Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Krängningshämmare och bussningar


hjb981

Recommended Posts

Jag har ett klonkande när jag kör över ojämnheter som inte ser likadana ut på höger och vänster sida. Även minimala ojämnheter kan ge upphov till ljudet om de har rätt vinkel. Ljudet kommer från framvagnen. Om jag kör över ett fartgupp rakt framifrån, så att båda hjulen träffar guppet samtidigt, uppstår det inget oljud. Detta har lett mig till slutsatsen att det troligen har att göra med krängningshämmaren eller dess linkage. Problemet är att jag inte vet hur jag ska diagnosticera exakt var något är glappt. Jag har tittat under bilen och dragit i krängningshämmaren med handen. Jag har även svängt ut hjulen med bilen stående på marken och kännt på de lodräta länkarna till krängningshämmaren medans jag gungat lite på bilen. Jag har inte kunnat känna något glapp på detta sätt. Inte heller kan jag se att något är utslitet när jag tittar. Jag kan för övrigt nämna att jag har besiktigat bilen utan anmärkning efter att detta uppkom - jag till och med frågade kontrollanten hur det såg ut och om något var på väg att bli dåligt (jag nämnde dock inget om klonkandet). Han sa att allt såg jättebra ut. Fast de kanske inte kollar krängningshämmaren...? Klonkandet är dock väldigt uppenbart, speciellt över sneda ojämnheter.

Min enkla fråga är: hur ska jag diagnosticera detta?

Oscar, kunde du se eller känna att dina lodräta stag var dåliga utan att ta bort något från bilen (du verkar ha haft ett liknande problem och fixat det: http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=29764&view=findpost&p=169447)?

Hälsningar

Jonas

Link to comment
Share on other sites


Jag fick plocka bort dem tyvärr, kände inget nämnvärt glapp - däremot gled kulleden misstänkt lätt. Är man lite omständlig så plockar man bort stagen temporärt och ser om ljudet försvinner. Börja med att skruva loss den nedre infästningen, den är jobbigast. Har man tur snurrar inte kulleden.

Jag har även varit med om att tvärslut stötdämpare har klapprat och klonkat, inte riktigt på samma vis dock.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...