Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Däcktryckskontroll / Traction kontroll Deville?


MrTuffBoy

Recommended Posts

Nån som vet hur det funkar, har det på min DeVille 2004 men det funkar inte, det borde sitta nån form av givare på varje hjul....men vart?

Traction controllampan lyser också, bilen spinner ju loss vid full gas, men ABS funkar som det skall, nån som har nån ide om vad som kan vara fel?

Link to comment
Share on other sites


ABS sensorerna används för indata till TC och ABS. Vanligast orsaken till TC problem är att framhjulen är mindre(!) olika däckdimesion. Då tror styrboxen att hjulen spinner och förmodligen försöker den förtvivlat att reducera motoreffekten till ett minimum och när inte det räcker så inser den att det är något knas och släcker ner systemet. ABS bromsarna är mer förlåtande då den mer eller mindre inte bryr sig förrän man bromsar. Precisionen är mindre kritisk för ABS, när ett hjul (för) snabbt tappar hastighet släpper man lite på bromskraften.

På samma vis så mäter den rullomkretsen med ABS givarna, om ett hjul snurrar för snabbt eller långsamt givet en viss körsträcka så misstänker datorn att det är pga mer slip mot vägbanan (orsakat av fel däcktryck). Det kan självklart vara så att en givare är sönder eller att något hänt med kransen som givaren mäter mot. Men ibland finns det även nolljustering t.ex. om man bytt från sommar till vinterhjul som har olika slip mot vägbanan - det vet jag inte om så är fallet på Cadillac men hittar du något så gör en kalibrering.

Tänds TC lampan direkt eller efter att du kört en liten bit?

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hallå Oscar, Å tack för ditt svar...Men TC lampan tänds direkt när jag startar bilen......Så då tänker jag att det inte borde vara givarfel.....Kanske nån databox?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...