Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

SRX 2005 som "sjunger" baktill?


ejheden

Recommended Posts

Hej!

Min SRX V8 årsmod 2005 (tagen i trafik 2008) har sedan några dagar fått ett (fartberoende) typ "dovt tjut" eller en "ton" som låter från bakaxeln, bakhjulen eller "något åt det hållet". Lättast att höra vid typ 50 - 80 km/timmen, sedan blir ju andra vägljud mm högre. Det kan tilläggas att bilen är 4-hjulsdriven. Har gått ca 8500 mil.

Idag började även varningen "Service stability system" + tillhörande varningslampor att visas/lysa. Kanske inte har med det första problemet att göra? Har någon någon erfarenhet från liknande problem?

Mycket tacksam för tips!

Med vänliga hälsningar, Per-Ove

Link to comment
Share on other sites


Med 99% säkerhet är det ett bakre hjullager ´som sjunger , troligtvis har du fått kontakt mellan abs givare och den roterande kuggkransen (funkar din abs ? ) ,, detta är en del som byts i "komplett enhet" en s.k "Wheel hub" det är en enhet som har allt du behöver byta ... hissa upp bilen så hjulen kommer i luften , sätt dig bredvid hjulet , greppa " kvart i tre" och "rucka" på hjulet ,,, det ska INTE finnas något glapp alls ,, ta sedan ett grepp kl 12 och kl 6 och gör samma manöver .. samma sak här .. inget glapp ska kunna kännas stibitrack (antisladd) systemet tror jag använder abs senorerna i sitt system så faller en senor ur funkar inte antispinnet , abs :et och stabitrack systemet reservdelar tar du från www.rockauto.com och din hubb heter ACDELCO Part # RW2019 och kostar 180 dollar plus frakt , tull och mums styck ,, INNAN du beställer känner du på BÄGGE sidorna , kontrollerar konditionen på dina bakre bromsskivor/belägg .. du måste demontera dessa för att byta hubbarna och då kan du lika väl redan nu byta ut slitena detaljer vid behov .,. behöver du hjälp med arbetet /beställningen och finns i stockholms området kan jag hjälpa dig ,, jag finns i Jakobsberg/Barkarby skicka mig ett pm om det är intressant ,,, jag har dessutom ett TECH II instrument så jag kan scanna och progga din bil så vi behöver inte ens gissa vad för koder som satts i din ecm

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...