Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Importera Cadillac från USA


Sören

Recommended Posts

Behöver i dagsläget bara lite ekonomisk information, det praktiska får bli en senare fråga.

Så, vilka hemtagningskostnader kan man räkna med?

Frakt?

Moms? Procent?

Tull? Procent?

Typning / besiktning?

Jag förstår att frakt kan variera kraftigt beroende på vart i det stora landet man får tag på en bil.

Låt oss som räkneexempel säga att bilen i USA kostar 10.000 dollar / 63.200 SEK.

Hur mycket kan man då räkna med att den kostat när den står besiktigad och färdig i Sverige?

Link to comment
Share on other sites


Hej Sören

Vet inte om det är en nyare bil du vill ta hem eller om det är en veteranbil du talar om, men här är lite info om det är en bil som är äldre än 30år.

Man skall betala 12% moms på Bill of sale (kvittot på bilen från Usa) + frakt, sen tillkommer även en terminalsavgift på C:a 2400 för Containerhantering (Lossning av bil hos fraktbolaget) + C:a 700 för pappershantering till tullverket (Sköts av fraktbolaget).

Sen så skall ju även Handelskammaren ta en titt på bilen så att det är en orginalbil och inget ombyggt fordon (måste göras för att få 12% moms om inte bilen är från -49 eller äldre) och dom tar C:a 1450 för den tjänsten.

Reg. besiktningen kostar ungefär 1500-1600 spänn.

Det var dom kostnaderna jag hade när jag tog hem min bil i höstas.

Vad det gäller nyare bilar så blir det mer kostnader + att man får nog vara vaken vad det gäller intyg av avgasrening och andra sådana grejor så att man inte står där med en bil man inte kan få reg.besiktat här i Sverige.

Hoppas att detta hjälpte dig lite grann

Hälsningar Ingvar

Link to comment
Share on other sites

Tips till Sören.

Vår medlem Pontus Billström Borlänge har en hemsida som förklarar allt mycket tydligt när det gäller import av bilar, alla kostnader är specificerade.

Koppla upp hemsidan www.billstrom.nu och klicka sedan på följande text REGLER o KOSTNADER.

Mvh Stig A-son. CCS

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...