Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Död SLS


tussen

Recommended Posts

Hej

Har en SLS 1996

Den gjorde ett litet ryck men gick vidare som den skulle någon km sedan tvärdog den och går inte starta igen .

Fick tipps om att ta bort batterikabeln och nolla bilen men det hjälpte inte ,

Var korkad och inte läste felkoderna innan .

Någon som har tipps om vad det kan vara och kan man plocka fram koderna med läsinstrument och var kopplar man då in det ?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Hälsningar Maths

Link to comment
Share on other sites


Det lät ju inget vidare, komplex bil med mycket elektronik. Men mitt i allt så brukar bilbyggarna i USA har relativt enkla lösningar på de mest komplexa system. Avancerat men inte överdesignat.

Du ska kunna komma åt ev felkoder via klimatanläggningen finns en tråd om hur man läser ut felkoder. Men jag vill även slå ett slag för realtidsdata från styrboxen, den kan säga vad den mäter för temperaturer, batterispänning etc. När något mätvärde är uppenbart fel så sätter den en kod. Men på en del givare så kan det vara svårt för motorstyrningen att lista ut om det är rätt eller fel. Felkoder finns kvar även om du lossar batteriet en kortare stund.

Jag antar att den drar runt på startmotorn, ge den en smula startgas. Tänder den så har du problem med bränsle, det kan vara allt från bränslepump till relät till denna. Det finns mycket redundans i motorstyrningen till Northstarmotorn, tändsystemet tror jag faktiskt mindre på.

Tyvärr är det svårt att hjälpa till på distans, men får motorn bränsle och tändning så ska den ha en ärlig chans att starta.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej Oscar

Tackar för tippsen skall kolla med gas så fort jag kommer från jobbet idag.

Fick igår fram en del felkoder fast den stått med batterikabeln loss hela natten .

Kanske någon vet vad de betyder och gärna lite översättning för min engelska är kass

PC0603 HISTORY

IP1552 HISTORY

TC0073 HISTORY

RS0043 HISTORY

RS0061 CURENT

PZ1552 HISTORY

PZ1970 HISTORY

PZ2470 HISTORY

PZ5472 HISTORY

PZ2473 HISTORY

PZ2476 HISTORY

PZ2152 HISTORY

IR1770 HISTORY

Ja det var de jag fick fram . Och om någon vet vad de betyder så är jag evigt tacksam

Hälsningar Maths

Link to comment
Share on other sites

RS0061 är ett aktuellt fel, höjdgivare på högre framhjul klagar den på. Det har med fjädringen att göra.

PC0603 Memory reset, någon har tidigare rensat koder.

TC0073 kommunikationsfel mellan motorstyrning och ABS enhet (traction)

RS0043 hastighets signal felaktig (till fjädring)

PZ1552 backup batteri höll inte laddningen (batteripolen lyft)

PZ1970 exterior lamp power, vet inte riktigt vilka exteriör lampor som avses

PZ2470 Daytime running lights trasig

PZ5472 Halvljus trasig

PZ5473 Helljus trasig

PZ2476 Parkeringsljus trasig

IR1770 Vet ej...

Det finns inget i detta som förklarar varför bilen inte startar. History koder är sådana som har varit någon gång, kör en reset så försvinner de om felet är borta. Current är sådant som är fel just nu.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

Har kört fast har ström till bränslerelä och allt verkar ok där bytte relä men ingen pump startar får ingen ström till pumpen någon som varit ute för något liknande ?

Tacksam för all hjälp

Hälsningar Maths

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har mätt kablarna till pump och båda visar att de går i jord någon som har en ide om vad detta beror på för om det vore kortslutning borde säkringen gå sönder

Tacksam för ideer

Mvh Maths

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...