Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Hur kolla växelådsoljan?


Skön

Recommended Posts

Tänkte att man ska kika igenom bilen så allt lirar som de ska.

Undrar hur jag kollar min växelådsolja på bästa sätt.

Ska oljan vara varm eller kall?

Hur går jag till väga? "Gå igenom alla växlar" ?

Tips och råd önskas till min 1960 cadillac.

MVH Johan

Link to comment
Share on other sites


Helt okunnig på din bil. Men normalt på äldre bilar finns en oljesticka ner till lådan, och man brukar kolla nivån med varmkörd bil och neutral på en plan yta. Ibland finns angivelse för både varm och kall på stickan.

Om du bytt oljan så måste man gå igenom alla växlar så att allt är fyllt innan nivån kontrolleras. Det skadar ju inte att man gör proceduren ändå.

Det fungerar ungefär som på motorn, ligger olja och skvalpar i botten sedan pumpar man upp oljan via ett filter. Är nivån på tok för låg så att pumpen suger luft så kan inte lådan hålla ordning på växlarna. Är det för mycket olja så riskerar man att det hamnar där det inte hör hemma och att det tar emot något och piskas runt så det blir skum. Men inom rimliga gränser så är det inte superkritiskt med nivån. Nivån ökar med högre temp, så ligger man på 1/3 del på stickan med varm motor så är man inte idiotfel ute om det skulle vara kallvärde. Lådan förbrukar ingen olja så finns inget läckage så är utgångspunkten att man inte ska behöva fylla på om det inte var fel från början.

Personligen rekommenderar jag att man bemödar sig med att byta oljan till automaten med jämna mellanrum. Moderna oljor håller dock bättre än äldre gjorde.

Jag hoppas någon kommer med bekräftelse eller en helt korrekt förklaring.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...