Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS-98 DÖD


tompis

Recommended Posts

Min sts är helt död , ingen somhelst liv i den ,

Verkstaden byte Generatorn o batteriet (16500.-) och jag körde hem den

ca en mil , sedan stod den i 2 dagar tills jag skulle köra iväg , men den var helt död , igen .

Tar man hjälp av en startare så går den som den ska och det ser ut att den laddar som den ska ,

Men va kan det vara för fel ,, verkar som om strömmen försvinner någonstans , men hur får man veta var ?

Tacksam för svar , snälla ,

Link to comment
Share on other sites


Ser ut att ladda? Du har väl ändå mätt så att det verkligen laddar batteriet?

Och tycker 16500 lätt väldigt dyrt, var det på din begäran de bytte generator och batteri? Om inte åk till baks å säg till att det inte hjälpte

Link to comment
Share on other sites

Sockna har säkert rätt.

Det är bilar fyllda med elektronik och många saker som kan gå knas. Dock så får man nog säga att Cadillac gjort ganska genomtänkta elsystem där man släcker ner stora delsystem efter att bilen stått en stund. Det kan vara något relä som ska bryta bort en delsektion som brunnit fast, eller någon detalj som alltid är spänningssatt som inte borde vara aktiv, centrallåsmotor som kärvat eller liknande.

Försök att ha laddning på batteriet tills problemet är löst, tomkörda batterier brukar bli kortlivade.

Om du inte har, så försök köpa eller låna en multimeter som kan mäta ström. Börja med 10A läget, lyft minuspolen och koppla multimetern mellan batteri och chassi. Vrid aldrig om tändningen i detta läge. Mätaren ska absolut ligga på under 0.1A (då räcker ett 60Ah batteri 600timmar). Om förbrukningen ligger högre så försök att plocka säkring efter säkring och se om den sjunker drastiskt när du plockar bort någon specifik säkring. Sedan får man gå vidare därifrån. Lyckas man få ner förbrukningen så är felet inringat ganska väl..

Vad var det du lämnade in bilen för när du fick betala 16500:-, samma fel innan?

Batteri är ju förbrukningsvara, men generator brukar man nästan hitta någon som kan renovera om det plockar iväg till de pengarna, därefter letar man på skroten. Att Cadillac originalgenerator via Svenska generalagenten kostar multum det kan jag däremot förstå. Renoverad hos RockAuto 185USD

Sedan en liten allmän uppmaning, skriv gärna i profilerna vart ni bor - tänk om man bor granne och kan hjälpas åt!

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Borttagen post nu Oscar. Jag skulle kunna tänka mig följande pris väldigt överslagsmässigt:

1 st batteri 1500:-

1 st generator 1500:-

Arbete 8h á 500:-/h

Slutsumma 7000:-

Precis som Oscar säger slås det mesta ifrån efter 10 minuter. Vissa komponenter är dock "live", t.ex. fjädringen.

Link to comment
Share on other sites

Nej , det var inte på begäran att dom bytte generatorn o batteri och det är samma fel

som innan jag lämnade in den ,, verkstan har den nu igen ,,

generator 5500.-

batteri 1794.-

arbete 7500.-

felsök 1000.-

+ lite remmar o slangar o dyl .

Link to comment
Share on other sites

Nej , det var inte på begäran att dom bytte generatorn o batteri och det är samma fel

som innan jag lämnade in den ,, verkstan har den nu igen ,,

generator 5500.-

batteri 1794.-

arbete 7500.-

felsök 1000.-

+ lite remmar o slangar o dyl .

Ska jag tycka att det är okey att dom bytte generator och batteri fast det inte var det felet ?

16000.- är mycket pengar för mig ...

Link to comment
Share on other sites

Nej , det var inte på begäran att dom bytte generatorn o batteri och det är samma fel

som innan jag lämnade in den ,, verkstan har den nu igen ,,

generator 5500.-

batteri 1794.-

arbete 7500.-

felsök 1000.-

+ lite remmar o slangar o dyl .

Ska jag tycka att det är okey att dom bytte generator och batteri fast det inte var det felet ?

16000.- är mycket pengar för mig ...

Eftersom felet inte är åtgärdat så är det inte okej, om de har lite goodwill i sig så fixar dem det nu utan å ta extra betalt, För 16000 är mycket pengar för dem flesta och de förstår dem nog också.

Link to comment
Share on other sites

Nej , det var inte på begäran att dom bytte generatorn o batteri och det är samma fel

som innan jag lämnade in den ,, verkstan har den nu igen ,,

generator 5500.-

batteri 1794.-

arbete 7500.-

felsök 1000.-

+ lite remmar o slangar o dyl .

Ska jag tycka att det är okey att dom bytte generator och batteri fast det inte var det felet ?

16000.- är mycket pengar för mig ...

Det är aldrig okej att behöva betala massa pengar. Särskilt inte om felet inte är åtgärdat. Felsökning kan man förstå att man ska betala för, men inte för felaktig felsökning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag skjuter ett långskott här, men går bilen att starta i neutral läget? Och har dem kollat batterikablar +jordkablar?

Tar man bort batterikabeln (+) när man inte använder bilen och sätter i den igen , typ dagen efter så går den normalt . den laddas ur när kabeln är ikopplad . batterikablar och jordkablar är kollade , just nu är

bilen hos en märkesverkstad och dom säger att det kan ta hur lång tid som helst att felsöka = dyrt (mycket dyrt...)

Så är det någon som har tips om någon i närheten av stockholmsområdet som är en guru på el så vore jag tacksam

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

...

Om du inte har, så försök köpa eller låna en multimeter som kan mäta ström. Börja med 10A läget, lyft minuspolen och koppla multimetern mellan batteri och chassi. Vrid aldrig om tändningen i detta läge. Mätaren ska absolut ligga på under 0.1A (då räcker ett 60Ah batteri 600timmar). Om förbrukningen ligger högre så försök att plocka säkring efter säkring och se om den sjunker drastiskt när du plockar bort någon specifik säkring. Sedan får man gå vidare därifrån. Lyckas man få ner förbrukningen så är felet inringat ganska väl..

...

Har du gjort vad Oscar sade i sin post?

Det är vad jag skulle ha gjort också. Kom bara ihåg att INTE vrida om tändningen med amperemätaren inkopplad.

Vad gäller din verkstadsräkning så beror det på vad som sagts. Om verkstaden sa att de kan testa att byta generator + batteri, men inte kunde garantera att det skulle hjälpa, och du gick med på det, så är det såklart svårt att hävda att de gjorde fel. Om de däremot sa att de hittat felet, och att det skulle kosta 16500 kr att åtgärda det, då tycker jag inte att du ska acceptera att de bytt delar utan att åtgärda felet.

Jag kan för övrigt inflika att vi tyvärr inte längre har kvar Adestål Bilservice i Uppsala, då ägaren byter bransh. Deras utrustning är såld till ett företag som heter Alpa El & Fordonsservice AB och också ligger i Uppsala, och Alpa kommer att serva amerikanska bilar framöver. Förhoppningsvis kan vi få lite omdömmen här framöver, när några har hunnit anlita dem. Anledningen att jag nämner dem i denna tråd är dels att de av namnet att döma bör vara duktiga på el, dels att jag hoppas (obs, vet inte) att de fortsätter att jobba på samma sätt som Adestål gjorde, dvs med fokus på ett bra jobb och med rimliga priser.

Åter till felsökningen på din bil - På min DeVille -97 sitter det en säkringsbox under motorhuven, och en i bagageluckan (man får ta ner klädseln i bagageutrymmet). I handskfacket finns reservsäkringar och ett litet plastverktyg för att ta ut och sätta i säkringar - kan underlätta. Genom att ta bort säkringar och titta på strömåtgången bör du kunna identifiera vad som drar ström.

Lycka till!

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...