Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ytterligare en långfärdstur med en 93 Eldorado.


jlinde

Recommended Posts

Hej, Har nu gjort en femte tur med min 93 Eldorado Touring Coupe -denna gång som tidigare

tur och retur Kroatien 500 mil. Denna gång så gick den på 1.01 liter per mil -tidigare 1.02 till 1.04

Höll en ganska moderat fart på Autostradorna dvs ca 120-130 och AC'n på hela tiden och fullastad

med diverse på hemvägen. Den har dragit ungefär 0,5 liter olja per tur. Har en del varningar för

en bakre stötdämpare -den skall bytas senare. Så långt bara positivt men den har ett problem

som jag inte har lyckats lösa: den rycker kraftigt vid kickdown och det har blivit alltmer uttalat

med åren. Jag har försökt med mycket så här långt men inte allt: det som jag inte provat med

är byte av spridare eller 12voltsmatningen till dessa och 'sensorerna för vevaxeln och kamaxeln'.

Annars har jag provat det mesta som styrdator, TPS, bränslepump, filter och tryckregulator, tändnings-

enheten, kablar och stift. Det finns inga felkoder från motorstyrningen. Och vid vissa tillfällen så

kan den bete sig helt normalt vid kickdown. Kanske att någon har en bra ide!

/Jan Linderholm

Link to comment
Share on other sites


För 4 år sedan så togs motorn ur för förebyggande 'time sert' och ventiljobb samt planing av

topparna -jag kollade då motorfästena och felet beter sig som att det är bränslebrist

på högre varv men jag har testat med tryckmätare tejpad på rutan och ingen sänkning av trycket

vid fullgas men jag bytte ändå 'fuel regulator' liksom 'fuel pump' och filter -kanske att den tejpade

mätaren inte hängde med på en snabb sänkning av trycket. Jag funderar på att rengöra ett set med

spridare -kanske lämna i dem eller prova själv med en liten ultraljudstvätt och följa

beskrivningar på nätet hur man kan göra. Motorn fungerar helt oklanderligt upp till 4000 varv men

ovanför detta varvtal så vet man aldrig om den missar (tvekar) eller inte.

/Jan L.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...