Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Misständning


Sören

Recommended Posts

Bilen, en Deville -91 med 4,9-litersmotorn, startar alltid, i ur och skur, men misständer.

Har bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor, inga tändrelaterade felkoder.

Började i helgen slänga ett öga åt tändspolen.

Mellan röd och vit kabel (tach och batt) får jag fram 0,6 vilket ska vara i sin ordning.

När jag mäter mellan sekundär och jord får jag 8.2 kiloohm.

Men sedan blir det värre.

När jag mäter mellan sekundär och vit kabel (tach) får jag inget utslag alls.

Kan det verkligen vara så att spolen är tillräckligt dålig för att ge misständning men tillräckligt bra för att bilen ändå går?

Link to comment
Share on other sites


Bilen, en Deville -91 med 4,9-litersmotorn, startar alltid, i ur och skur, men misständer.

Har bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor, inga tändrelaterade felkoder.

Började i helgen slänga ett öga åt tändspolen.

Mellan röd och vit kabel (tach och batt) får jag fram 0,6 vilket ska vara i sin ordning.

När jag mäter mellan sekundär och jord får jag 8.2 kiloohm.

Men sedan blir det värre.

När jag mäter mellan sekundär och vit kabel (tach) får jag inget utslag alls.

Kan det verkligen vara så att spolen är tillräckligt dålig för att ge misständning men tillräckligt bra för att bilen ändå går?

Nu vet jag inte hur en tändspole är kopplad på en DeVille sekundärlindan behöver anslutas till jord, dvs samma potential som tändstiftet. Däremot behöver inte primärlindan vara jordad eller anslutas i samma punkt som något på sekundären. Det gör att konstruktören av tändmodulen kan koppla lite som han önskar. Det behöver inte finnas anslutning mellan primär och sekundär.

0,6 är ohm antar jag, det låter helt i sin ordning.

Rent generellt går det åt bra mycket mer tändenergi vid hög motorlast än vid låg last. Så kommer missarna när du har lite insugsvaccum så skulle jag gissa på högspänningssidan. Tyvärr kan man råka ut för att några lindor i spolen brinner ihop, eller att lacken nöts sönder och det mäter man inte fram så enkelt.

Sporadiska missar skulle jag mer gissa sitter på givarsidan, det finns någon givare nere i fördelaren. Har för mig att någon hade just tändmissar på en DeVille 4.9 och det visade sig vara just givaren till tändningen som gett upp. Kan vara värt att kontrollera.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Mätte upp tändpickupen också, men den var okej.

Har beställt en ny tändspole för mycket humana 260:- och hoppas att det ska lösa problemet.

Faktiskt är det så att man kan skönja något som ser ut som en bränd fläck på den gamla tändspolen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...