Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Uppdatera mjukvaran eller inte?


Flurry

Recommended Posts

Hej i sommarvärmen :)

Svenska Bil skickar mig reklam om att uppdatera mjukvaran i min STS -02 för ca 2000 SEK.

Uppdateringen ska bland annat förbättra funktionen i klimatanläggningen.

Har någon här på forumet erfarenhet/kunskap om det är värt att uppdatera mjukvaran?

Tacksam för alla svar.

Link to comment
Share on other sites


Oj,

Det finns mängder med mjukvaror i moderna bilar, frågan är vilka som de har tänkt sig uppdatera. Tyvärr är det så att en del kanske man vill ha uppdaterade och andra kanske känns mindre angelägna. Jag tror nästan du får fråga Svenska Bil om saken.

I mitt fall skulle jag betalat 2000:- om det löser "problemet" med navigatorn som inte tillåter adressinmatning efter att man ändrat upplösningen på kartorna på något sätt, men det är den nyare modellen av STS.

Men rent spontant så ska man nog inte förvänta sig några underverk med mjukvaror, ofta trycker man in ny mjukvara för att man klantat till något i den tidigare (buggar), eller kundfeedback såsom att lådan växlar hårt men det kanske är med ett pris att när man verkligen vill att lådan ska jobba med blixtens hastighet så tvekar den.

Vad jag förstår fungerar det så idag att man kopplar upp bilen mot datorn och datorn går ut på internet och hämtar hem de mjukvaror som passar just din bil - sedan får man hoppas på det bästa. Så det är inte alltid så enkelt att få reda på vad som händer eller vilka mjukvaror som tankas ner till bilen.

Men krasst sett - så mycket nytt lär väl inte hänt. Just nu lägger de händerna på XTS:en och att de skulle pilla med mjukvaror till något som de gjort för närmare 15år sedan känns väl inte sannolikt.

Så utan att veta är nog stalltipset att det finns vettigare att lägga pengarna på, om det nu inte är något specifikt som gör det värt pengarna. Men varför inte slå Svenska Bil en signal och fråga?

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tack Oscar,

Svenska Bil behöver veta vilken/vilka versioner jag har idag för att kunna upplysa mig.

Då måste jag in med bilen och de tar ut en startavgift för kontroll.

Jag är andra ägaren och vet ju inte vad tidigare ägare låtit göra, tyvärr.

Kan jag komma åt versionsbeteckningar på mjukvarorna möjligen?

MVH/Ronnie

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...