Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felkoder


Recommended Posts

Som sagt, jag har en cadillac seville 94 års modell och mera specifikt en STS för å vara noga. Det sitter en Northstar 32v V8 under huven.

Jag känner till att växelådan nyligen är renoverad och att det efter renoveringen har vart strul/glapp eller liknande med solenoiderna i lådan. De var uppmätta när lådan var renoverad och dom var 100% vid det tillfället, ca ett år eller lite mer sedan det jobbet gjordes. Min pappa tog över bilen och vid något tillfälle efter han köpt den så gjorde datorn i bilen precis som den skall är något är fel. Den slår ifrån och stänger av alla utan första växeln. Hur jag än gör så vägrar den att växla upp på grund av felkod P117. När pappa var med om detta så trodde han att loppet var kört men han fick omgående kontakt med någon som tydligen sa att det är inte lådan, det sitter i datorn i bilen.

Killen hoppa in i bilen och (lekte lite) med datorn i bilen och efter drygt 5 minuter så sa han att nu är den klar, låt bilen stå avstängd ett dygn å sen är den som ny att köra. Pappa trodde inte på honom en gjorde som han sa och det funkade. Efter det så har han kört bilen helt problemfritt i över 6 månader och tydligen så visste den där killen vad han prata om. Utan några som helst misstankar så går bilen perfekt och jag köper den av pappa. Kör den en vecka och givetvis så har jag sån otur att felkoden kommer tillbaka. Nu är mitt problem att jag inte vet hur jag skall hantera datorn för att göra den den där killen gjorde och inte heller pappa. Vi får inte heller tag på honom så jag hoppas att någon här på garaget kanske vet vad jag pratar om å kanske känner till hur man gör en bypass eller overide i systemet. Hur gör man för att släcka eller koden eller på något sätt få datorn att åsidosätta just den felkoden så jag kan få köra min bil igen. Fick krypa 10 mil längs med E6 i ca 30 kmh å det var jävligt segt kan jag lova.

Link to comment
Share on other sites


Ger tråden "Felkoder" något tips?

Du ska kunna navigera med klimatanläggningen, en dubbeltryckning öppnar systemet för åtkomst sedan så kan man komma åt olika delsystemet. En knapp hoppar till nästa val, en annan bekräftar valet en tredje hoppar tillbaka ett steg. Du kan den vägen rensa koder. Men du ska vara observant på om det är en history kod eller en current. Current kan man aldrig radera eftersom den är aktuell just nu, history finns kvar för felsökning av intermittenta fel. Det finns ett val för varje delsystem "Clear codes?" och det ska du bekräfta.

http://www.cadillacforums.com/forums/cadillac-seville-cadillac-eldorado-forum/14062-p094-history-p117-current-codes.html

Det finns också möjlighet att tvångsstyra olika delar via klimatorn, kanske lyckades han få solenoiden att fungera genom att köra den on/off upprepade gånger, eller vad som nu kan ha hänt. Dessa funktioner är inte alls lika omfattade dokumenterade på nätet, men mycket praktiskt - skulle inte fårvåna mig om man kan tvinga lådan till att växla trots att den går i limp home.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Ger tråden "Felkoder" något tips?

Du ska kunna navigera med klimatanläggningen, en dubbeltryckning öppnar systemet för åtkomst sedan så kan man komma åt olika delsystemet. En knapp hoppar till nästa val, en annan bekräftar valet en tredje hoppar tillbaka ett steg. Du kan den vägen rensa koder. Men du ska vara observant på om det är en history kod eller en current. Current kan man aldrig radera eftersom den är aktuell just nu, history finns kvar för felsökning av intermittenta fel. Det finns ett val för varje delsystem "Clear codes?" och det ska du bekräfta.

http://www.cadillacf...rent-codes.html

Det finns också möjlighet att tvångsstyra olika delar via klimatorn, kanske lyckades han få solenoiden att fungera genom att köra den on/off upprepade gånger, eller vad som nu kan ha hänt. Dessa funktioner är inte alls lika omfattade dokumenterade på nätet, men mycket praktiskt - skulle inte fårvåna mig om man kan tvinga lådan till att växla trots att den går i limp home.

Tråden felkoder ger mycket info men inget om hur man tvingar lådan att gå in i normalt läge. Jasså kallas det för limp mode, alltid lär man sig något. Ja har hittat in på menyerna via klimat knapparna å sölat runt en hel del där men lyckas inte gör det som jag vill göra att göra någon form av bypass på felkod P117. Det är som du beskriver inte särskilt mycket dokumenterat om detta på nätet vad jag kunnat se så därför hoppas jag på någon vämlig själ som kanske finns här i klubben.

Link to comment
Share on other sites

hej, jag läste litet om code 117 och där finns en räknare som efter 10 registreringar

av det här felet betyder skyddsläget. Det finns inget som beskriver hur man nollställer

räknaren så den mekaniker som gjorde det visste ngt mer. Vad jag förstår så kanske det

inte hjälper att nollställa felkoden - dvs att 'clear codes' på panelen inte nollar

räknaren men den borde göra det. Att du har ett fel i växellådan eller mindre troligt datorn är väl

säkert men felsökningen i verkstadsmanualen är på flera sidor.

Har du gjort 'clear codes' dvs när du har sett felkoderna på panelen så kommer 'PCM?'

upp igen och tryck då på 'HI' på fläktsymbolen -då kommer 'PCM DATA' tryck på 'LO' och fortsätt

med 'LO' tills du kommer till 'PCM CLEAR CODES' och tryck på 'HI' och vänta någraa sekunder

så kommer 'PCM CODES CLEAR' och sedan är det klart - vrid av nyckeln och testa bilen.

Detta hade du kanske redan gjort.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...