Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Temperatur


STS-95

Recommended Posts

Tjena igen, jag har ju bytt kylare och det har ju efter många sorger och bedrövelser nu funkat,men nu gick den nedre kylarslangen och så såg jag att gummit var borta i termostaten så jag satte dit en ny sådan också allt original. Men nu får jag inte ned tempen den liger uppåt hundra i statstrafik har ej varit ute på landsväg. Vad kan detta bero på termostaten är ju på 82 grader så jag förstår inte vad felet ligger. Har någon varit ute för detta. Har fortfarande kvar min STS -95:a.

Link to comment
Share on other sites


Min DeVille -97 brukar ligga på 91 grader vid jämn fart på lands- eller motorväg. Kör jag i stan länge (så att allt hinner bli genomvarmt) kryper tempen upp mot 100, och om det är väldigt mycket start-stopp, eller om jag sätter igång att köra i staden direkt efter att jag kört på motorväg kan tempen gå iväg över 100 grader. Temperaturerna blir samma oavsett om det är sommar eller vinter. Så har det varit hela tiden som jag har haft bilen (vilket är några år -- jag har kört ungefär 12000 mil med bilen). Enligt vad jag förstår är det helt normalt. Termostaten sitter monterad på inloppet (ovanligt), så att den stänger snabbt om vattnet från kylaren är kallt. Om jag förstått det rätt så är poängen med detta att man undviker snabba temperaturchockar för motorn. Värt att nämna kan vara att de analoga temperaturmätare som finns i många bilar är dämpade runt normaltemperaturen, vilket ger ett intryck av att temperaturen är helt stabil, trots att den inte nödvändigtvis är det (och det är för övrigt OK att den varierar lite).

82 grader låter lågt -- menar du att termostaten börjar öppna då?

Link to comment
Share on other sites

Min DeVille -97 brukar ligga på 91 grader vid jämn fart på lands- eller motorväg. Kör jag i stan länge (så att allt hinner bli genomvarmt) kryper tempen upp mot 100, och om det är väldigt mycket start-stopp, eller om jag sätter igång att köra i staden direkt efter att jag kört på motorväg kan tempen gå iväg över 100 grader. Temperaturerna blir samma oavsett om det är sommar eller vinter. Så har det varit hela tiden som jag har haft bilen (vilket är några år -- jag har kört ungefär 12000 mil med bilen). Enligt vad jag förstår är det helt normalt. Termostaten sitter monterad på inloppet (ovanligt), så att den stänger snabbt om vattnet från kylaren är kallt. Om jag förstått det rätt så är poängen med detta att man undviker snabba temperaturchockar för motorn. Värt att nämna kan vara att de analoga temperaturmätare som finns i många bilar är dämpade runt normaltemperaturen, vilket ger ett intryck av att temperaturen är helt stabil, trots att den inte nödvändigtvis är det (och det är för övrigt OK att den varierar lite).

82 grader låter lågt -- menar du att termostaten börjar öppna då?

Ja, om jag har fattat det rätt vad dom sa på Hansen Racing.

Link to comment
Share on other sites

Min DeVille -97 brukar ligga på 91 grader vid jämn fart på lands- eller motorväg. Kör jag i stan länge (så att allt hinner bli genomvarmt) kryper tempen upp mot 100, och om det är väldigt mycket start-stopp, eller om jag sätter igång att köra i staden direkt efter att jag kört på motorväg kan tempen gå iväg över 100 grader. Temperaturerna blir samma oavsett om det är sommar eller vinter. Så har det varit hela tiden som jag har haft bilen (vilket är några år -- jag har kört ungefär 12000 mil med bilen). Enligt vad jag förstår är det helt normalt. Termostaten sitter monterad på inloppet (ovanligt), så att den stänger snabbt om vattnet från kylaren är kallt. Om jag förstått det rätt så är poängen med detta att man undviker snabba temperaturchockar för motorn. Värt att nämna kan vara att de analoga temperaturmätare som finns i många bilar är dämpade runt normaltemperaturen, vilket ger ett intryck av att temperaturen är helt stabil, trots att den inte nödvändigtvis är det (och det är för övrigt OK att den varierar lite).

82 grader låter lågt -- menar du att termostaten börjar öppna då?

Ja, om jag har fattat det rätt vad dom sa på Hansen Racing.

En annan undran skall fläkten inte hoppa igång förrän vid 102 grader ?

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det olika skolor kring detta med motortemp, men generellt så har termostatet en öppningstemp och en temp när den är fullt öppen. Säkerligen är det olika hysteres på olika termostater. Om termostaten är fullt öppen och kylvätsketempen fortsätter öka så räcker inte kylningen till och då startas fläkten. Man startar inte fläkten förrän man bottat ur alla möjligheter med att öka termostaten ytterligare. Runt 130grader blir trycket i kylsystemet så högt att man öppnar en övertrycksventil för att inte riskera att kylare eller något annat rämnar.

När trycket sjunker via övertrycksventilen så börjar det koka och ångan pressar ur ganska mycket kylvätska på kort tid. Det har jag varit med om, och förstår varför man har en slang som leder vidare...Eftersom man blir stående efter en sådan incident så brukar det komma någon varning en bit innan, låt säga 115grader.

Vad som är en lagom motortemp kan man sia om, men faktum är att förbrukningen påverkas väldigt lite med en modern insprutad bil. 60-70grader så behövs i princip ingen uppfetning längre. En hög temp kan ha fördelen i att det värmer oljan något mer vilket i allmänhet är ett större problem än att oljan blir för varm. "Majonäs" i oljepåfyllningen är känt problem på vintern, varje grad oljetemp man kan få är av godo.

Troligen beror den högre tempen på att det nya termostaten fungerar som den ska (de brukar läcka när de blir gamla). Det är inte alltid man mäter kylvätskan där termostaten sitter.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag har verkstadsmanualen (den riktiga från GM) för "EK Platform" (dvs DeVille, Eldorado, Seville) 1997. I den (sida 6-662) står det att kylfläktarna startar på låg fart vid 106 grader C, och går över på hög fart om motortemperaturen är 112 grader. Fläktarna går från hög till låg när tempen sjunkit under 106 grader, och slår av då tempen sjunkit under 102 grader. Borde inte vara så långt ifrån de värden som gäller för en Northstar av årsmodell -95, om de alls ändrats.

Link to comment
Share on other sites

Jag har verkstadsmanualen (den riktiga från GM) för "EK Platform" (dvs DeVille, Eldorado, Seville) 1997. I den (sida 6-662) står det att kylfläktarna startar på låg fart vid 106 grader C, och går över på hög fart om motortemperaturen är 112 grader. Fläktarna går från hög till låg när tempen sjunkit under 106 grader, och slår av då tempen sjunkit under 102 grader. Borde inte vara så långt ifrån de värden som gäller för en Northstar av årsmodell -95, om de alls ändrats.

Ok, tack för det nu kan jag nog känna mig lugn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...