Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Motor som tappar kraft när man gasar på lite?


Oskar82

Recommended Posts

Hej jag heter Oskar och är ny här på forumet är också ny som Cadilacägare.

Har precis skaffat mig en Cadillac Sedan De ville 87.a, jag är som sagt ny inom det

här med amerikanska bilar med V8.or och kan därav inte så mycket om dem.

Jag har ett problem med motorn som nån kanske kunde hjälpa mig med,

den startar och rullar på, men när man gasar på lite så "sackar" motorn, om man gasar

lite i taget och följer med gasen upp med varvtalet så drar den ganska bra, men som

sagt så fort man gasar på lite så sackar den. Ligger man på lågt varv och gör en

kick down så dör den nästan ibland. Förstår att det kan bero på en hel del olika saker,

men var ska man börja? :)

Jag har inte heller riktigt koll på hur mycket en sån här bil "ska" dra i bensinmängd,

men som den går nu drar den iaf 1,7 liter milen, är de mycket?

Tacksam för svar, Mvh Oskar

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen!

Så borde inte bilen göra, det låter som att den går magert när du ger gaspådrag (alternativt dränker motorn). Titta längst upp för forumets första sida om koder, undersök om du kan få fram något där. Det är lite meck att komma in hur detta med koderna fungerar, eller ännu bättre realtidsdata. Om bilen har stöd för det och man lär sig använda det så har man enormt mycket data där. Jag antar att det är en HT-4100 i din bil. Folk som köper en OBD-II läsare kommer inte åt så mycket data om sin bil som du kan göra!

Vanliga felkällor är vaccumläckage eller trasig mätare för insugsvaccum, men det kan vara så enkelt som kylvätsketemp etc. Men har man realtidsdata så kan man se om det verkar vara vettiga värden. Börjar man där så kan man enkelt leta sig framåt.

1.7L/milen skriver du, men vilken körning är det baserat på?

DeVille -95 kör jag på kanske 0.9L/milen landsväg och STS:en 1.05L/milen. På sommaren går det åt cirka 1.45L/milen de 9-10km till jobbet, på vintern kanske 1.6L/milen - mest för att det tar längre tid för växellådan att låsa upp växlarna när det blir kallt. DeVille något snålare även där.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Så borde inte bilen göra, det låter som att den går magert när du ger gaspådrag (alternativt dränker motorn). Titta längst upp för forumets första sida om koder, undersök om du kan få fram något där. Det är lite meck att komma in hur detta med koderna fungerar, eller ännu bättre realtidsdata. Om bilen har stöd för det och man lär sig använda det så har man enormt mycket data där. Jag antar att det är en HT-4100 i din bil. Folk som köper en OBD-II läsare kommer inte åt så mycket data om sin bil som du kan göra!

Vanliga felkällor är vaccumläckage eller trasig mätare för insugsvaccum, men det kan vara så enkelt som kylvätsketemp etc. Men har man realtidsdata så kan man se om det verkar vara vettiga värden. Börjar man där så kan man enkelt leta sig framåt.

1.7L/milen skriver du, men vilken körning är det baserat på?

DeVille -95 kör jag på kanske 0.9L/milen landsväg och STS:en 1.05L/milen. På sommaren går det åt cirka 1.45L/milen de 9-10km till jobbet, på vintern kanske 1.6L/milen - mest för att det tar längre tid för växellådan att låsa upp växlarna när det blir kallt. DeVille något snålare även där.

/Oscar

Tack för tips och hjälp soo far :)

Jag försökte då komma in i det här med "ON-BOARD DIAGNOSTIC", jag kom in i själva modet men lyckades inte utläsa nånting ur det. Antagligen gjorde jag nåt fel, för jag kunde bara bläddra mellan nedanstående koder, och inte starta något "test" vad jag förstod. Detta var vad jag (i samma ordning som följer) såg i displayen:

E55 .7.0

E.9.5

E.9.0

P.1.6 274

P.1.5. 7

P.1.4 128

P.1.3 0

P.1.2 0

P.1.1 0

P.1.0 .0

P.0.9 27

P.0.8 0

P.0.7 .46

P.0.6 7.8

P.0.5 62

P.0.4 64

P.0.3 102

P.0.2 101

P.0.1 skiftar mellan 7.2 och 7.6

Säger det här nånting eller ska jag försöka igen? :)

/Oskar H

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...