mot en Delco original rem? Eller är det en separat liten rem till servopumpen?

MVH Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Ja, ljudet försvann helt vid rembytet. Jag var helt övertygad om att ljudet kom från

servopumpen så därför bytet - det fanns inget som helst fel på pumpen. Den tidiga Gates-pumpen

som jag hade hade ribborna direkt i gummit medan Delcoremmen var som sammetsklädd på insidan

-jag tror jag sett Gatesremmar som också är tygklädda.

Det finns bara en rem till alla tillbehör förutom den lilla vattenpumpsremmen på vä sida.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fick ett definitivt svar på vad detta var i fredags.....lagret till AC kompressorn var orsaken till rasslandet/oljudet!

Hade haft det skrikande/rasslande ljudet ett tag och hade väl en svag tanke i bakhuvudet att det kunde vara kompressorn, nu blev det så olyckligt i fredags att hela den genomgående axeln i kompressorn böjde sig och skar ihop med lagret till remskivan på kompressorn med resultatet att startmotorn ej orkade dra runt motorn!

Fick alltså tillkalla bärgare som bärgade bilen till USA verkstan som satte på ett nytt lager samt plockade bort axeln, så nu är alltså AC kompressorn bortkopplad....remskivan till kompressorn snurrar alltså runt med ingen funktion egentligen!

Finns även att köpa på Rockauto en "Bypass pulley" som man ersätter kompressorn med, en remskiva fäst i en bracket som man använder när man använder originalremmen!

Annars har AC Delco kortare remmar om man vill gå förbi kompressorns remskiva helt!

Kan va en bra ide att kolla kompressorn för er som upplever samma oljud/gnissel på er Northstar!

Roger Martinsen

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...