Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Homelink


Oscar P

Recommended Posts

Hej,

Lite störande att det finns tre knappar i bilen till garageportsöppnare som inte fungerar här i Sverige beroende på olika frekvensband.

Jag ville att detta skulle fungera och upptäckte att det fanns två frekvenser i USA 315MHz och 390MHz och med min osvikliga precision så lyckades jag köpa en 390Mhz mottagare och en 315MHz sändare. Bilen "lyssnar" och sedan rattar den in sig på rätt frekvens, så det behövs en nyckel att lära upp bilen med. Ebay och beställa en mottagre/handfjärr från USA!

Den första handlaren jag köpte genom var lite smådryg och det gick inte så blixtrande snabbt och knasigt blev det. Jag kände mig urbota dum, och blåst på frakten blev jag dessutom - och säljaren hade mage att skicka med en lapp där han bad mig om att ge honom ratingen "5 stars" på Ebay. Han fick okej betyg men inte mer.

Men vid Paypal betalningen blinkade det till någon som hade en frakt som bara var 1/3del mot den jag köpte av. Så när jag skulle leta fram rätt delar så letade jag länge. För jag lyckades ju få olika frekvens på fjärr och mottagare (mitt eget fel).

När jag hittade denna med lågt fraktpris, frågade lite försynt om vilket frekvensband som var bäst, en dag senare dimper detta ner i mailboxen:

"Dear Oscar Persson,

Thank you for contacting us with your question.

We would personally recommend replacing the receiver with the 315MHz version model 355LM because the 390MHz frequency is now being used by the military short range communications system that is being expanded and it has been causing problems for many homeowners.

They started using the 390MHz frequency in 2004 and even though Garage door opener manufactures filed a complaint with the FCC, the military superseded and they have been expanding the system causing range problems for homeowners and in some cases rendering the radio controls completely inoperable.

This has typically been affecting customers that are within 50 miles of military facilities and is why LiftMaster introduced the 315MHz versions of controls for all there garage door openers manufactured since 2005.

We have the LiftMaster 355LM in our eBay store for $33.95 but also have it in our eCrater store where we do not have the high seller fees for $23.95

The direct link to the 355LM in our eCrater store is http://remotes4less.ecrater.com/p/402309/liftmaster-355lm-security-single-channel

With this receiver you can use the existing 390LM remote to program your HomeLink unit in your vehicle and then have the receiver learn it.

If you are not within 50 miles of a military facility you could then use the existing receiver and just purchase a single button remote LiftMaster 971LM to use with programming your vehicle HomeLink system with then have the receiver learn from it.

NOTE: Because this is a rolling code technology system, you need to have the receiver learn the code from the vehicle HomeLink unit after it has been programmed even if the handheld remote was previously programmed to the receiver.

We have the LiftMaster 971LM remote in our eCrater store for $16.95 direct link is http://remotes4less.ecrater.com/p/404345/liftmaster-971lm-security-1-button-visor

If you decide to use the 390MHz controls, just keep in mind that even though it may not be affected by the military system currently it could be in the future as they are expanding it.

If there is anything that we can do to assist you, please email us.

Sincerely

Remotes4Less"

Beställde av dem och de skrev att det kunde ta två veckor, de tog upp detta med tullen och att jag inte skulle köpa mer än jag behövde. 6dagar tog det, de letade aktivt den bästa och billigaste lösningen att få hit prylarna. Och det fungerade perfekt både med min handfjärr och STS:en.

Jag häpnade över deras servicevilja och kunskap ... och för att fylla på så är nog 315Mhz bättre här hemma än 390Mhz som RAKEL (TETRA) använder. Inte för att jag tror att garageportsöppnaren skulle störa ut polisradion men min kollega som håller på amatörradio tyckte att 315Mhz var att föredra.

Jag köpte en Camberlain Liftmaster enhet, den går att mata med 18-30V AC eller DC och så finns det ett relä som man kopplar till ingången för extern knapp på öppnaren. I en del öppnare kan man tjuva ström, till den jag har får det bli en separat adapter. Ska även klura på något sätt att använda en extra mottagare för att kunna styra taklampan, så att man kan få 2-3minuter belysning när man lastar ur bilen.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites


Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...