Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS -93 Antispinn aktiveras över 50km/h


De_Ville

Recommended Posts

Hej!

Jag har en STS från -93 som aktiverar TractionControlen så fort jag kommer över ungefär 50km/h.

Motor effekten stryps, antar att datorn kollar ifrån vissa cylindrar.

Har kollat koderna och inga felkoder fanns. Felet upptäcktes när bilen togs i bruk efter vinterförvaringen.

Om man kör i ca 1.5mil så kopplas Antispinnen ur och ABS lampan lyser, samt att bilen går som den ska.

Mätte för säkerhets skull upp hjulsensorerna, fick följande resultat:

Vänster Fram=1100 Ohms

Höger Fram=1100 Ohms

Vänster Bak=1071 Ohms

Höger Bak=1111 Ohms

Tycker dessa värdena verkar helt okej.

Hoppas att någon har några tips som kan få ordning på detta felet.

/DeVille

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Jag har en STS från -93 som aktiverar TractionControlen så fort jag kommer över ungefär 50km/h.

Motor effekten stryps, antar att datorn kollar ifrån vissa cylindrar.

Har kollat koderna och inga felkoder fanns. Felet upptäcktes när bilen togs i bruk efter vinterförvaringen.

Om man kör i ca 1.5mil så kopplas Antispinnen ur och ABS lampan lyser, samt att bilen går som den ska.

Mätte för säkerhets skull upp hjulsensorerna, fick följande resultat:

Vänster Fram=1100 Ohms

Höger Fram=1100 Ohms

Vänster Bak=1071 Ohms

Höger Bak=1111 Ohms

Tycker dessa värdena verkar helt okej.

Hoppas att någon har några tips som kan få ordning på detta felet.

/DeVille

Om ABS lampan började lysa måste du ha koder fast de lär vara "history". Kolla och återkom.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har du nog rätt i.

Har tyvärr inte möjlighet att kolla det nu. Ska försöka kolla det ikväll.

Batteriet är urtaget för det verkade vara lite dåligt. Var inte helt lätt att få tag på batteri med "USA-Poler" här i närheten.

Så det får bli en konvertering till vanliga poler.

Återkommer så snart jag gjort återupplärnings cykeln och kört så jag får fram ABS-lampan igen.

Tackar för snabb respons

/DeVille

Link to comment
Share on other sites

Ja det har du nog rätt i.

Har tyvärr inte möjlighet att kolla det nu. Ska försöka kolla det ikväll.

Batteriet är urtaget för det verkade vara lite dåligt. Var inte helt lätt att få tag på batteri med "USA-Poler" här i närheten.

Så det får bli en konvertering till vanliga poler.

Återkommer så snart jag gjort återupplärnings cykeln och kört så jag får fram ABS-lampan igen.

Tackar för snabb respons

/DeVille

Det finns egentligen ingen anledning att köra någon återupplärningscykel. Bara att köra och låta den lära sig själv efter hand. Det tar lite längre tid totalt sett men marginellt. Automaten tar längst tid på sig men där hjälper inte "tomgångskörningscykeln" om det är den du har.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått i batteriet och gjort Återställningscykeln iaf.

Var ute på en provrunda och såhär uppträder felet:

Vid lungt pådrag upp till runt 60km/h får man meddelande "Traction Active" och man hör ett ljud liknande det när ABSen är aktiv.

Om jag istället gasar på ganska kraftigt så man närmar sig 90km/h och det råkar vara nedförsbacke när man släpper på gasen.

Då känns det som om bilen bromsar efter ett litet tag ner till 60km/h

Samma sak om man kör lungt upp till 60km/h och rullar så hastigheten ökar, då bromsar den också ner till ca 60km/h

Körde inte tillräckligt långt för att Traction Controlen skulle kopplas ur.

Är väldigt svårt att komma över 60km/h den blir orkeslös och slö när Traction Controlen är aktiv.

Kollade koderna nu efter denna provtur, inga koder överhuvudtaget.

Hoppas att Jan eller någon annan har en idé om orsak till detta fel.

/DeVille

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått i batteriet och gjort Återställningscykeln iaf.

Var ute på en provrunda och såhär uppträder felet:

Vid lungt pådrag upp till runt 60km/h får man meddelande "Traction Active" och man hör ett ljud liknande det när ABSen är aktiv.

Om jag istället gasar på ganska kraftigt så man närmar sig 90km/h och det råkar vara nedförsbacke när man släpper på gasen.

Då känns det som om bilen bromsar efter ett litet tag ner till 60km/h

Samma sak om man kör lungt upp till 60km/h och rullar så hastigheten ökar, då bromsar den också ner till ca 60km/h

Körde inte tillräckligt långt för att Traction Controlen skulle kopplas ur.

Är väldigt svårt att komma över 60km/h den blir orkeslös och slö när Traction Controlen är aktiv.

Kollade koderna nu efter denna provtur, inga koder överhuvudtaget.

Hoppas att Jan eller någon annan har en idé om orsak till detta fel.

/DeVille

Det är inget fel på dina givarvärden. Inga koder, varningar eller kontrollampor kan vara flera saker.

Börja med att mäta kablagen till varje hjulsensor, spraya lite WD-40 (inte 5-56 för det ger dig dina oxider tillbaka lättare) i kontaktstyckena. Kolla säkringar och jordpunkter/strömpunkter. Det låter som dålig kontakt till en hjulgivare. Antagligen känner datorn av ett vilt hjulspinn som inte finns och kompenserar för det.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått i batteriet och gjort Återställningscykeln iaf.

Var ute på en provrunda och såhär uppträder felet:

Vid lungt pådrag upp till runt 60km/h får man meddelande "Traction Active" och man hör ett ljud liknande det när ABSen är aktiv.

Om jag istället gasar på ganska kraftigt så man närmar sig 90km/h och det råkar vara nedförsbacke när man släpper på gasen.

Då känns det som om bilen bromsar efter ett litet tag ner till 60km/h

Samma sak om man kör lungt upp till 60km/h och rullar så hastigheten ökar, då bromsar den också ner till ca 60km/h

Körde inte tillräckligt långt för att Traction Controlen skulle kopplas ur.

Är väldigt svårt att komma över 60km/h den blir orkeslös och slö när Traction Controlen är aktiv.

Kollade koderna nu efter denna provtur, inga koder överhuvudtaget.

Hoppas att Jan eller någon annan har en idé om orsak till detta fel.

/DeVille

Man kan ju fråga sig om Boschdatorn bakom baksätet helt enkelt får fel uppgifter från ett framhjul

utan att den förstår det dvs att den tror att ett hjul snurrar saktare- ohmtalet kan ju vara rätt

men frekvensen fel. Detta är kanske inte möjligt att konstatera utan ett Tech1 instrument.

Om jag förstår manualen rätt så är det inte mycket man kan göra via panelen utom att

göra traction disable för 11 tändningscykler genom att sätta PS24 med 'Warmer' men det ger väl inte

ngt mer än det du redan vet dvs att en längre tids körning också sätter 'traction disabled'

PS24 når du under PCM override....

Jag skaffade mig ett Tech1A för att kunna låsa upp ABS'en på min 94 Trans sport där ABS'en hängde

upp sig efter hårda inbromsningar på vinterväglag.

Jag ska läsa på litet vad man ev kan få ut av beskrivningen av Tech1-testerna....

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt alla säkringar som sitter på förarsidan i motorrummet, även de sk MAXI-säkringarna.

Alla är hela. Gjorde även rent plus anslutningen i säkringsboxen.

Bra anslutning mellan batteriet och säkringsboxen.

Mäta kablaget till Hjulsensorerna kanske kan vara nåt. Men vart tar de vägen efter kontaktstycket vid hjulen?

Någon som har tillgång till var man hittar andra änden?

Fast jag tycker det är konstigt att felet är så konsistent, hade det varit glappkontakt borde det kommit och gått.

Sprejat och rengjort kontakterna till sensorerna har jag gjort, använde industriell elektronikspray.

Har ett digitalt oscilloskop om det kan vara till någon hjälp.

Ska se om jag kan hitta bosch boxen bakom baksätet, ska se om det är någon kontakt som halkat ur.

Får göra det imorgon, belysningen i bagaget räcker inte till riktigt :-)

Tack så hemskt mycket för uppslagen såhär långt!

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på boxarna i bagaget, inte upptäckt någon glappkontakt eller liknande.

Har kollat på en av länkarna till servicemanualer efter kopplings-schema till bosch boxen samt var sensorerna går in.

Dålig med framgång där.

Från navet (sensorn) går ju kabel. Vart tar den vägen? Var är nästa "skarv". Vet jag det så kan jag ju mäta om det är något fel på kabeln.

Då kan man utesluta kabelbrott/glapp på den delen iaf.

Tycker det måste vara nåt som är känsligt för ärgade kontakter, för bilen har ju bara stått stilla, sedan uppträdde felet.

/DeVille

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på boxarna i bagaget, inte upptäckt någon glappkontakt eller liknande.

Har kollat på en av länkarna till servicemanualer efter kopplings-schema till bosch boxen samt var sensorerna går in.

Dålig med framgång där.

Från navet (sensorn) går ju kabel. Vart tar den vägen? Var är nästa "skarv". Vet jag det så kan jag ju mäta om det är något fel på kabeln.

Då kan man utesluta kabelbrott/glapp på den delen iaf.

Tycker det måste vara nåt som är känsligt för ärgade kontakter, för bilen har ju bara stått stilla, sedan uppträdde felet.

/DeVille

Det är när bilarna får stå som man får oxider. Jag har alltid kört alla mina bilar året om och har bara råkat ut för sånt här efter avställningar. Vägsalt/fukt i kombination med tid letar sig gärna in. Det kan ju också tänkas att isoleringen på en kabel blivit bortblästrad av grus/is/salt etc.

En Cadillac är känslig på bra kontakter eftersom det är gott om datorer som kräver en hyfsat bra anslutning för att fungera som de ska. Efter 10-15 år kommer oxiderna igång på allvar hur avtätade kontaktstyckena än är eftersom fukt bara är en underlättande faktor för oxider. Bara se till att du inte använder 5-56. Det löser visserligen upp oxiderna men bäddar fint för nya inom en snar framtid.

Här är en bild på kontaktstycket till ABS-enheten.

Jag har orignalmanualen och den förespråkar i det mesta att man använder TECH-1:an i diagnostiken. Har du inte tillgång till en sådan blir det ju svårare men vi får väl i vanlig ordning utesluta givarefel ledningesfel och kontaktfel innan man går vidare. Jag är av den åsikten att man går på de vanligaste och enklaste felen först (precis som manualen föreslår).

Alltså kontaktproblem av olika anledningar, givarefel osv innan man går på datorer och mekanik.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för bilden, Nu kan jag mäta kablarna till sensorerna och utesluta glapp där.

Ska se om jag kan få tag på ett Tech-1A instrument. Eller ännu hellre ett OBD-1 eller 2 instrument.

De flesta OBD-2 instrument är väl kompatibla med OBD-1?

/DeVille

*Edit* rättade mig själv :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ska iväg imorgon till Caddyn och mäta kablarna från givarna till boxen i bagaget, tänkte höra om någon har nåt mer uppslag som jag kan testa när jag ändå är där.

Skulle ett vanligt OBD-I eller OBD-II instrument kunna fungera för att göra samma saker som ett Tech1 instrument?

/DeVille

Link to comment
Share on other sites

Ska iväg imorgon till Caddyn och mäta kablarna från givarna till boxen i bagaget, tänkte höra om någon har nåt mer uppslag som jag kan testa när jag ändå är där.

Skulle ett vanligt OBD-I eller OBD-II instrument kunna fungera för att göra samma saker som ett Tech1 instrument?

/DeVille

Hej!

OBD 1 resp OBD 2 är beteckningar på diagnostiksystemen i bilarna där OBD1 finns i bilar fram tom 1995. 1996 introducerades OBD 2-systemet. Det är alltså olika systemgenerationer. För OBD 1 används Tech 1 instrumentet för att ställa om parametrar mm, vissa kan man ställa om via panelen ombord. Tech 2 används på motsvarande sätt för ODB 2. I ODB 2 kan man inte ställa om parametrar med hjälp av bilens display, där måste man ha Tech 2. Det finns vissa enklare instrument att köpa med begränsad funktionalitet.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådär, nu är jag tillbaka!

Har löst problemet med att TCS gick in hela tiden. Hade fått på olika profil på däcken fram/bak. Detta gör ju att däcken rullar olika fort givetvis.

Men inte trodde man att det kunde påverka så mycket och att bilen var så känslig.

Hade 245x40x17" fram och 255x50x17" bak.

Provade att sätta mina vinterdäck fram, 225x60x16" och då funkar det hur fint som helst.

Så nu är jag på jakt efter nya däck... Är det någon som har 255x40 17" liggande så kan ni ju höra av er :-D

Tack för hjälpen och alla ideer.

Link to comment
Share on other sites

Sådär, nu är jag tillbaka!

Har löst problemet med att TCS gick in hela tiden. Hade fått på olika profil på däcken fram/bak. Detta gör ju att däcken rullar olika fort givetvis.

Men inte trodde man att det kunde påverka så mycket och att bilen var så känslig.

Hade 245x40x17" fram och 255x50x17" bak.

Provade att sätta mina vinterdäck fram, 225x60x16" och då funkar det hur fint som helst.

Så nu är jag på jakt efter nya däck... Är det någon som har 255x40 17" liggande så kan ni ju höra av er :-D

Tack för hjälpen och alla ideer.

Kul det löste sig! Man kan säga att bilen funkade precis som den skulle. När bromsarna blir för varma kopplas antispinnet ifrån. Har du några belägg kvar? ;)

Skillnad i storlek mellan 245/40R17 och 255/50R17 blir (255x0,5-245x0,4)x100/(245x0,4x2+17x25,4)=9.4% om man har 245/40R17 som referensdäck...det är mycket. Du får ha max 5 % avvikelse från angiven diameter enligt lag...

Diametern på 225/60R16 är ca 676mm och på 255/50R17 ca 687 alltså ca 1,6 % avvikelse vilket är ok. Lita aldrig på däckförsäljarna när de säger vilken storlek du ska ha. De tror att en Cadillac är som en Volvo som ser likadan ut i 15 år i rad. Det skiljer från år till år beroende på fälgdiameter och profil beroende på fjädring och kaross.

Har du 17" ska du ha 235/55 lämpligen (2% differens) men se i din instruktionsbok vad som rekommenderas. Finns ingen anledning att skaka fram i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...