Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ägandet av en STS 2005


Oscar P

Recommended Posts

Du har helt rätt med att körstil och däck påverkar förbrukningen, men jag brukar vara rätt duktig på att få ner förbrukningssiffrorna när jag lägger manken till. Men det är väldigt svårt att få till kontrollerade former så att man kan vara helt repeterbar och säga att bil X drar si och bil Y drar så, däremot har jag långkörningar som jag kan använda som referens. Där jag kan fundera över hur jag kört och vad bilen förbrukat, brukar tanka när jag kommer fram.

DeVillen bottade jag ur räckviddsmätaren när jag kom till Vetlanda (999km), 13mil hemifrån och startade med varm motor/låda och full tank.

Ett bra exempel på hur körsituationen påverkar var resan till Power Meet i Västerås. Hemifrån föräldrarna höll jag undan ganska bra, hemresan snittade jag ~10km/h långsammare och +1dl per mil, helt enkelt därför att jag fick gå under de hastigheter där jag tappade lockup:en på 4:an under 70sträckorna. Fick bromsa bort en massa energi, ryckig 2+1 körnining osv. Dvs som Svensson brukar gilla att köra, och det är mest bara att gilla läget när man ligger längre bak i fältet.

Jag körde ungefär likvärdigt med STS som jag gjorde med DeVille med ecodriving sessionen när jag landade på 1.06.

Vinterhjulen till STS var enkelt, det är performance brakes som betyder att det krävs 17” fälgar (dock ska performance brakes skiljas från Brembo linings, där man dessutom har exklusiva Italienska bromsok).

Jag har dock inte exakt de dimensioner som sitter på sommarhjulen så det diffar cirka 1%, vinterhjulen är något mindre. Kalibrering med Navi skulle kanske vara ett argument för att skaffa en Svensk skiva (om det mot förmodan skulle fungera).

Hastighetsmätaren upplever jag som ganska korrekt utan att ha jämfört med GPS, min är en USA import. Vägmätaren, inte heller den har jag testat mot GPS men långkörning hamnade ganska lika med andra bilar. Ofta har man korrekt vägmätare men programmerad felvisning på hastighetsmätaren.

Automat eller Manuell, kan man säkert dryfta men automaterna blir bättre för varje år och DSG lådorna är snålare än manuell låda eftersom de växlas mer korrekt och snabbare. Problemet med automaten är att den inte kan förutse körsituationerna, manual shift mode kan hjälpa upp det hela. Och som jag tidigare nämnt så bränslestryper STS:en vid motorbroms i högre fart, och ska man bromsa ner hastigheten så tvingar man ner lådan manuellt, så motorn kommer upp i varv så pass att den bränslestryper. Fungerar fint på 3-4-5:an men det är rejält effektiv motorbroms på 3:an.

Vad som verkligen dödar ekvationen för automaten är att den inte låser upp momentomvandlaren när lådan är kall. Men väl varmkörd så bedömer jag skillnaden som högst marginell.

De europeiska körcyklerna är korkade, premierar små motorer. Något institut testade stadsförbrukning med en körcykel där man accelererade snabbare och använde motorns vridmoment, och i brist på moment fick man varva lite mer. Resultatet blev att Maseratis V8 redovisade en reduktion på 33%, och Toyota ökade i snitt med 22%(?).

Hade en intressant dispyt med en Toyota-bäst-i-hela-världen för några år sedan. Han har inte hämtat sig ännu, jag hävdade att en större motor är att föredra om man behöver effekt. Men han beklagade sig över den Saab vi åkte med till med till flyget drog 0.82L/milen med 5pers, hans Corolla drog bara 0.53L/milen.

Det försenade flygplanet, 25mil att köra på 2.5timmar innan hotell receptionen stängde gjorde att jag fick köra vår hyrbilscorolla (Verso), och 3minuter i 11 var vi utanför hotellet och färddatorn sade 1.08L/milen och tankningen dagen efter 1.20L/milen. Det verkar inte vara så många som ser igenom att ska man börja varva en liten motor slickar den i sig mycket bränsle. Det var inte ecodriving dock ☺

Fjädring, ett ganska intressant ämne.

Även om man vill skriva lovsånger om Magnetic Ride så sätter man mycket av väguppträdandet i fjäderkonstanterna, ska bilen inte kränga/niga allt för mycket så får man stoppa i hårdare fjädrar och då fortplantas dunsar upp i karossen. 33mm krängningshämmare säger lite om ambitionsnivån, nog för att den är ihålig för att hålla vikten nere men vanliga bilar har sådär 17-21mm (solid). Sedan baserar man stötdämparnas egenskaper på val av fjäder. Man kan trolla till viss del med magna ride, men inte hur mycket som helst. Utan att veta så skulle jag tänka mig att man kan mjuka upp dem några 10-tal procent från ”optimal” för att ge mer komfort men får istället lite gungighet över ojämnheter. Sedan kan man vid snabba karossrörelser hålla emot bilen genom att styva upp utvalda dämpare avsevärt (+100%?).

Det tyckte jag märktes när man kastade in bilen i böjarna i lite fart, det känns hur magna ride håller emot bilen så den styr in bättre.

Men åker på moln gör man inte, jag har ganska hög toleransnivå mot hård fjädring så mig stör det inte, försöker bara skriva vad jag upplever. Förmodligen är STS och CTS barn av samma skola, men GTi bils hård är den inte.

Även om jag har en stor passion för sportiga bilar, så förstår jag inte riktigt varför man ska envisas med att ha låtsats sportiga bilar till vardags. Jämför hjulen på en STCC och en F1:a. Den ena bilen har fått hjul som ska inbringa merförsäljning på eftermarknadsprodukter, den andra hjul som ska få den att åka snabbt i kurvorna. När sportighet är att bilen ska studsa och hoppa på däck mest gjorda för att göda däckhandlarna undrar jag, när fjädringen är anpassad för att hårt är sportigt utan eftertanke. När man spetsar gasresponsen så att det känns som Hobbex snabbgas undrar jag. Det är inte riktig körglädje!

Här har ändå Cadillac lyckats, för när det gäller så växer (eller krymper) bilen med uppgiften. När man åker till jobbet funderar man kanske på om inte fjädringen är lite hård och om inte lådan växlar lite hårt någon gång. Men när man ska göra en snabb omkörning och bilen är i det närmaste synsk när den vet vilken växel den ska välja, motorn låter rappt och den fjädrar bestämt och minsta kommando med ratten svarar den på – då förstår man vad konststycket ligger i. Storheten ligger i att bilen kan slappna av betydligt mer än vad ”tyskarna” kan.

Jag kör inte så långa sträckor så det tar sin lilla tid att samla på mig erfarenhet.

Bränsleförbrukningen varierar mycket med förare och däckutrustning. Bäst är ju att kolla milen med GPS.

Jag har haft en STS -97 (5000mil på ett år) och en -02 (7000mil på 14mån) samt har en CTS -05 nu (9500mil på 22mån). Jag för körjournal och har snittat 1,05 på 97, 1,07 på 02 och 0.97 på CTS. Observera att detta gäller på samtliga mil men som sagt är det mycket landsvägsmil. Med småkörning och stadskörning blir det betydligt högre.

Apropå automatlåda och förbrukning så har Cadillac deklarerat lägre förbrukning med automat jfr manuell minst de senaste 5 åren. Så utvecklingen av aut och motor som styrs gemensamt av en dator klarar lägre förbrukning än den mänskliga känslan.

Angående däck är det är populärt att ta en dimension mindre på vinterdäcken ex 17" på sommardäcken och 16" och ev lite smalare på vinterdäcken. Det ger ca 10% felvisning med vinterdäck, man tror man kör i 100 men det går i 90. De flesta vet säkert detta men tänker inte på att vägmätaren också visar 10% för mycket. Samma fast omvända resonemanget med större hjul. Angående felvisning har CTS'en ca 3-4% och det var samma på STS 02.

Låter som att du tyckaer att även STS är lite hårdare och sportigare i fjädringen. Tyvärr är det samma upplevelse som jag har med CTS. Fördelen med STS 02 var att man kunde köra 60 mil kliva ur och sträcka på sig och kunna tänka sig att köra 60 till. Med CTS är man lite mer nöjd efter 60mil. Tyvärr är väl detta för att få Tyskar och andra att vilja köra Cadillac så att de får lite BMW/Audi känsla.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Navigator i USA bil…

Idag tog jag tag i det jag verkligen bävat inför, bilen köptes med USA skivor för navigatorn. Och som vi alla vet så skiljer det mellan systemen. Någon har hävdat att vissa Corvette ska ha samma system och att där fungerar det i vissa bilar med EU skiva.

Men först något helt annat började dagen med att stoppa i DVD-skivan ”Swordfish” och känslan var mycket som att stirra på den usla skärmen på i ett långdistansflygplan, okej lite bättre men sådär superimponerande kändes det inte. Dessutom kom damen ut och hoppade in i bilen, och ville åka och när man lägger i Drive slockar skärmen – så var det roliga slut.

Så jag siktade in mig på att imponera på en kollega istället, vi hade bilen till lunch och sedan försökte jag brotta mig igenom det något användarfientliga gränssnittet för att starta filmen. Och filmen brakade igång, om jag tyckt att Bose systemet på renodlad Hifi låter halvbra (vad sjutton, det ska ju vara de bästa de förmår) så lät det riktigt bra med film. Så mycket ljud och så liten bild – men det är väl bara att hänga i batteriladdaren och sedan sätta sig och titta på en film. Men stänger inte RAP ner efter 10minuter?

Det ska finnas koder till Saab och Corvette via navigatorn för att kunna slippa drive-spärren. Men egentligen borde de ju haft skärmar i nackstöden bak, en praktisk finess som jag lärde mig att uppskatta påväg till LeMans i somras.

Nåväl, navigatorn.

På olika forum kunde jag läsa nedslående kommentarer om brända skivor, europeiska skivor som inte fungerar i amerikanska bilar, olika system. Men mest rapporterades det om ”Load MAP disc”. Skivan var en Saab skiva som jag fått från en kompis på nätet som det heter – och den fungerar knappt i en Saab ens.

Förväntningarna var med andra ord inte på topp (kan en Saab skiva ens fungera i en Cadillac), men navigatorn glufsade i sig skivan och sade just inget mer om det. Fick trycka en gång på Accept, sedan hände inget annat(?). Så jag tryckte mig vidare i menyerna tills den skrev MÖRBYLÅNGA och det kan jag nog bestämt säga att det inte finns någon ort i USA som heter. Men någon GPS signal fick den inte emot, men å andra sidan kanske mottagningen i ett garage med fullt med snö på taket är på topp. Så det backades ut och den höll på kanske två minuter, sedan hade den hittat en ort som heter Kalmar, en flygplats och sedan en pil i närheten av där jag bor. Zoom, zoom, zoom jodå rätt gata och allt. Så något verkar fungera.

DVD/MAP driven söker en hel del så något är inte 100% men då kanske man kan be att få låna en nyare Saab skiva och testa med.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Det är härligt att läsa de här rapporterna. Svenssons körstil är ju ett kapitel i sig...Vi hälsade på svärföräldrarna i skåneland helgen som var. Som tur var hade vi Jeepen ner för vi mötte en skånsk plogbilsförare på en smal kringelikrokväg. Jag körde och bromsade ner rejält men det bekom inte herr plogbilsförare nämnvärt, jag gick ut så långt det bara gick (mot den vall som redan fanns) och då klarade vi oss i sista ögonblicket...med följden att vi körde fast. Det var ju plogat utanför vägbanan. Vi hade en sådan tur så att vi fick hjälp direkt av en kille med en annan 4wd som bodde 50 m bort från vägen. Det var snö upp till framskärmen och spåren var mer än halvmeterdjupa där nere i diket... Nokian HP är bra men det är ju inget terrängdäck...2,5 dm är vad de klarar ungefär med 4wd i.

Vad som verkligen dödar ekvationen för automaten är att den inte låser upp momentomvandlaren när lådan är kall. Men väl varmkörd så bedömer jag skillnaden som högst marginell.

Det är ett känt problem och en känd balansgång. Jag upplever inslirningsperioden som kortare och kortare för varje generation av Cadillac. Eldoradon tog väldigt god tid på sig, den gamla STS:en var snabbare och den jag har nu känns helt klart snabbast. Man vill ha en viss varmkörningsperiod för att undvika hårda växlingar och upplåsningar då lådan är kall. Sommartid går det fort och vintertid tar det så klart längre tid med högre soppaförbrukning under tiden som följd. Frugans gamla Jeep var helt hopplös ur den synpunkten, det var en japansk automat till skillnad från Chryslerautomaten som är i den hon har nu. Japanlådan envisades med att låta lockup:en gå i redan från början vilket gjorde att det kändes som om man blev sparkad i ryggen då 4:an gick i innan lådan blev varm...

De europeiska körcyklerna är korkade, premierar små motorer. Något institut testade stadsförbrukning med en körcykel där man accelererade snabbare och använde motorns vridmoment, och i brist på moment fick man varva lite mer. Resultatet blev att Maseratis V8 redovisade en reduktion på 33%, och Toyota ökade i snitt med 22%(?).

Något som är riktigt fantastiskt med den körcykeln är att det finns 3,5 minuters tomgångskörning med (eller var det 2,5?). Många bilar har ju den "fantastiska" stopptekniken som stänger av motorn då bilen står still. Svärfar hade ett nummer av Vi bilägare liggande (tidningen för icke motorintresserade som jag brukar säga) och där hade man räknat fram en besparing på 33 cl bensin i månaden för medelsvensson...fantastiskt..De bilar som har stopptekniken blir extremt premierade i körcykeln också.

Hade en intressant dispyt med en Toyota-bäst-i-hela-världen för några år sedan. Han har inte hämtat sig ännu, jag hävdade att en större motor är att föredra om man behöver effekt. Men han beklagade sig över den Saab vi åkte med till med till flyget drog 0.82L/milen med 5pers, hans Corolla drog bara 0.53L/milen.

Det försenade flygplanet, 25mil att köra på 2.5timmar innan hotell receptionen stängde gjorde att jag fick köra vår hyrbilscorolla (Verso), och 3minuter i 11 var vi utanför hotellet och färddatorn sade 1.08L/milen och tankningen dagen efter 1.20L/milen. Det verkar inte vara så många som ser igenom att ska man börja varva en liten motor slickar den i sig mycket bränsle. Det var inte ecodriving dock ☺

Det verkar som att Priusägarna äntligen börjat inse att deras färddatorer stämmer helt åt helsike. När datorn säger 0,4 l/mil verkar det normala vara ca 0,6 l/mil dvs. en skillnad på 50 %. Japsarna är duktiga på att lura bilägarna med enkla medel. En färddator på en Cadillac är mer exakt än en bensinpump. Får man fel om man räknar ut en snittförbrukning och jämför med färddatorn (efter säg 10-20 tankningar på samma pump då den får slå av sig av sig själv för att få en likartad tankning) bör man fundera på om bränsletrycksregulatorn bör bytas (förutom om man har rätt hjuldiameter...)

Fjädring, ett ganska intressant ämne.

Även om man vill skriva lovsånger om Magnetic Ride så sätter man mycket av väguppträdandet i fjäderkonstanterna, ska bilen inte kränga/niga allt för mycket så får man stoppa i hårdare fjädrar och då fortplantas dunsar upp i karossen. 33mm krängningshämmare säger lite om ambitionsnivån, nog för att den är ihålig för att hålla vikten nere men vanliga bilar har sådär 17-21mm (solid). Sedan baserar man stötdämparnas egenskaper på val av fjäder. Man kan trolla till viss del med magna ride, men inte hur mycket som helst. Utan att veta så skulle jag tänka mig att man kan mjuka upp dem några 10-tal procent från ”optimal” för att ge mer komfort men får istället lite gungighet över ojämnheter. Sedan kan man vid snabba karossrörelser hålla emot bilen genom att styva upp utvalda dämpare avsevärt (+100%?).

Det tyckte jag märktes när man kastade in bilen i böjarna i lite fart, det känns hur magna ride håller emot bilen så den styr in bättre.

Men åker på moln gör man inte, jag har ganska hög toleransnivå mot hård fjädring så mig stör det inte, försöker bara skriva vad jag upplever. Förmodligen är STS och CTS barn av samma skola, men GTi bils hård är den inte.

Absolut. Fjädringskonstanten är en stor grund. Fjädern ger en kraft som är proportionell till nedfjädringens längd, dämparen ger en kraft som är proportionell till fjädringshastigheten. Genom att ge en stor dämpkonstant i t.ex. en kurva så får man ner hastigheten på fjädringsrörelsen så att bilen inte hinner fjädra ner så fort. Innan fjädern hinner bli hoptryckt är man ute ur kurvan igen (det motsvarar ju en styv fjäder). Jag har magnaride och vet att det är två läger hos entusiasterna. Många ser Magnaride som för hårt, dessutom verkar det som att din generation av STS över lag är hårdare fjädrad än min...plus lägre profil i däcken. Fast å andra sidan är det en speciell känsla att ta påfarten till Ölandsbron från Ängöleden i 100 km/h i sista böjen utan att det ens piper i däcken ;)

Även om jag har en stor passion för sportiga bilar, så förstår jag inte riktigt varför man ska envisas med att ha låtsats sportiga bilar till vardags. Jämför hjulen på en STCC och en F1:a. Den ena bilen har fått hjul som ska inbringa merförsäljning på eftermarknadsprodukter, den andra hjul som ska få den att åka snabbt i kurvorna. När sportighet är att bilen ska studsa och hoppa på däck mest gjorda för att göda däckhandlarna undrar jag, när fjädringen är anpassad för att hårt är sportigt utan eftertanke. När man spetsar gasresponsen så att det känns som Hobbex snabbgas undrar jag. Det är inte riktig körglädje!

Här har ändå Cadillac lyckats, för när det gäller så växer (eller krymper) bilen med uppgiften. När man åker till jobbet funderar man kanske på om inte fjädringen är lite hård och om inte lådan växlar lite hårt någon gång. Men när man ska göra en snabb omkörning och bilen är i det närmaste synsk när den vet vilken växel den ska välja, motorn låter rappt och den fjädrar bestämt och minsta kommando med ratten svarar den på – då förstår man vad konststycket ligger i. Storheten ligger i att bilen kan slappna av betydligt mer än vad ”tyskarna” kan.

Känner igen det där! Man tycker att det kanske växlar lite hårt där, fjädrar ltie hårt där osv, men sen gasar man och då kommer ulven fram..då inser man hur mjuk den ändå är i "ostressat" läge! Inte direkt som en Volvo 850T5R t.ex. man måste ha njurbälte om man ska åka i nåt sånt på vanlig landsväg i låg fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sommardäck på...

Igår ställde jag mig en sprayflaska fälgrengörning för att försöka få bort all smuts på insidan av sommar fälgarna, de gick inte att få helt rent i höstas. Efter åtskilliga försök så syntes det något silverfärgat bakom smutsen. Men jag gav till slut upp, tanten undrade vad jag pysslade med så länge ute i boden bakom huset. Efter att ha vaxat och donat så fick de vara färdiga för montering.

Försökte lasta in två hjul i bagageutrymmet, och tillslut gick det. Fick byta plats på nödreserven och ett bakhjul. då fick jag in nödhjulet och det andra bakhjulet. Sådär jätterymligt är det inte.

For till mekgaraget och påbörjade däckbytet. Passade även på att byta bromsvätskan, det står ingen i manualen om att man ska göra det men jag förutsätter att man ska det. DOT 3 står det att det ska vara och så fick det bli, tur jag köpte en kvartsgallon för det gick nästan åt. Inget svårt, men det rann ganska magert genom rören. Bromsvätska är hygroskopisk och suger åt sig funkt, som sedan korroderar bromssystemet inifrån och det är aluminiumok på STS:en.

Min dumma åsna hade inte märkt upp hjulen i höstas då det brukar vara pilar på däcken. Men nu fick jag titta på hur klackarna slitits, men det gick nog fel för däcktrycksmonitorn får inte kontakt med bakhjulen. Noterade att All Seasson däcken från USA har treadwear 420 och uppnår visserligen Traction AA. Men någonstans undrar jag hur man kan med att montera något sådant på en STS, det är en prestandabil och den lär inte bli bättre än vad däcken tillåter, och ett par Kuhmo All Seasson gör inte bilen rättvisa. Och man åker väl så skumpigt på sommarhjulen, och inte låter det så mycket mindre än vinterdäcken heller.

Hur som så känns bilen mycket bättre på vägen än med vinterhjulen, men undrar hur bra den skulle kunna bli.

En intressant sak hände efter oljebytet, innan körde jag två gånger i rad 1.7L/mil till jobbet sedan har jag legat mellan 1.5-1.6L/milen. Förbrukningen ramlade ner minst en deciliter, jag tror inte det har med termostatbytet att göra. Förmodligen var det fel olja i bilen innan.

En litet bekymmer med vinterdäcken är att de har mycket mer "slip", de kryper vid belastning och det är så mycket att traction control aktiveras väl tidigt. Vid maximalt vridmoment på 3:an så går traction in och begränsar, lyckas man få i 2:an när man ska köra om hoppar bilen groda när antispinnet går in och ur väl hårt. Känns mycket som när en elektronisk varvtalsbegränsare träder i funktion.

Annars är det inte så mycket att skriva. DVD -R skiva fungerar bättre till navigaotorn än DVD +R. Överväger att köpa en orginalskiva, men jag hittar dit jag ska utan navigator. Skivan behövs för voice recognition, men när vi är på nivån "Change disc four" och maskinen svarar "Find chinese restaurant", så vet i sjutton om jag inte kan klara mig utan den funktionen. Tar mer tid att rätta till sakerna. De borde ha en knapp "cancel last command" - den skulle blivit väl använd.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Försökte lasta in två hjul i bagageutrymmet, och tillslut gick det. Fick byta plats på nödreserven och ett bakhjul. då fick jag in nödhjulet och det andra bakhjulet. Sådär jätterymligt är det inte.

Men å andra sidan finns det nog inte så många sedaner som fått in de två hjulen eller hur?

Min dumma åsna hade inte märkt upp hjulen i höstas då det brukar vara pilar på däcken. Men nu fick jag titta på hur klackarna slitits, men det gick nog fel för däcktrycksmonitorn får inte kontakt med bakhjulen. Noterade att All Seasson däcken från USA har treadwear 420 och uppnår visserligen Traction AA. Men någonstans undrar jag hur man kan med att montera något sådant på en STS, det är en prestandabil och den lär inte bli bättre än vad däcken tillåter, och ett par Kuhmo All Seasson gör inte bilen rättvisa. Och man åker väl så skumpigt på sommarhjulen, och inte låter det så mycket mindre än vinterdäcken heller.

Hur som så känns bilen mycket bättre på vägen än med vinterhjulen, men undrar hur bra den skulle kunna bli.

Jag har aldrig haft Kuhmo men vad jag vet är dom ett "mellandäck", varken bra eller dåliga så att säga. Testa det fabriken slänger på från början, Michelin? De har i princip alltid funkat fint för mig.

En intressant sak hände efter oljebytet, innan körde jag två gånger i rad 1.7L/mil till jobbet sedan har jag legat mellan 1.5-1.6L/milen. Förbrukningen ramlade ner minst en deciliter, jag tror inte det har med termostatbytet att göra. Förmodligen var det fel olja i bilen innan.

Antagligen, fast det har ju iofs blivit ganska mycket varmare med?

En litet bekymmer med vinterdäcken är att de har mycket mer "slip", de kryper vid belastning och det är så mycket att traction control aktiveras väl tidigt. Vid maximalt vridmoment på 3:an så går traction in och begränsar, lyckas man få i 2:an när man ska köra om hoppar bilen groda när antispinnet går in och ur väl hårt. Känns mycket som när en elektronisk varvtalsbegränsare träder i funktion.

Jo, så är det ju med "non-intrusive", det ska bli en ahaupplevelse för föraren (fast ändå säker både för bil och förare), en signal att det fan är dags att släppa gasen :P

Annars är det inte så mycket att skriva. DVD -R skiva fungerar bättre till navigaotorn än DVD +R. Överväger att köpa en orginalskiva, men jag hittar dit jag ska utan navigator. Skivan behövs för voice recognition, men när vi är på nivån "Change disc four" och maskinen svarar "Find chinese restaurant", så vet i sjutton om jag inte kan klara mig utan den funktionen. Tar mer tid att rätta till sakerna. De borde ha en knapp "cancel last command" - den skulle blivit väl använd.

Men tryck cancelknappen? Läs bruksanvisningen :P

Link to comment
Share on other sites

Idag tog jag tag i det jag verkligen bävat inför, bilen köptes med USA skivor för navigatorn. Och som vi alla vet så skiljer det mellan systemen. Någon har hävdat att vissa Corvette ska ha samma system och att där fungerar det i vissa bilar med EU skiva.

Men först något helt annat började dagen med att stoppa i DVD-skivan ”Swordfish” och känslan var mycket som att stirra på den usla skärmen på i ett långdistansflygplan, okej lite bättre men sådär superimponerande kändes det inte. Dessutom kom damen ut och hoppade in i bilen, och ville åka och när man lägger i Drive slockar skärmen – så var det roliga slut.

Så jag siktade in mig på att imponera på en kollega istället, vi hade bilen till lunch och sedan försökte jag brotta mig igenom det något användarfientliga gränssnittet för att starta filmen. Och filmen brakade igång, om jag tyckt att Bose systemet på renodlad Hifi låter halvbra (vad sjutton, det ska ju vara de bästa de förmår) så lät det riktigt bra med film. Så mycket ljud och så liten bild – men det är väl bara att hänga i batteriladdaren och sedan sätta sig och titta på en film. Men stänger inte RAP ner efter 10minuter?

Det ska finnas koder till Saab och Corvette via navigatorn för att kunna slippa drive-spärren. Men egentligen borde de ju haft skärmar i nackstöden bak, en praktisk finess som jag lärde mig att uppskatta påväg till LeMans i somras.

Med din navigator är det inga problem, den har gulingarna inte varit inblandad i. Den från 2002-2004 eller så är ju en amerikansk som Denso har licenstillverkat, med katastrofalt slutresultat, alltså noll uppdateringar, noll kommunikation mellan Denso och GM etc.

RAP får du om du slår av tändningen utan att aktivera accessoryläget. Navigatorn kan vara undantagen på din bil men då slår batterispararen ifrån när spänningen börjar bli för låg (för att du ska få igång bilen tryggt).

Det här med att filmen försvinner när du lägger i Driven är en säkerhetsgrej som de flesta biltillverkare använder sig av, undantag finns ju. Jag är ganska säker på att man tagit bort möjligheten att komma åt undermenyerna via kod som på t.ex. min, just därför att de blev allmänna. För att steron ska komma till sin rätt krävs det att man spelar upp surrondljud, de andra inställningarna är ju bara för att simulera surround då det inte finns, t.ex. en vanlig musik-cd. Kan vara lite knöligt att ställa in rätt med balanser och toner men bättre billjud hittar du knappt.

Skärmar bak är option...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kupeluftfilter

Samtidigt som jag beställde däcktryckssensorer från Rockauto så tog jag med ett kupeluftfilter, eftersom bara det billigaste hade samma shippingpoint fick det bli ett sådant.

Efter att ha kliat mig i huvudet förstod jag vart filtret skulle sitta, tre små skruvar och så fick man bort en bit nedanför vindrutetorkaren på passagerarsidan. Där innanför i den lilla springa som blev fanns en bit ned ett lock med clips som man fick vända och vrida på för att få ut.

Filtret ska dras rakt upp, och slår i motorhuven. Man får böja och tricksa en hel del för att få ut filtret intakt.

Glad i hågen så sliter jag upp förpackningen med nya filtret som har ribborna åt andra hållet. Inser att det inte ska gå att få ner filtret åt "samma håll".

Sur som ättika dammsuger jag gamla filtret, knölar tillbaka det igen.

Skriver till Rockauto, som ber mig kolla artikelnummer på filtet (som är i mekgaraget). Rätt filter, och yes box min bil är en USA modell!

Efter ett tag återkommer de med att de vill att jag ska mäta båda filtren, det nya är ju enkelt. Men det gamla sitter i bilen igen, ur med filtret och upptäcker att det ju har måtten åt andra hållet så klipper jag av de små stödskenona på sidorna ska det nog fungera - så dum jag är!

Klipp-klipp, filtret är 3mm för brett och går då rakt inte ner .... plopp och där låg stödskenan i botten på luftburken. Inte en chans att få upp den, på med locket och plastbiten under rutan, stänger av klimatorn och kör till jobbet. Med mobilkameran laddad med bilder. Skriva till Rockauto.

Efter ett möte tar jag och åker till mekgaraget och ska fiska upp skenan med gripklon. Sätter upp en ficklampa och lyckas se skenan och greppa den med klon. Men skenan ramlar av upprepade gånger, tills ficklampan behagar ramla ner i djupet den också!

Ur med batteriet, bort med en näve skruvar, lossa en elkabel, försöka få ur hela batterihållaren och se hur enkelt det är att komma åt kupeluftfiltret. Kan rent av dammsuga rent gammalt grus på inloppsidan. På med locket runt batteriet, ovanför luftfiltret, en annan plastbit ovanför hjulhuset och så den lilla biten nedanför rutan.

På något sätt kanske det hade varit bättre och köpt Bosch eller AC Delco, sluppit skruva isär så mycket. Och främst inte varit så hjälpsam mot Rockauto, det är ju inte jag som ska undersöka vad de skickat för skrot. Vi får se hur de löser saken.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kupeluftfilter II

Fick tillbaka lite pengar från Rockauto för gamla filtret, men samtidigt kostade frakten betydligt mer än filtret gjorde - nåja man kan inte vinna jämt.

Denna gången fick det bli ett AC Delco även om det låg i en egen prisklass, och det var exakt ett sådant som satt i bilen. Så nu är det bytt.

Motorfel varningslampa:

För ett tag sedan tändes motordiagnoslampan när jag skulle köra från jobbet, och den ville då rakt inte slockna och bilen gick helt perfekt. Efter att ha konsulterat instruktionsboken framgick att man skulle kontrollera tanklocket - vilket inte verkade vara ditskruvat ordentligt(!).

Efter 15mil slocknade lampan självmant, och så hände det en gång till. Minns att jag läst på ett Corvetteforum att det händer att tanklocken går sönder. Jag skaffade därför ett nytt tanklock. Helt annan känsla i "knäppet" så det var nog fel på det gamla. Kostade ungefär 100:- i USA. Senil och förvirrad som jag är så beställde jag ett piratlock också.

Annars händer inte mycket spännande, roade mig med att lära fönsterhissen "express", har man kopplat loss batteriet måste man köra upp/ner rutan och hålla knappen inne i 3sek för att den ska lära sig ändlägena. Sedan kan man köra upp och ner rutan med bara ett tryck. Sedan verkar DRL (daytime running light) ha bestämt sig för att inte lysa och alla mina försök att köra reset på Intellibeam har misslyckats (i bemärkelsen att få DRL att fungera). Å andra sidan kanske det är bra, så man inte får länsman efter sig - tänk om baklyktorna inte skulle lysa på bilen i fullt dagsljus vilken trafikfara det skulle innebära.

Vägde bilen vid polisens kontrollplats, 1110kg fram och 940kg bak (2050kg) med strax över halv tank. Två vuxna fram och 10-15kilo bilbarnstol bak. Så 1930kg i regbeviset ligger inte så långt från verkligheten. Viktfördelningen är inte mycket att orda om heller.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Annars händer inte mycket spännande, roade mig med att lära fönsterhissen "express", har man kopplat loss batteriet måste man köra upp/ner rutan och hålla knappen inne i 3sek för att den ska lära sig ändlägena. Sedan kan man köra upp och ner rutan med bara ett tryck.

Jag brukar testa om "anti-pinch" funktionen funkar genom att stanna och fråga turister om de vill ha lift medan jag kör upp fönstret...sorry kunde inte låta bli!

Sedan verkar DRL (daytime running light) ha bestämt sig för att inte lysa och alla mina försök att köra reset på Intellibeam har misslyckats (i bemärkelsen att få DRL att fungera). Å andra sidan kanske det är bra, så man inte får länsman efter sig - tänk om baklyktorna inte skulle lysa på bilen i fullt dagsljus vilken trafikfara det skulle innebära.

Är du van vid DRL sedan tidigare, det är ju sällsynt med en bil som är gjord för USA eller Sverigemarknaden, då funkar det som pappa staten vill. Testa att ha på varselljuset så har du åtminstone de lamporna på när det är ljust och de "riktiga" lamporna slås på då det mörknar. Så är det med min som också har DRL där endast frontlamporna lyser (tyska marknaden).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Frontspoiler och Navgation

Idag tog jag och ringde Klintberg och frågade pris på en frontspoiler och fästelement till denna. Samt det trasiga säkerhetsbältet baktill. Undar varför jag inte fick med någon frontspoiler när jag köpte bilen, bältet var sönder när jag köpte den.

Christer Way hjälpte mig med mina artikelnummer sedan fick jag åka till Saab och beställa delarna. Hur det där med klubbrabatt skulle komma in i bilden har jag inte riktigt förstått.

Nåväl, frontspoilern, fästelement och frakt ska kosta runt 2800:- (2374:- + 6x43:- ) vilket man kan tycka är lite dyrt då det rör sig om en plastflärp. I staterna kostar det 1250:- (inkl 25% VAT) men frakten åt upp hela skillnaden.

En navigatorskiva 2010 (208 15 77) ville de ha 5246:- för och självklart ingen garanti för att det skulle fungera. Skivan för 2009 (259 76 805) kostade ”bara” 3625:- men den hade utgått. Så jag gav mig ut på ebay och har nu beställt en styck skiva för 2009 så får vi se vad navigatorn säger när jag stoppar in den. Har märkt att både navigatorn och CD-spelaren har lite svårt med brända skivor, vill därför ha original.

Säkerhetsbältet kostar 1534:- och det är faktiskt en smula mer än de 610:- det kostar i USA (inkl 25% VAT). Men det fanns inget hemma så det senarelägger jag.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Christer Way hjälpte mig med mina artikelnummer sedan fick jag åka till Saab och beställa delarna. Hur det där med klubbrabatt skulle komma in i bilden har jag inte riktigt förstått.

Den har i princip försvunnit..

Nåväl, frontspoilern, fästelement och frakt ska kosta runt 2800:- (2374:- + 6x43:- ) vilket man kan tycka är lite dyrt då det rör sig om en plastflärp. I staterna kostar det 1250:- (inkl 25% VAT) men frakten åt upp hela skillnaden.

Vi ska ju Rädda Världen genom att höja fraktpriserna, dollarn står dessutom nu i nästan 8 kronor så nu är det inet så kul. Fast jag ser hellre att pengarna går till USA än i fickan på pappa staten och K&W ;)

En navigatorskiva 2010 (208 15 77) ville de ha 5246:- för och självklart ingen garanti för att det skulle fungera. Skivan för 2009 (259 76 805) kostade ”bara” 3625:- men den hade utgått. Så jag gav mig ut på ebay och har nu beställt en styck skiva för 2009 så får vi se vad navigatorn säger när jag stoppar in den. Har märkt att både navigatorn och CD-spelaren har lite svårt med brända skivor, vill därför ha original.

Kollade du gmnavdisc.com? Det är troligast att de hänvisar dig till K&W men för en 07:a t.ex. så finns det Europeiska kartor att beställa. Vet inte om en 07:a har samma navigator som en 05:a bara. Eftersom det är 2010 så är 2011 års skiva snart på ingång, att det inte finns några 09:or på hyllan är ju inte så konstigt då. Säg att 2010 snart är utgången så kanske det blir fart på dom.

Däremot behöver du ju inte bekymra dig om det skulle funka eller inte eftersom din navi som sagt inte är en Denso enhet. Enda anledningen till att det inte skulle fungera är att de ger dig fel skiva. Programvaran är uppdaterad om du kört med en karta från 2007 eller nyare, annars är det bara att uppdatera den. I ditt fall spelar det ingen roll att bilen är såld i USA, Europeiska kartor funkar ju ändå. Det är värre för mig som har inbyggda begränsningar i min äldre enhet.

I mitt fall fick jag ingen garanti att en skiva för en t.ex. SRX skulle fungera eftersom programvaruuppdateringen kan skilja mellan navigatorn för en SRX och min STS. I ditt fall används samma skiva i SAAB, Corvette, STS och Pontiac.

Link to comment
Share on other sites

Christer Way hjälpte mig med mina artikelnummer sedan fick jag åka till Saab och beställa delarna. Hur det där med klubbrabatt skulle komma in i bilden har jag inte riktigt förstått.

Den har i princip försvunnit..

Nåväl, frontspoilern, fästelement och frakt ska kosta runt 2800:- (2374:- + 6x43:- ) vilket man kan tycka är lite dyrt då det rör sig om en plastflärp. I staterna kostar det 1250:- (inkl 25% VAT) men frakten åt upp hela skillnaden.

Vi ska ju Rädda Världen genom att höja fraktpriserna, dollarn står dessutom nu i nästan 8 kronor så nu är det inet så kul. Fast jag ser hellre att pengarna går till USA än i fickan på pappa staten och K&W ;)

En navigatorskiva 2010 (208 15 77) ville de ha 5246:- för och självklart ingen garanti för att det skulle fungera. Skivan för 2009 (259 76 805) kostade ”bara” 3625:- men den hade utgått. Så jag gav mig ut på ebay och har nu beställt en styck skiva för 2009 så får vi se vad navigatorn säger när jag stoppar in den. Har märkt att både navigatorn och CD-spelaren har lite svårt med brända skivor, vill därför ha original.

Kollade du gmnavdisc.com? Det är troligast att de hänvisar dig till K&W men för en 07:a t.ex. så finns det Europeiska kartor att beställa. Vet inte om en 07:a har samma navigator som en 05:a bara. Eftersom det är 2010 så är 2011 års skiva snart på ingång, att det inte finns några 09:or på hyllan är ju inte så konstigt då. Säg att 2010 snart är utgången så kanske det blir fart på dom.

Däremot behöver du ju inte bekymra dig om det skulle funka eller inte eftersom din navi som sagt inte är en Denso enhet. Enda anledningen till att det inte skulle fungera är att de ger dig fel skiva. Programvaran är uppdaterad om du kört med en karta från 2007 eller nyare, annars är det bara att uppdatera den. I ditt fall spelar det ingen roll att bilen är såld i USA, Europeiska kartor funkar ju ändå. Det är värre för mig som har inbyggda begränsningar i min äldre enhet.

I mitt fall fick jag ingen garanti att en skiva för en t.ex. SRX skulle fungera eftersom programvaruuppdateringen kan skilja mellan navigatorn för en SRX och min STS. I ditt fall används samma skiva i SAAB, Corvette, STS och Pontiac.

gmnavdisc.com pekade på samma 259 76 805 för en STS V8 2005 om man ville ha en EU skiva, den skulle kosta 228 dollar för 2009års version. Fanns ingen 2010 där. Det fanns ingen möjlighet att knappa in "Sweden" som beställningsort. Men vi får se, förhoppningsvis dyker det upp en 2009 originalskiva i obruten förpackning skiva till klar bättre pris.

Gällande firmware är jag lite undrande. Är det bara Cadillac skivor som har firmware till Cadillac. Eller är de olika systemen så snarlika att de har samma firmware. Har kört med en Saab 9-5 skiva från 2008 i bilen och den fungerar bra, utom att man hör att servot i läsaren är lite mer högljutt än jag tycker är normalt. Sedan någon gång då och då får man upp att stoppa in en navigationsskiva. Tolkar det som att läsbarheten är dålig på mina hembrända skiva.

Frågade på pris för en Saab skiva också, men det var ungefär samma pengar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

gmnavdisc.com pekade på samma 259 76 805 för en STS V8 2005 om man ville ha en EU skiva, den skulle kosta 228 dollar för 2009års version. Fanns ingen 2010 där. Det fanns ingen möjlighet att knappa in "Sweden" som beställningsort. Men vi får se, förhoppningsvis dyker det upp en 2009 originalskiva i obruten förpackning skiva till klar bättre pris.

Gällande firmware är jag lite undrande. Är det bara Cadillac skivor som har firmware till Cadillac. Eller är de olika systemen så snarlika att de har samma firmware. Har kört med en Saab 9-5 skiva från 2008 i bilen och den fungerar bra, utom att man hör att servot i läsaren är lite mer högljutt än jag tycker är normalt. Sedan någon gång då och då får man upp att stoppa in en navigationsskiva. Tolkar det som att läsbarheten är dålig på mina hembrända skiva.

Frågade på pris för en Saab skiva också, men det var ungefär samma pengar.

Det där är en djungel. En SAAB- skiva kan funka i många system medan t. ex. en Jaguarskiva bara funkar till Jaguar. Programvaran är i det stora hela den samma med smärre variationer. Kiwi-formatet är japanskt vilket får mig att tro att japsarna har patent på format och/eller programvara. Det förklarar också varför alla biltillverkare som använder sig av Densos prylar har enorma problem i Europa. SAAB, Chevrolet, Jaguar, Lexus, Toyota, Cadillac m.fl. får noll support. Äldre system har regionkodade spelare, din verkar vara regionsfri. Äldre system kräver en uppdatering av firmvaren för att klara 2007+ skivor etc. Programvaran är nog i det stora hela väldigt lik mellan systemen eftersom ursprunget är det samma men naturligtvis skiljer det lite mellan layout etc fast det tror jag man styr med uppdateringar av andra filer än LOADING.KWI

Din spelare funkar med Europeiska kartor och med Europeiska filmer vilket betyder att den är regionsfri. Dina piratskivor är väl hyfsat nya misstänker jag vilket innebär att den är uppdaterad med en tillräckligt ny firmware. De lite nyare skivorna innehåller LOADING.KWI på kartskivan så att du ska slippa blanda in en verkstad.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom skivan i brevlådan, bortsett från att han inte skrev ner värdet som jag bett om så gick det ju som en dans. Ibland undrar jag hur sjutton det kan vara så att det går snabbare från USA än med kungliga postverket. Skickades i fredags från USA, idag är det Onsdag.

Så det var med spänd förväntat, jag med feber och sommarförkylning stegade ut till garaget - då jag läser att skivan kan kräva upgradering av mjukvaran för att fungera i bilar före 2005. Men hur som, in med skivan och here we go. Alltså, det verkar fungera och man får upp lite mer information på skärmen än med Saab skivan. Så det verkar som att det fungerar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dörrbrytaren, nu äntligen är dörrlåset fixat så att det fungerar med att ha FOB i fickan och dörren låses upp när man tar i handtaget.

Innanför det yttre handtaget sitter två mikrobrytare, den ena är säkerhetsbrytare till motorn (tror jag i vart fall) och den andra den som ger signal till styrboxen om att lägga på ström om det finns en FOB i närheten. Dubbla brytare för att inte riskera att dörren åker upp under färd om brytaren lägger av. I mitt fall hade den till motorn gett upp så den låste upp bakdörrarna men vägrade öppna förardörren. Mikroswitchen hade fått mekaniska skador.

När jag väl mätt upp felet så var det hyggligt enkelt.

1. Dörrsidan sitter med tre skruvar. En inne i dörröppningshandtaget (pilla loss plastlucka först) sedan finns två under klädseln vid handtaget (vik upp klädseln) sedan sitter clips i nederkant av dörren så man drar ut nederändan och vinklar upp dörrsidan cirka 30grader sedan tar man loss den i överkant genom att försiktigt lyfta upp-ut.

2. Elsladdarna sitter i en kontakt, så inga sladdar att lossa! Dra loss wiren till dörröppningen

3. Öppna plastskyddet för att komma in i dörren.

4. Lossa sladden i det stora kontakstycket direkt till vänster innanför plåten.

5. Ta loss plastplupp i baksidan av dörren. Skruva ut torx skruven där inne.

6. Dra ut dörrhandtaget, lossa skyddet runt nyckellåset

7. Pilla ur sladden till antennen inne i dörrhandtaget'

8. Dra handtaget bakåt, peta ur piggen fjäderbelastningen

9. Vicka ur handtaget, först i bakkant.

10. Lossa torx som håller innanmätet på plats.

11. Byt innanmätet.

Housing K som delen heter kan man köpa för runt 80USD, medföljer nya gummipackningar runt handtaget.

Har man flyt så går det nog på en timme.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Säkerhetsbälte, har bytt ett sådant i baksätet.

Häromdagen så blev det kallt ute och värmen fick jobba, nästa dag så fick jag felmeddelande om att kylvätskenivån var låg. Förmodligen hade jag inte tänkt på att slå på värmen för fullt när jag tappade ur kylvätska. Ingen vätska på backen, oljan ser fin ut så det var nog klantighet. Körde inte ens 300meter med felvarningen. Får hålla ett vakande öga på det hela, men nu väcktes min bilhypokondri till liv.

Ett säkerhetsbälte bak vägrade att rulla upp sig helt, och till slut gav det upp och åkte inte tillbaka in. Jag har bävat för bytet. Men det gick det också.

Baksätets dyna är lätt att få bort, det drar man rakt upp i framkant och drar ut – enkel operation som står beskriven i instruktionsboken. Sedan sitter det 4st muttrar i nederkant av ryggstödet sedan sitter det en plastlucka längst in ovanför genomlastningsluckan i bagaget. Luckan kan man fälla ner då den sitter med kardborreband och två clips. Pluggarna vid genomlastningsluckan kan sitta kvar. Sedan ska man ta loss 6st 10mm muttrar (eller om de fyra yttre räcker). Skaffa en långhylsa innan – det förenklar massor. Jag har massor med långhylsor, men inte där jag skruvade för dagen.

Därefter lyfter man ut ryggstödet som väger massor! Sidopanelen har en 7mm skruv innanför airbagmärket som man petar loss med en spårmejsel. Därefter ska man dra panelen rakt ut i främre nederkanten så den lossar från ett clips. Sedan drar man panelen framåt.

Hatthyllan ta man loss två plastpluppar sedan viker man det uppåt och drar framåt. Därunder sitter en märklig subwoofer modell större. Fantastiskt platt högtalarelement. Magnetet sitter nämligen i själva konen istället för bakom högtalaren. Sedan finns två så bredbandare på sidorna. Dessutom ligger XM radio-burken där, antar att den inte finns på Europa bilarna.

Bältet sitter med TX50 och lagom illa till, men det kunde varit värre.

Sedan visade det sig att plastlocket som sitter runt bältet och ska bytas på panelen hade clipsen på annat vis så det fick jag fixa till lite – men det blev helt perfekt. Man kan dock funderar bara på varför inte OEM artikel matchat mot mitt Vin inte passar helt rakt av.

Sedan bara att återmontera allt i samma ordning.

Det märks att man tänkt sig att det ska gå att skruva isär bilen, om det behovet finns. Egentligen inte så svårt när man väl vet hur man gör.

Ska dissekera bältet för att undersöka varför det havererat. Det känns som att något är skumt.

Hade ett gyllene tillfälle att få testat bilen förmåga idag, men avstod. Konbanekörning med Kalmar sportvagnsklubb. Hade det suttit något annat än Kuhmo all-season däck på bilen hade det varit frestande.

Det finns en Cadillac för alla, för de som vill glida, för de som vill glänsa och för de som vill gasa.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Nja, såvida inte något nytt hänt på värmefronten så spelar det ingen roll om du har värmen på eller inte. Detta eftersom det inte finns någon värmeventil.

Värmevariationerna styrs genom att låta olika proportioner friskluft kontra uppvärmd luft passera in i bilen. Du har alltså alltid "full värme" på.

Det troliga är två saker:

1) Det försvinner alltid ut en mängd luft till kärlet vilket gör att nivån minskar efter att du nyligen bytt. Det märks efter 1-2 värmecykler.

2) Du har en smygläcka. Hur mycket kunde du efterfylla?

Någon liter på ett halvår hade inte gett mig infarkt även att det tyder på att en läcka finns som antagligen inte kommer att bli bättre. Förslag är slangar, vattenpump, otätt kärl (lock som inte håller trycket), kylarläckage etc. Har du tabletter i? Annars kan man tänka sig att vätskan sugs in i blocket vilket sker med aluminiummotorer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kylvätskepump

Det händer inte så mycket, bilen rullar mest fram och tillbaka till arbetsplatsen. Lovade dock att återkomma med förbrukningssiffror för långfärd, men under sommaren så har faktiskt DeVille fått sköta långresorna.

Men för ett tag sedan körde jag Kalmar – Borås fram och tillbaka. 1.03L/milen slutade resan på när jag jämförde kilometerräknare med vad jag fick i tanken. Vill man avrunda lite så blir det säkert litern jämt. Jag upplever det inte som att bilen drar speciellt mycket mer i motorvägsfart runt 120km/h än den gör i 100km/h, går man däremot ner mot 80km/h så påverkar det.

Självklart drar det mer om man håller undan, men det ”lönar sig inte” att lusa fram direkt.

Man kan studera räckviddsmätaren, om den börjar öka när man säker hastigheten så drar bilen mindre – men det gör den inte i någon större utsträckning.

Jag försöker motorbromsa ner på 70sträckorna, och då bränslestryper bilen så det blir maximal besparing och motorbroms. Sedan spärrar man 5:an och gasar upp i hastighet igen.

Min kropp är nog inte anpassad för stolarna, jag sitter det finns stolar jag sitter bättre i, samtidigt så saknar stolarna sidostöd vilket är jobbigt när man ska åka undan på krokvägarna. Stolar är väldigt unikt vad man gillar, så bara för att jag hade en del träsmak efter 50mil behöver inte betyda att andra tycker samma sak. Det finns premiumbilar som är på samma nivå och det finns de som är bättre. Men annars fungerar förarplatsen utomordentligt. Å andra sidan gör jag nog bäst i att inte nämna vad jag sitter bra i för stolar. DeVille vinner komfortronden :)

Jag har nog kommit underfund med växellådan, när man ställer den i sekventiellt läge så försöker den hålla vald växel, vid måttligt pådrag så hänger lock-up kvar. Gasar man på ordentligt så släpper den lock-up och då knuffar det på ganska ordentligt även på 5:an. Trampar man däremot snabbt ner pedalen så gör lådan kickdown och struntar i det förvalda läget. Till skillnad mot vissa Franska bilar så förstår lådan att den ska tillbaka till 5:an igen (om man nu valt det).

Tycker om finessen med att kunna öka resp. minska hastigheten 1MPH genom ett dutt på + eller – knappen på farthållaren.

Jag började faktiskt tycka bilägandet var väl bra, bilar brukar strula. Så hände det, felmeddelande för låg kylvätskenivå. Körde de 2km till köpcentret, och sedan när jag startade igen så hade varningen slocknat (trodde faktiskt inte att den skulle nolla förrän man öppnat huven). Tankade, ingen felvarning så det var ”nog bara lite låg nivå” men det hände för ett par månader sedan. Så en gnagande oro tog plats i huvudet, 2km hemifrån efter en god acceleration så kom varningen tillbaka. När jag klev ur i garaget så kände jag doften av kylvätska… Pölen på golvet lokaliserades under vattenpumpen. Inte mycket att be för, bara att beställa en ny pump. 1750:- från USA inkl frakt och moms. Bytet var helt strålande enkelt - världsklass! Ungefär en timme och ren hobbymek nivå på det hela. Det jobbigaste var att tömma kylsystemet. ¼ spärrhandtag med 50mm förlängare och 8+10mm hylsa, en spårmejsel sedan ska man ha en ¼ nyckel för slacka remsträckaren är vad som åtgår i verktygsväg. Det finns inte ens någon packning som ska skrapas bort, det är en O-ring.

Förmodligen rör sig om något out-of-box problem, som först visat sig nu. Någon mikroskopisk spricka i gjutgodset eller liknande, sedan har det fuktat lite så lagren gått ner sig med tiden – och nu glappade det så mycket att tätningen inte kunde ta upp spelet längre. Trist men sådant som händer.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1år

Har jag räknat rätt så har jag ägt bilen ett år och några dagar. Det stämmer nog bra för jag minns att det var snöblandat regn när jag körde hem och att torkarbladet var sönder!

Har inte riktigt exakt koll på hur långt jag kört, men i regionen 900-950mil rör det sig om. Och snittförbrukningen stannar på 1.37L/milen och då går bilen mest korta sträckor (där lådan inte låser upp). På landsväg är det nästan omöjligt att komma under litern tyvärr. Men man ligger bra nära. I gengäld inte så himla mycket mer om man lägger på 10km/h extra.

Det har varit ett antal småfel men flera av dem var rester från föregående ägare, eller helt enkelt att min tanka att bilen efter 5år skulle vara utsorterad inte stämde det tog längre tid än så!

Så egentligen är det bara ett tanklock en kylvätskepump som föranlett direkt reparation. Sedan får det i ärlighetens namn sägas att bilen är fylld av teknik, och en del funktioner kan kräva en stund innan man förstår hur de fungerar och ska användas. Intellibeam fungerar ibland utmärkt, medan man ibland gör bäst i att slå av systemet och kan spaka helljuset själv.

Alla bilar har sina plus och minus, kanske har det varit några småfel mer än jag tänkt mig å andra sidan har de egentligen varit ganska enkla att åtgärda. Och handen på hjärtat har de inte kostat mig mer än vad kamremsbytet skulle kosta på många konkurrentbilar en ren rutinservice på en 5-6år gamal bil.

Körmässigt så är jag lite nyfiken på vad som händer om den skulle få rulla på bättre sommardäck än den gör. Jag tror det finns lite mer körkänsla att hämta med bättre däck.

Import eller inte, jag vet inte riktigt. På många sätt är en EU specad bil kanske ett bättre val. Då fungerar radion på alla stationer, man slipper våndas över blinkersfärg, man får en hastighetsmätare som sträcker sig bortom 160km/h. Men det beror nog på, jag gillar att allt fungerar som det är tänkt, men priset kan vara avgörande.

Så dagen till ära fick bilen på vinterhjulen, och så har jag beställt prylar så att man ska kunna manövrera garagporten via homelink sändaren. Jag har även lärt mig att man inte ska ställa bilen efter en tvätt - kör så bromsskivorna blir varma/vattnet försvinner helt. Men en slipmaskin har löst det problemet.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Fasen, jag är hopplös ikväll. Varenda gång jag ska svara på en post så råkar jag trycka "edit" på det ni skrivit istället.

Var lugna, ingen censur sker :)

Jag brukar köra så fort tillfälle ges efter bilen torkat (dan efter om man har tur) för att bromsa bort ytrosten och torka bromsregionen, det är förargligt med några stackars droppar som får hänga kvar några månader, då har man gravrost och dålig tillgång till svarv.

Nu när de ska lägga ner tech-center på Faurecia nere i Torsås borde man kunna köpa loss en svarv hyfsat billigt. Synd jag varken har plats eller pengar!

Link to comment
Share on other sites

"Skönt att få köra en riktig bil" sade besiktningsmannen och så satte vi iväg på den lite längre provrundan :)

Besiktningen gick helt utan anmärkning, enda var att frambromsarna tog en smula ojämnt till skillnad från bakbromsar och P-broms. Avgasvärdena var perfekta. Men skådade jag inte lite oljedräll på oljetråget!

Bara att köra ett år till...

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

"Skönt att få köra en riktig bil" sade besiktningsmannen och så satte vi iväg på den lite längre provrundan :)

Besiktningen gick helt utan anmärkning, enda var att frambromsarna tog en smula ojämnt till skillnad från bakbromsar och P-broms. Avgasvärdena var perfekta. Men skådade jag inte lite oljedräll på oljetråget!

Bara att köra ett år till...

Torka av oljepluggen riktigt, en Northstar läcker förrän möjligen efter många år och mil såvida du inte kört sönder tråget? En del exemplar av några årsmodeller hade problem med oljeläckage på 1990-talet, men det brukade sällan vara några mängder, ofta bara irriterande pölar men de var undantag eftersom det var innan man införde pressgjutning. De exemplaren var exceptionella m.a.p. att de hade fler porer och sämre yta/tätning än de motorer som inte läckte. Inte önskvärt såklart men inte heller vanligt.

Kul med trevlig besiktningspersonal, trodde det inte fanns i Kalmar, jag har inte träffat på mer än ett fåtal sen 1992 eller så iaf. Jag besiktar våra bilar i Ljungby, de är noggranna, de är trevliga och de behandlar framförallt bilen inte som skit för att det inte är en rostig Volvo 850 eller vad nu folket här omkring kör.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vinterrapport:

Inte mycket som händer!

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva egentligen. Oljedrället har upphört, har kollat stickan och den rör sig knappt något. Ingen kylvätskeförbrukning är noterad efter att jag bytt vattenpumpen, möjligen någon löprulle som ska bytas då den gnölar en smula några sekunder när det är kallt.

Automatlådans växlingar har jag fått bukt med, egentligen är det pinsamt. Men insugsplenumet satt en smula löst och drog förmodligen in en liten mängd tjuvluft vilket påverkade växlingarna. Intressant nog satt alla skruvar lite löst, utom den som illa till under en pulsutjämnare på fuelrailen, den var loss. Någon har redan efterdragit med andra ord. Lådan växlar klart bättre mellan 3:an och 4:an numera.

Till nästa vinter ska jag undersöka om det finns annan servovätska, ratten går tungt när det är riktigt kallt. Men det är sällan den står ute så länge att den blir helt djupfryst. Vi pratar om kanske -10grader och många timmar ute. Men det är ju knappast något unikt Cadillacproblem.

Annars så är det inte mycket att orda om, den går som tåget på vintervägarna.

Försäkringen damp in och IF hade behagat sänka min premie till förmånliga 5400:- Jag undrar vad jag gjort för att förtjäna detta. Hur som är jag mycket nöjd med den premien, men det antar jag är att tacka samarbetet mellan IF och Cadillac klubben.

Så just för dagen är det bara att njuta av ett problemfritt bilägande.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

STS

Har precis monterat sommardäcken, och återigen hade bilen tappat bort däcktrycks sensorer, men det är enkelt att programmera upp dem igen nu när man kan proceduren. Så nu är vinterhjulen tvättade och nyvaxade inför nästa säsong.

Inte mycket att orda om egentligen, bilen har fungerat helt utan mankemang. Lite rester av järnoxid vid tryckknappen för bagageluckans öppning – förbryllande eftersom både motorhuv och bagagelucka är i aluminium. Får försöka ta en närmare titt på det hela framåt sommaren.

Oljeindikatorn har tickat ner till 25% och det har gått strax över ett år, så det börjar bli dags att byta motoroljan. Har kört 1100mil, men av det är en hel del kortare körning till jobbet. Förbrukninssnittet ligger på 1.37L/milen, och jag kvarstår nog vid min åsikt att bilen drar en smula mycket på landsväg då det måste till något extraordinärt för att komma ner under litern. Men å andra sidan så är det alltid lika imponerande när man uppför Göteborgsbacken i Jönköping kan ligga i 100km/h med farthållaren (5:an låst) och ha sina 2000rpm och den sackar inte det minsta, man kan rent av öka farten även vid den brantaste delen – motorn hade nog orkat en högre utväxling men nu är det performance gearing så då får man väl betala för några droppar extra på landsväg.

Fick en stenskott i vindrutan som snabbt orsakade en spricka, så framöver blir det till att byta vindruta.

Även om en silvergrå bil knappast är det som drar blickar till sig så är det ändå en bil som en och annan tittar till efter. Men det är lite svårt att hålla tyst vid kaffet på jobbet när kollegorna berättar om sina upptäcker med nya bilar. När Volvo maffian pratar säkerhet brukar jag i vart fall inflinka att Cadillac i vart fall inte snålade in på dual-stage krockkuddar fram. Men var och en är ju salig på sin tro, men det vore ju roligt om folk kunde tänka sig något udda och köpa sina bilar en smula mer med hjärtat än bara försöka klättra på status-skalan. Ofta är det inte bilarna man har något emot utan ägarna ;)

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Även om en silvergrå bil knappast är det som drar blickar till sig så är det ändå en bil som en och annan tittar till efter. Men det är lite svårt att hålla tyst vid kaffet på jobbet när kollegorna berättar om sina upptäcker med nya bilar. När Volvo maffian pratar säkerhet brukar jag i vart fall inflinka att Cadillac i vart fall inte snålade in på dual-stage krockkuddar fram. Men var och en är ju salig på sin tro, men det vore ju roligt om folk kunde tänka sig något udda och köpa sina bilar en smula mer med hjärtat än bara försöka klättra på status-skalan. Ofta är det inte bilarna man har något emot utan ägarna ;)

Klockrent. Om man fick en krona för varje gång en missunsam Volvoägare undrar varför man inte kör Volvo som alla andra...Volvofolket tror alltid att Volvo varit först med allt. Det enda revolutionerande de har gjort är att de var någorlunda tidigt ute med hydrauliska bromsar på alla fyra hjulen 1929 (fast inte först så klart)...

Sjukt att Volvo är lika med status. Fast det är klart, Wartburg var lika med status i Östtyskland.

Personligen har jag svårt för att se tjusningen med en bil som ser ut som om den kysst en WC-stol.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...