Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ägandet av en STS 2005


Oscar P

Recommended Posts

Jag skriver här även om jag inte vet om någon finns kvar och orkar ha en sådan här bil som bruksbil. I Augusti 2012 bytte jag batteri. Pga de konstiga dimensionerna blev jag tvungen att beställa ett originalbatteri, 3800 kronor!!!

I går morse startade inte bilen. Min bil körs dagligen och inte ofta korta sträckor, Batterispänningen är 9,8 volt så det är nog kört. Jag har läst en del på nätet och det verkar svårt att få dit ett annat batteri. Många skriver att batterierna ofta bara håller i tre år! Batterierna är säkert ganska undermåliga men jag tror att det är bilens elsystem som är så konstruerat och dimensionerat att det dödar batterierna. Om man är på resa någonstans och inte kan få tag på ett batteri inom en dag så är man ju illa ute, man kan ju inte vänta en vecka på att få leverans.

Kvaliteten och tillförlitligheten på dessa bilar är helt oacceptabel. Nu ligger bilen löst till, byter nog in den mot en nyare Toyota eller kanske Lexus. Jag har två HD som är hobby och har ingen lust att lägga ner tid o pengar på en bruksbil.

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Nu sitter det ett http://www.exide.nu/batteri/eb608-exide-excell/ i bilen. Det är några millimeter högre o kortare men det gick bra att montera. Jag får dock justera plastlådan som sitter över batteriet pga avståndet mellan polerna. Jag köpte det på Mekonomen och dt skulle kostat 1800 sek men de hade julnisserabatt så det blev 1300 :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Länge sedan jag uppdaterade tråden, men bilen är kvar och rullar som daily driver.

Börjar med senaste felet, vilket återkopplar till stryker 49:s inlägg ovan. Jag hade uppmärksammat att bilen drog runt på startmotorn lite segt emellanåt. Sedan blev det helt plötsligt väldigt uppenbart, det var nästan så man tänkte ”den startar inte” men det gjorde den. Speciellt när motorn var genomvarm gick det trögt.

Som inlägget ovan så gav jag mig på batteriet. Jag har djupuraladdat batteriet 3ggr så jag förutsatte att det gett upp. STS:en har ett specialbatteri av storleken ”101”, men jag visste att det redan satt fel batteri i min bil. Nämligen ett av storlek 78 vilket är en halvtum högre. Av något skäl har jag fattat tycke för blybatterier och ville ha ett bra batteri. Det finns numera ett Optima med polerna lite längre isär och utan poler på ovansidan som skulle passa. Det visade sig att det var olika artikelnummer i USA och härhemma. Men vad säger man, det kunde varit värre kostnadsmässigt. Det gamla batteriet hade hängt med 6år trots allt…Det ska sägas att bilen har ett ganska vettigt system för att ladda batteriet. Men blybatteriet har ojämn kvalitet så är det - längst garanti vinner! Bekanta med BMW 7serie berättade om dubbla batterier.
Det var bara ett problem, felet var kvar!
Då finns det två saker, kablage eller startmotor. Som elektronikingenjör så har man utrustningen för detta så oscilloscope och annat släpades ut till radhusgaraget. Att jag kunde mätta batteriet innan jag beställde är en annan sak. Jag är en ”click-to-buy-kille”. Runt 170A när startmotorn drog runt och 485A i startögonblicket, 0.2V spänningsfall mellan batteri och motorblock. Antingen pluskabeln eller så startmotor. En ny startmotor beställdes från USA och DHL imponerade stort. Från jag lagt ordern till att jag stod med den i näven tog det 45timmar! Som tack lade man inte bara moms utan även tull på det hela :(
Men det blev billigare än till en V70 hos Mekonomen - och då fick jag helt ny AC Delco! Made in China stod det på den.
Det är bra klipp i Optimabatteriet, över 11V trots att startmotorn ville ha nästan 200A.
Det var en njutning att byta startmotorn, det är del skruvande men säg 2timmar så är den på plats. Sitter längst ner i V:et och man måste ha tunnväggiga hylsor. Insugröret väger noll och inget, riktigt imponerande med långa insugsrör! Insugsportarna på Northstarmotorn är - fantastiska!
Problemet löst. Analysen av den gamla startmotorn visade att kolen var helt slut. Klart en startmotor ska hålla mer än 14000mil men jag är glad att den var lätt att byta.
Så var det ju det där med automatlådan. Växlingskomforten är sådär, eller rent av under sådär ibland. Har inte riktigt kunnat sätta fingret på problemet.
Hur som så har de hårda växlingarna dragit sönder både diffbussingar och motorkuddar. Nu är alla bytta, diffbussningar slutade med eftermarknadshprylar till en CTS-V. Motorkuddarna hade jag med från en tjänsteresa till USA. Höger sida är plättlätt att byta. Vänster är ett mindre he***te, nu har jag RWD bil annars ska drivaxel ur också. Knepet heter teleskopsik magnetplockare för att skruva ur skruvarna sista varven. Det är en springa på 4cm man har att jobba på. Vänstersidan tog 7timmar, efter två avbrutna försök. Diffbussningarna (bakre) så får man fila ur gummit med en vinklad roterande fil (DUAB huset har en bra). Det är ganska lätt att förstå vad man ska göra men det tar tid. Stålhylsan kring bussningen är rejäl!
Som sagt, bussningarna dog för att lådan växlar illa. 5L50E lådor begagnat växer inte på träd. Antingen är det själva lådan, eller så ventilhus eller momentomvandlare. En del tyder på ventilhus så jag bytte hela ventilhuset vilket man enkelt gör med lådan på plats i bilen. Ingen direkt svårt. Det blev förvisso bättre men inte bra.
Jag har läst en del på nätet om andra problem med lådan, eller rättare sagt momentomvandlaren. Och Cadillac fick fram en annan mjukvara till lådan som skulle påverka momentomvandlarkopplingen. Så jag styrde min kosa mot en auktoriserad verkstad som bytte mjukvara. Bad dem även fixa mjukvaran till navigatorn - men det gick de bet på! Jag är smulan irriterad på det faktiskt, då man köper en ny skiva och så står det att ”om den inte läser in adresserna så fixar din handlare det”. Pyttsan heller.
Hur som, skillnaden är markant. Genom att den drar längre på växlarna (speciellt med kall låda) så lindras problemen, man måste även ha mindre last på lådan för att den ska växla. Växlingspunkterna är flyttade. Förbrukningen ökade och lådan växlar bättre. Så jag drar slutsatsen att det är något fel på momentomvandlaren.
Jag vet inte men på något sätt känns det konstigt att startmotor + Optimabatteri kostade en femhundring mer än uppgradering av mjukvara och 6st plastslips men … verkstaden ska ju leva de med.
Styrservo läckte, returröret paj. En helt fantastisk konstruktion med 15st bockningar. Mycket att skruva loss för att få dit röret men väl på plats så var problemet löst och det var skönt. Förmodligen fabrikationsfel, spricka efter bockningen.
Har en episod med utslitna framdäck, dåligt framhjulsinställning. Eller rättare sagt den var bra tills jag bad en firma mäta upp hjulvinklarna, sedan så fick de för sig att börja skruva - det var då det blev fel. Nu har jag åkt till en annan firma och de har skruvat tillbaka igen. Blir att byta däcken i vart fall, 5mm kvar på mitten -1mm på ytterkant.
Annars ren rutinservice, oljebyte, filter och kylvätska.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag är positivt överraskad!

Bilen har dragit CEL (Check Engine Light) för P0430 vilket är att ena katalysatorn inte kommer igång. Det har varit en recall men bilen är gammal och import. Problemet har kommit lite oftare på senare tid och det har sett lite knöligt ut att byta.

Till slut sökte jag på nätet och det stod att återkallelsen gäller upp till 12år. Så jag tog helt enkelt kontakt med R&T Jonson i Huskvarna - och det var inte mycket tjafs där inte. Lämnade bilen och de bytte bägge katalysatorerna på garanti!

Har även bytt en parkeringslampa på höger sida. Det är faktiskt en mindre pärs, fronten ska loss sedan ska lampan plockas bort. Möjligen att det går att lossa säkringsboxen på en bil utan Xenon och fiska ut parkeringslampan den vägen. Men risken är att något hamnar fel. 3timmar att skruva...går säkert snabbare andra gången. Inget svårt, men det känns konstigt att det går snabbare att byta en startmotor man gömt under insuget än en parkeringslampa - moderna bilar!

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga; jag ser att du lät uppdatera mjukvaran i styrsystemet för växellådan tidigare. Vet du möjligen om det var TSB 060730030? Min växellåda sköter sig inte heller riktigt som förväntat men symptomen verkar andra än dina. Har läst att just den här TSB:n kan förbättra flera olika symptom som är knutna till momentomvandlaren. Man hoppas ju alltid att "enkla" mjukvaruuppdateringar ska göra susen även om de ofta är tokigt överprissatta. Min bil är en 06:a som bara rullat 6500 mil och har stått mycket. Funderar på att göra en regelrätt oljeservice på lådan också även om ingen sådan punkt finns med i serviceprogrammet. Så som man gjorde förr i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Köpte du din bil i mina trakter?

Jag vet faktiskt inte vad det var för mjukvara de laddade ner, men helt klart ändrade den ingreppet på momentomvandlaren, men framförallt att den låser upp växlarna vid högre varvtal. Det gjorde stor skillnad men perfekt är det inte, men det är nog lika bra att tanka ner det som finns. Jag borde gjort mjukvarufixen tidigare, det hade sparat fästen till diff och motor. Antar att man i mitt fall på sikt behöver fundera på byte av momentomvandlare - men det är inte direkt värre än kopplingsbyte på en manuellt växlad bil.

Enda tipset med växellådan och oljebyte är att börja med att lossa påfyllningen innan tråget plockas bort för filterbyte, det är jobbigaste momentet. Är väldigt straight on så en oljeservice är det väl värt. På pappret behövs säkert inget byte men det är alltid lite skräp i filtret och på magneten.

Behåller nog original avgassystem men tackar för erbjudandet.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Jo, bilen är köpt i Kalmar, gissar att du vet vilket exemplar det handlar om. Finns ju inte många här i landet. Mejla mig gärna om du har några rafflande avslöjanden om bilen ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...