Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byta bil till sommaren kanske


Sockna

Recommended Posts

Hejsan, förhoppningsviss så får jag nått av jobben jag sökt å vill då köpa en till Cadillac, eller alternativt byta in DeVillen jag har nu mot antagligen en Fleetwood eller DeVille från 90 talet.

Har försökt å hitta en med CD spelare orginalmonterad men det verkar va svårare än jag trodde, detta får mig att ställa frågan varför köpa en 90 talare ny (Då förste ägaren köpte den) utan CD?

Går väl självklart att fixa efteråt men det kostar ju kosing ;)

Å sen så tänker man föstås på vilken modell man ska satsa på? Både DeVille å Fleetwood är ju utmärkta bilar men priset kan ju variera stort.

Vill va väl förbered om jag får jobbet så därför skapar jag tråden nu :)

Men har hittat ett par alternativ på Bytbil och Blocket.

Från Bytbil.com

DeVille

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/cadi...2ABEAYlF2VACgA_!

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/cadi...AYlF2VACgAoWgA_!

Fleetwood

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/cadi...AYlGSfF.GhgBQA_!

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/cadi...AYlGSfF.GhgBQA_!

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/cadi...AYlGSfF.GhgBQA_!

Från Blocket

Fleetwood

http://www.blocket.se/gavleborg/Cadillac_F...m?ca=14&w=3

Kan även tänka mig en sån här :)

http://www.blocket.se/varmland/Cadillac_Fl...m?ca=14&w=3

Har fastnat lite för den Guldiga DeVillen på Bytbil och även för dem båda Vita Fleetwoodarna från Blocket

Vilken verkar va mest värd att satsa på? Ni kanske känner ägaren till nån av dessa eller äger nån av dem själv?

Alla svar å förslag är välkommna, och är inte intresserad ev Eldorado eller Seville eller liknande bara för att göra det klart.

MVH//Sockna

Link to comment
Share on other sites


Nu är jag kanske inte rätt person att ge de slutgiltiga svaren i frågan om vilken bil man ska välja.

I praktiken så är en Fleetwood en klart större bil än en DeVille, på öppna vägen är det kanske inget man tänker på men när man ska parkera så upptäcker man att fickorna är små. DeVille har även den generösa utrymmen, så det är ingen som behöver klaga på plats. Jag tycker om DeVille därför att den ser klassiskt full-size ut men ändå med lite vilja går att baxa in på parkeringsfickorna. Men en halvmeter till på längden och 10cm på bredden ytterligare är mycket! Och den mörkblå (trots att den är något skabbig) har tio gånger mer uppmärksamhetsvärde än STS:en.

Sedan har Fleetwood ram medan DeVille är självbärande. FWD mot RWD

För mig är en Fleetwood den sista full-size bilen, och är det så att man lever gott på det så ska man köpa en sådan. Men i vardagen så tror jag man mer uppskattar det något mer nätta formatet på DeVille.

Den DeVille jag kört med, har ändå något som jag definierar som körglädje. Den rör sig värdigt men kränger inte så farligt så länge man inte pressar HÅRT. Helt klart en bil jag föredrar roliga småvägar med före autostradan. På samma gång så kommer hela tiden komforten i högsätet, det känns ganska befriande att en bil kan vara så komfortabelt men ändå ha lite körnjutning kvar.

CD vill man ha, men koncentrera dig på skicket på resten av bilen. Hittar du rätt bil så går det ofta att lösa det med FM sändare eller kasett till MP3 spelaren. Varför viss utrustning sitter i bilen, och hur första ägaren resonerade är svårt att säga. Men det kanske var leveranstider, paket osv. som gjorde att man levde med bandare. En del trivs med att bara lyssna på radion.

Du gör helt rätt som skaffar dig en bil av priser och utbud ett tag i förväg.

Lycka till med bil-letandet.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag kanske inte rätt person att ge de slutgiltiga svaren i frågan om vilken bil man ska välja.

I praktiken så är en Fleetwood en klart större bil än en DeVille, på öppna vägen är det kanske inget man tänker på men när man ska parkera så upptäcker man att fickorna är små. DeVille har även den generösa utrymmen, så det är ingen som behöver klaga på plats. Jag tycker om DeVille därför att den ser klassiskt full-size ut men ändå med lite vilja går att baxa in på parkeringsfickorna. Men en halvmeter till på längden och 10cm på bredden ytterligare är mycket! Och den mörkblå (trots att den är något skabbig) har tio gånger mer uppmärksamhetsvärde än STS:en.

Sedan har Fleetwood ram medan DeVille är självbärande. FWD mot RWD

För mig är en Fleetwood den sista full-size bilen, och är det så att man lever gott på det så ska man köpa en sådan. Men i vardagen så tror jag man mer uppskattar det något mer nätta formatet på DeVille.

Den DeVille jag kört med, har ändå något som jag definierar som körglädje. Den rör sig värdigt men kränger inte så farligt så länge man inte pressar HÅRT. Helt klart en bil jag föredrar roliga småvägar med före autostradan. På samma gång så kommer hela tiden komforten i högsätet, det känns ganska befriande att en bil kan vara så komfortabelt men ändå ha lite körnjutning kvar.

CD vill man ha, men koncentrera dig på skicket på resten av bilen. Hittar du rätt bil så går det ofta att lösa det med FM sändare eller kasett till MP3 spelaren. Varför viss utrustning sitter i bilen, och hur första ägaren resonerade är svårt att säga. Men det kanske var leveranstider, paket osv. som gjorde att man levde med bandare. En del trivs med att bara lyssna på radion.

Du gör helt rätt som skaffar dig en bil av priser och utbud ett tag i förväg.

Lycka till med bil-letandet.

Tack för svar :)

Bilen kommer användas dagligen så DeVillen ligger lite bättre till än Fleetwood just nu, då det är som du säger lite enklare att parkera. Bra att du nänmde det med kasett MP3, det hade jag helt glömt bort att det fanns.

Den mörkblå DeVillen ser lite skabbigare ut än den guldiga men har samma pris, vilket gör att den guldiga fortfarande verkar va bästa köpet. Kollade upp båda bilarna på vägverket också.

Fabrikat: CADILLAC DE VILLE

Färg: LBRUN

Fordonsår: 1998

Antal ägare: 3

Bredd, mm: 1890

Längd, mm: 5350

Fabrikat: CADILLAC DE VILLE

Färg: MBLÅ

Fordonsår: 1996

Antal ägare: 5

Bredd, mm: 1950

Längd, mm: 5350

Blev lite förvirad över att bredden är olika på båda, men det kasnke är som på Caprice att längden på dem varierar på VVs hemsida trots att de är lika långa?

Ska även ta reda på om det finns servicebok till båda och såna saker, har ju köpt nya vintersulor till min så vill ju ha vinterdäck till bilen om jag köper ny.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag kanske inte rätt person att ge de slutgiltiga svaren i frågan om vilken bil man ska välja.

I praktiken så är en Fleetwood en klart större bil än en DeVille, på öppna vägen är det kanske inget man tänker på men när man ska parkera så upptäcker man att fickorna är små. DeVille har även den generösa utrymmen, så det är ingen som behöver klaga på plats. Jag tycker om DeVille därför att den ser klassiskt full-size ut men ändå med lite vilja går att baxa in på parkeringsfickorna. Men en halvmeter till på längden och 10cm på bredden ytterligare är mycket! Och den mörkblå (trots att den är något skabbig) har tio gånger mer uppmärksamhetsvärde än STS:en.

Sedan har Fleetwood ram medan DeVille är självbärande. FWD mot RWD

För mig är en Fleetwood den sista full-size bilen, och är det så att man lever gott på det så ska man köpa en sådan. Men i vardagen så tror jag man mer uppskattar det något mer nätta formatet på DeVille.

Den DeVille jag kört med, har ändå något som jag definierar som körglädje. Den rör sig värdigt men kränger inte så farligt så länge man inte pressar HÅRT. Helt klart en bil jag föredrar roliga småvägar med före autostradan. På samma gång så kommer hela tiden komforten i högsätet, det känns ganska befriande att en bil kan vara så komfortabelt men ändå ha lite körnjutning kvar.

CD vill man ha, men koncentrera dig på skicket på resten av bilen. Hittar du rätt bil så går det ofta att lösa det med FM sändare eller kasett till MP3 spelaren. Varför viss utrustning sitter i bilen, och hur första ägaren resonerade är svårt att säga. Men det kanske var leveranstider, paket osv. som gjorde att man levde med bandare. En del trivs med att bara lyssna på radion.

Du gör helt rätt som skaffar dig en bil av priser och utbud ett tag i förväg.

Lycka till med bil-letandet.

Tack för svar :)

Bilen kommer användas dagligen så DeVillen ligger lite bättre till än Fleetwood just nu, då det är som du säger lite enklare att parkera. Bra att du nänmde det med kasett MP3, det hade jag helt glömt bort att det fanns.

Den mörkblå DeVillen ser lite skabbigare ut än den guldiga men har samma pris, vilket gör att den guldiga fortfarande verkar va bästa köpet. Kollade upp båda bilarna på vägverket också.

Fabrikat: CADILLAC DE VILLE

Färg: LBRUN

Fordonsår: 1998

Antal ägare: 3

Bredd, mm: 1890

Längd, mm: 5350

Fabrikat: CADILLAC DE VILLE

Färg: MBLÅ

Fordonsår: 1996

Antal ägare: 5

Bredd, mm: 1950

Längd, mm: 5350

Blev lite förvirad över att bredden är olika på båda, men det kasnke är som på Caprice att längden på dem varierar på VVs hemsida trots att de är lika långa?

Ska även ta reda på om det finns servicebok till båda och såna saker, har ju köpt nya vintersulor till min så vill ju ha vinterdäck till bilen om jag köper ny.

Syftningsfel: Mörkblå = den egna ;)

5326x1946mm för Concours

5717x1982mm för Fleetwood

Leg room front 1083 / 1079mm

Leg room rear 1101 / 1116mm

Shoulder front 1533 / 1632mm

Shoulder rear 1556 / 1626mm

Luggage 566.3 / 587.6L

Curb weight 1813.6 / 2031 (Brougham 2044)kg

Misstog mig lite, det var shoulder som var 10cm inte yttermåttet.

Alla data gäller 1994 (undrar du något om den årsmodellen har jag produktkatalogen jag kan fota av lämpliga sidor ur).

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har funderingar på att importera en bil, då Deville och Fleetwood går att få tag på väldigt billigt där borta i USA, men sen vet jag inte hur det blirmed tull å liknande.

Nån som har någorlunda koll eller kanske har importerat en bil som kan berätta lite hur mycket det kosta på ett ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Sockna,

Du ska köpa en bil på blocket och bytbil.

Nu ska du importera från USA???

Jag har importerat hundratals bilar från USA och kört/ägt coupe de ville 59:or till STS 94.

Ta först reda vad du ska köpa för vagn samt hur mycket du kan betala inkl. moms, tull och frakt.

Du kan söka på nätet för att få all information om privatimport från tex. USA. Testa www.google.com mycket enkelt redskap...

Har en kompis som köpte en Fleetwood 90:a för 600 dollar på eBay som var i nyskick.

Sen har jag sett uppspacklade rostiga bilar med trasiga inredningar som folk har betalat +100000 kr för.

Mvh

CadillacMartin

Link to comment
Share on other sites

Sockna,

Du ska köpa en bil på blocket och bytbil.

Nu ska du importera från USA???

Jag har importerat hundratals bilar från USA och kört/ägt coupe de ville 59:or till STS 94.

Ta först reda vad du ska köpa för vagn samt hur mycket du kan betala inkl. moms, tull och frakt.

Du kan söka på nätet för att få all information om privatimport från tex. USA. Testa www.google.com mycket enkelt redskap...

Har en kompis som köpte en Fleetwood 90:a för 600 dollar på eBay som var i nyskick.

Sen har jag sett uppspacklade rostiga bilar med trasiga inredningar som folk har betalat +100000 kr för.

Mvh

CadillacMartin

Dem flesta bilar jag kollat på har varit hoss bilhandlare som annonserat på både blocket å bytbil. Och import är ett alternativ jag har funderat på, men som du skrev man kan göra ett riktigt klipp eller få en skrothög.

Har kollat runt på Fleetwood 94-99 och DeVille av samma årsmodell, i Sverige får man betala mellan 70-100 000:- för en Fleetwood och DeVille runt 80 000:-

(Kan även tänka mig en Fleetwood Brougham med kantiga karossen från 90-91)

Har läst på nätet från olika företag hur det går till, hittade en guide på http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=37306

Men har sett en tendens till att priserna på Fleetwood sjunker här i Sverige både privat och på bilfirmor. Så till sommaren kanske de är mer lönsamt att köpa en i Sverige?

Tiden får utvisa hur det bli har en bra bil så jag har inte bråttom med att byta bil.

Mvh/Niklas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...