Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS-92 Motor dör vid iläggn. av D eller R


wellnesspunkten

Recommended Posts

Behöver lite hjälp......

För att ge så mycket info som möjligt:

Jag har en Seville STS -92 som jag har gjort byte av toppackning på. Vid köpet fick jag klart besked att toppackning var kass så bilen kördes upp på transport och fraktades hem. Dock kunde jag inte lasta av bilen hemma på gatan (för trångt att vända med transport ekipaget) utan lastade av bilen körde ca. 200m o in i garaget.

Så långt allt frid o fröjd.

Har haft nere motor och renoverat, tvättat rent allt från GRÅ sörja (olja+ kylarvatten). Har fått ihop motor, kopplat in allt, ställt tändning m.m. och motorn spann igång hur fint som helst...

Nu till Kärnan i problemet! När jag har startat motorn och lägger i R eller D så går motorn, MEN så fort jag rör vid gasen så tappar den varvtalet och dör?

Har kollat så jag inte glömt parkeringsbroms, den har ej legat på för att jag skulle kunna flyttat bilen fram och tillbaka i garaget för att komma till. (20-30cm)

Har inte några felkoder i diagnosen. har läst på ordentligt och kollat upp sådant via forumet innan, för att vara väl förberedd innan jag började renoveringen.

Tacksam för all hjälp man kan få! Jag har tillgång till den fantastisk tjocka reparationspärmen (ca.10cm tjock) om bilen. (Fick den med i köpet av bilen)men har inte kunnat riktigt luska ut var jag skall hittat en lösning på detta?

Link to comment
Share on other sites


Försöker förstå problemet först: Du kan lägga i D eller R (Antar att även låsta lägen räknas eller, där man låser vid max 3:an) och då går motorn precis som den ska. Den tappar lite varv när lådan greppar in. Sedan när du rör gasen så stannar motorn.

Kan du röra aldrig så lite på gasen utan att den dör? När motorn stannat gör den det som du slagit av tändningen eller missar den och slutligen dör?

Kan du varva upp motorn med neutral?

Första tanken var ju växelläges givaren, men om den går när du lägger i växel så beror det nog inte på det.

Nästa steg skulle jag försöka få fram lite realtidsdata i instrumentklustern och se om det blir utslag för gasspjäll, insugsvaccum motortemp etc.

Sitter väl en HT4900 motor i den och en 4T60E låda, lådan har inte så mycket elektronik så det borde inte spöka från den tycker man.

Jobbiga fel, men kolla allt noga ännu en gång. Från glömda slangklämmor till jordsladdar. Brukar vara något enkelt.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Mm dubbelkolla allt igen , och svara på frågorna i inlägget ovan mitt ,, kan mycket väl vara tjuvluft som drar någonstans oxå , När motorn går , tänds din SES lampa eller är den släckt ? funkar din seslampa ? (ska tändas när du vrider på tändningen )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Försöker förstå problemet först: Du kan lägga i D eller R (Antar att även låsta lägen räknas eller, där man låser vid max 3:an) och då går motorn precis som den ska. Den tappar lite varv när lådan greppar in. Sedan när du rör gasen så stannar motorn.

Kan du röra aldrig så lite på gasen utan att den dör? När motorn stannat gör den det som du slagit av tändningen eller missar den och slutligen dör?

Kan du varva upp motorn med neutral?

Första tanken var ju växelläges givaren, men om den går när du lägger i växel så beror det nog inte på det.

Nästa steg skulle jag försöka få fram lite realtidsdata i instrumentklustern och se om det blir utslag för gasspjäll, insugsvaccum motortemp etc.

Sitter väl en HT4900 motor i den och en 4T60E låda, lådan har inte så mycket elektronik så det borde inte spöka från den tycker man.

Jobbiga fel, men kolla allt noga ännu en gång. Från glömda slangklämmor till jordsladdar. Brukar vara något enkelt.

Har luskat och funderat lite på det hela och hittade lösningen! Jag hade lite för brått när jag ställde tändningen då jag inte lät motorn gå upp i rätt arbetstemp!

Termostaten hade inte hunnit öppna, det var så enkelt som att varvtalet låg inte rätt innan arbetstempen var uppe, så du hamnade tändningen någon grad fel och när motorn

var obelastad så gick den med så fort någon växel kom i blev det belastning och den dog när jag tryckte på gasen. Det vara bara så lite som ca. 2 grader som gjorde det.

Med rätt temp så sjönk varvtalet lite och sedan var det en enkel sak att så tändningen rätt!

Ha ha, ibland har man lite FÖR brått, då gäller det att ta ett steg tillbaka och fundera....?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...