Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ny medlem Eldorado TC 1995


Misha09

Recommended Posts

Hej,

efter ett par veckors bekantskap med denna trevliga bil är jag duktig imponerad, vilken skön känsla och vilken härlig motor. Bilen började sin bana i Tyskland och togs hit 17.600 mil gammal i september 2005 och fick en en komplett Tuff Kote behandling. Jag har inte en aning om den har genomgått 16.000 mila med vxl olja och stift byten, men jag tror det.. den ger ett mycket välskött intryck och är hel och fin invändigt.

2 ägare efter detta har därefter haft bilen, och när jag nu köpte den så hade denna ägare inte en aning om att, som jag så förtjänbe quietllt kunnat läsa här, kylarvätskan bör bytas med jämna mellanrum unsure.gif

besiktnings perioden hade redan börjat, och jag fick något diffust svar när jag undrade varför han inte sålde den hellre nybesiktigad, kanske skulle detta ha föranlett ett varningstecken ...men den var så fin och tuff.. jag var helt såld.. jag tittade inte ens under den. Tog den! tongue.gif

På väg hem i oktober mörkret från Linköping - Stockholm, helt ny med Cadillac och Northstar motorer tyckte jag att den lät lite som ett flyplan, och väl hemma i garaget såg jag anledningen, förre ägaren hade omsorgsfullt plåstrat om ena ljuddämparen med allsköns klet, hönsnät och staniol biggrin.gif, men det höll tydligen inte de 20 milen jag behövde för att ta hem den.

Ahaa... hoppas det nu inte är något annat som hindrat förre ägaren att besiktiga innan försäljning tänkte jag och helt sonika beställde direkt ett byte hos Avgassystemet i Mariehäll, Sundbyberg, samtidigt hörde jag om de kunde byta kylarvätskan och nämnde om DEXCOOL och tablets. Behövde bara vänta en dag innan jag kunde rulla in, vandrade runt i Sundbyberg de 2 timmarna de skulle behöva på sig. Väl tillbaka hängde eldon kvar i luften, helt obekanta med Northstar motorn hade de fått problem.. först hitta att tömma och sedan med luftfickor, men dämparen lyste i alla fall fint där den snyggt monterats. smile.gif De körde.., de fyllde på.., allt mindre med tiden men de kunde inte förstå varför den hela tiden passerade 100 och vatten välde ut, de ville inte att vattnet skulle koka fastän locket var öppet. Jag nämnde om detta forum och det jag läst om kylning av Northstar...men.. )) Det hade nu gått 5 timmar och tiden närmade sig stängning. Först nästa dag hämtade jag ut bilen, fast de ville behålla den längre, de sa att nu fanns inga luftfickor kvar men fläkten hade ju aldrig gått igång, den fungerade för de hade lagt på ström direkt. "Det ordnar sig" sa jag, stärkt av jag här har läst om ämnet. Jag vill in i min Eldo nu.. )))

Hör nu.. Avgassystemet i Sundbyberg kan jag bara lämna de bästa rekommendationerna! Jag erbjöds fri bil hem över natten, ibland kämpade 3 killar med kylningen samtidigt och i många timmar. De var helt enkelt inte vana med denna biltyp. Vad landade räkningen på då? Inkl moms 4000kr. Ta då i åtanke att ljuddämparen kostar 2.700kr, 2 dunkar DEXCOOL, tablets, klämmor etc.. det blir inte mycket över för ägaren att avlöna och betala hyra. Detta är ett gäng entusiastiska och trevliga killar!

Så iväg till besiktningen, snabbt, enkelt och U.A. (inga problem att förstå urkoppling av handbroms, inget luckslammer, Sätra besiktningen) biggrin.gif

Den går så fint!! Hade en brådskande tur till Gävle och stabil som tåget marsha 150 km/h var alldeles perfekt, när tillfället var det rätta. Den verkligen glider tyst runt i stan och på 30-vägarna ))) Ungarna som sitter som gjutna i baksätet tycker att det pirrar kul i magen vid påfarter till motorvägar. ))

Har vid några få tillfällen (än så länge) känt på lite "sportig körning" Oooo.. efter 4000 varv så..cool.gif ))))) att se på hastighetsmätaren var inte att tala om, då varvräknaren showa med att snudda rött innan växling )) På det hela taget känns det som att jag har haft tur att komma över denna RIDE )))) och hoppas på ett långt "förhållande" ))

Dock en liten fundering.. den är blöt under.. läste här något om att " vissa modeller på 90-talet hade problem med oljeläckage" men utvecklade inte detta närmare. Den drar inte mycket olja, men det är som ett litet moln på en annars klarblå himmel, med tanke på att en sån här Ride inte gräver ett oöverkommligt hål i fickan vid inköp. Jag har ännu inte hunnit att åka in i någon hall och spraya avfettning och spola av för att försöka röna ut varifrån läckaget kommer men kanske någon har erfarenhet av detta?

Tänkte plocka över de vita blinkers insatserna från en Eldorado-97, det är väl en enkel match eller?

Förresten.. kan kanske någon veta hur ett framtida vindrute byte skulle gå till? Var och hur beställer man? Jättedyrt? Har en längsgående spricka i nederkant samt att det verkar som den fått skador från något blästringsarbete i närheten. Även det i nederkant och gör att torkarbladen får "ta i" för att komma upp och igång. Jag tänker inte nu på glasförsäkringens vägen..

hälsningar Michael

Link to comment
Share on other sites


Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...