Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Kartor


jorgen

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Hej,

är det någon som vet var det går att få tag på CD-ROM kartor över Sverige till en original navigator Cadillac STS 2000?

MVH, Jörgen

Hej Jörgen!

Det här är ett ämne som många i Sverige är helt felinformerade om tyvärr... Först och främst så finns det 2 st navigationssystem. Det första systemet är CD-baserat och fanns i kanske 2 år. Kartorna till dom systemen uppgraderas överhuvudtaget inte mer eftersom hela industrin mer eller mindre totalt har gått över till DVD-baserade kartor eller med mjukvara som laddas ner till navigatorn från nätet.

Systemet som kom efter det (sent -02) är DVD-baserat och stödjs fullt ut med nya kartor.

Pratar man sedan med t.ex. Klintberg och Way så säger dom att det inte finns nyare kartor än Juli 2004 (04-07) men dom kan inte läsa innantill för i service meddelandet ser man att 04-07 står för årsmodell 2004-2007 vilket ju är något helt annat....

Hursomhelst så fins det nya kartor för oss som har den DVD-baserade navigatorn men nästa problem är att kartorna för 2007 och framåt kräver en uppgradering av navigatorn på bilar äldre än 2007.

Jag söker just nu med ljus och lykta efter någon som kan ge mig ett artikelnummer på denna uppgraderingsskiva. Den amreikanska varianten bstår av en uppgraderings-cd som tar ca 18 minuter på sig för en uppgradering.

Den funkar tyvärr inte med våra apparater eftersom våra navigatorer är lite annorlunda map. tv och radioinställningar.

Tyvärr vet inte Cadillac Sweden, Klintberg och Way, södra sveriges återförsäljare och verkstäder om något om det här, men jag har inte gett upp hoppet än. Jag letar vidare eftersom jag vet att det måste finnas en uppgradering annars så hade den ju inte varit nämnd eller hur? :)

Hemma har jag 2007 års skiva och den funkar så tillvida att jag kan mata in den och se på kartbilden där jag är för stunden. Kommandona är låsta vilket innebär att jag behöver uppgraderingen (jag har rätt artikelnummer på skivan)

Om du har en 2000 så har du den gamla navigatorn och tyvärr får du leva med dina gamla kartor där.... :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För er som undrar om kartor (liksom jag) klistrar jag in mitt senaste mail till Cadillac och Corvette Europe. Tråkigt att behöva låta så gnällig som man verkar när man läser igenom vad man skrivit men jag står tyvärr för vartenda ord..

Hej.

Mitt registreringsnummer är XOD193. Jag köpte skivan hos SAAB i Kalmar, dom beställer den i sin tur från Klintberg&Way i Stockholm.

Enligt Klintberg&Way finns det inga skivor nyare än 2004, dom var minst sagt okunniga, ohjälpsamma och otrevliga. Tyvärr är det inte första gången som de beter sig så mot betalande kunder och det kan inte bero på någonting annat än att de har monopol på reservdelsförsäljningen här i Sverige för GM-bilar.

Jag fick bl.a. som svar att:

1) dom inte visste vilken skiva som var nyast utan tyckte jag skulle prova…. Han hade många nummer att prova på…

2) det inte finns en nyare skiva än 2004. Det beror på att de inte kan läsa innantill i vad som står i servicemeddelandet (som jag bifogade till er). På sidan 2 står ett artikelnummer för skivan för 2007 för Cadillac Seville (jag har en STS=Seville Touring Sedan) MY (model year) 02-04. Artikelnumret 15923712 är numret på den skivan som jag skaffade.

Under samtliga samtal fick jag intrycket att jag var besvärlig som inte accepterar att köra runt med en 5 år gammal Europakarta som dessutom bara täcker 2/3 av Sveriges yta.

Till slut hänvisade dom mig till ett artikelnummer :15924193 som om man läser innantill är för en Cadillac STS årsmodell 05-07 vilket naturligtvis inte funkade.

Jag stoppade in den skivan i min navigator och det hände absolut ingenting. Efter att jag fick fatt i det här servicemeddelandet såg jag direkt att det var fel nummer. Efter att påtalat det för SAAB I Kalmar ansåg dom att det var fel på den nya skivan.

Jag krävde sedan att få art. nr. 15923712 (som är det rätta) men fick inte igenom det utan att först själv ha varit tvungen att trycka på Klintberg&Way.

När jag sedan skaffat den och testat den kunde jag se att skivan fungerar förutom precis det som nämns på baksidan av kartfodralet och på sidan 1 i service-meddelandet. Adressfunktionaliteten fungerar inte, dessutom flyttat sig kartan inte efter bilen men det hänger säkert ihop. Kartan kan inte röra sig eftersom navigatorn letar information på skivan som inte finns eller är i fel format (därav uppdateringen).

I USA som sagt har de precis samma navigator bortsett från andra TV och radioinställningar, där måste man också uppdatera för att använda nyare kartor. Uppdateringen består av en CD-skiva som matas in med tändningen påslagen, sen är det bara att följa instruktionerna. Tar ca. 18 minuter.

SAAB i Kalmar sade att det var ett ”specialverktyg” som krävdes och att jag var tvungen att åka till Stockholm, skitsnack!

Efter att ha kontaktat Cadillac i Jönköping (som inte visste någonting alls om detta), Cadillac i Växjö (som inte heller visste något men hänvisade mig till ”nån kille” som dom brukar använda sig av, som inte heller visste något) försökte jag med Bilpartner i Skåne där jag köpte bilen i Juli förra året. Jag väntar fortfarande på svar. Sedan provade jag med Cadillac Sverige där jag fick tala med någon glad telefonist som skulle lägga upp mitt ärende..i höstas.

Nu var jag innerligt trött på allt vad svensk ”support” hette så jag tog kontakt med PAC (Parts and Accessories Center) för Cadillac och Corvette Europe. Dom vägrade hjälpa mig utan hänvisade mig till en återförsäljare som säkert skulle kunna hjälpa mig..

Till slut testade jag med GMnavdisccenter.com. Pratade med dem och fick fram att det inte var karttillverkaren som sådan som hade uppdateringar tillgängliga utan biltillverkaren. Tillbaks till ruta 1 igen. Just nu har jag kontakt med en auktoriserad GM-tekniker i USA som försöker hjälpa mig eftersom uppenbarligen hela Sveriges återförsäljarnät verkar vara inkompetenta eller ovilliga att hjälpa till.

Nu kommer en liten utvikning som kanske gör att ni bättre förstår vad vi svenska Cadillacägare dagligen utsätts för av era återförsäljare:

Jag skulle köpa bromsbelägg och fick ett pris på över 3000 kr för belägg runt om. När jag undrade hur det kunde var så xxx dyrt var deras kommentar var ”det kostar att ha en sådan bil”. När jag sedan påtalade att det är 3 ggr så mycket som det kostade till mina tidigare Cadillacs (en -88 Eldorado och en -93 STS) fick jag inget svar mer än ”Vi köper från Klintberg&Way”. Jag kontaktade en auktoriserad AC-Delco återförsäljare som jag har en bra relation till sedan tidigare (Affes bilservice i Kävlinge) och han kom inte upp i det priset även om han tog de dyraste beläggen han kunde hitta. Han köper också från Klintberg&Way.

Efter att ha insett att SAAB i Kalmar är fullständigt inkompetenta till att få sälja och ge service åt Cadillac kommer jag inte ens att handla ett oljefilter där (som för övrigt är 30% dyrare än hos Affes) 130 kr kontra 101 kr.

Jag skulle ha torkarblad. ”Hur långa är dom?” ”Jag vet inte det måste jag mäta isåfall” ”Kan du inte få fram den informationen på datorn med hjälp av mitt chassienummer?” ”Vi har inte det systemet” Ingen stor grej i och för sig men man måste veta själv vad man ska ha, jag brukar ge dom artikelnummer efter att ha varit inne på AC-Delcos hemsida…

Jag skulle ha bättringsfärg (bättringspenna) ”Vilken färg har du?” ”Blue onyx, den enda blåmetallic på Cadillac det året” ”Vilken färgkod?” Jag läste upp de fält han bad mig läsa och sa han inte hittade något. Sedan rekommenderade han mig att åka till en färghandel för färg.

Just nu har jag några saker som ska fixas på bilen som jag inte hinner med att göra själv. Jag tänker köra bilen ner till Skåne från Öland där jag bor, en sträcka på ca 30 mil enkom för att få en service på bilen av en kompetent människa. Jag skulle inte låta idioterna i Kalmar torka en fågelskit på min vindruta ens en gång.

Det här sistnämnda kan ta livet av vilken entusiasm som helst som finns för detta fina bilmärke. Jag gör alltid allt arbete själv på mina bilar (förutom det som nu ska fixas eftersom jag inte har tid). Man undrar ju hur mycket det kostat mig om jag lämnat in bilen varenda gång något krånglat och våra ”duktiga återförsäljare/verkstäder” skulle fixat det åt oss. Ge Affes bilservice i Kävlinge rättighet till att vara en auktoriserad Cadillacverkstad. Han vet mer än vilken auktoriserad verkstad som helst.

Med hopp om god support

Jan Olsson

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...