Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

XENON lampan lyser inte!


hanler

Recommended Posts

Mitt ena ljus har lagt av. Det är inte Xenon-lampan som är trasig, kollad. Jag har fått klart för mig att det istället är den sk startboxen. Jag har en STS 2001 och till den kostar en sådan liten detalj 12000 kr.

Vad gör man? Måste man byta hela startboxen? Finns det något annat alternativ på piratsidan?

Lite väl dyrt med 12 tusen för att få en lampa och lysa.

Hansa

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Nu får du ett luddigt svar, för 10år sedan var drivelektroniken till Xenon lampor dyrt och som reservdel tog man hutlöst betalt. Idag köper du ett Xenon konverteringskit på Ebay för 3-400:- för två lampor och två drivboxar. Jag sätter självklart ett stort frågetecken för kvalitén på dessa produkter men likväl är det många som haft hygglig tur.

Om det på något sätt går att plocka 12V innan den trasiga ballast du har så är det värt att köpa en ny sådan och försöka koppla in emellan. Jag har sett att det står att det finns versioner med CAN övervakning, vad det betyder mer exakt vet jag inte - och om det behövs.

Sök på HID ballast på Ebay så får du säkert upp en del träffar, vanlig lampor är på 35W så det är en sådan box du ska ha. Sedan finns det en massa olika kontakter så köp med en lampa med 4300K, men då ska man å andra sidan veta vilken fattning lampan har. Det kan ju även tänkas att det finns beg original boxar.

Problemet är alltså hur det ska kopplas in, det finns så finurliga lösningar på det som i sin enklaste form är två sladdar in och två sladdar ut.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite mer info, även om du redan har fått ett bra förslag från Oscar:

Du kan också kolla med http://www.buygmpartsworldwide.com/ (har bara originaldelar). Om det inte finns på hemsidan, testa att maila dem. Även www.rockauto.com är bra att kolla (har olika delar). Förmodligen dyrt även där (rockauto kanske inte har, men buygmpartsworldwide borde kunna fixa fram), men skulle ändå gissa en bråkdel av det svenska pris du har fått. Tyvärr stegras priserna för många delar till mycket höga nivåer av den svenska importören Klintberg & Way. Jag hörde talas om en som behövde ny katalysator till sin STS, och även om jag inte minns den exakta siffran så tror jag att det var bortåt 24000 kr (ja, tjugofyratusen) en sådan skulle kosta. Jag skulle tippa på att det är mellan 5 och 10 gånger dyrare än samma del i USA. Han köpte en alternativ del för några tusenlappar. Nämner det bara för att du ska få en ide om hur stor skillnad det kan vara jämfört med att köpa från USA. Jag har flera gånger beställt från framför allt rockauto, och då har jag köpt originaldelar, alltså exakt samma som K&W säljer, och betalat ungefär halva priset jämfört med att köpa från K&W, och då inkluderar det att jag får betala dyr frakt, moms och tull, samt postens importhanteringsavgift (100 kr per paket).

Gå in på huvudforumet (General ...) och kolla den pinnade tråden där det finns koder som ger 5% rabatt hos rockauto om du ska beställa något från dem. Posta sedan koden du får efter att du har köpt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...