Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Pass key fault-tips


Sandvik

Recommended Posts

Vill bara tipsa om ett problem som kan uppstå när chipet på startnycklen blir utslitet, gäller bilar med VATS startspärr (svart liten klump på nycklen) . Ett vanligt knep är att mata upp motståndet i chipet, i mitt fall var det 1,87 kohm, därefter klipper man av en orange kabel under rattstången, man löder ihop några 5 watts motstånd så att man får samma motstånd som startnyclen, byglar sedan tillbaks till databoxen se : http://vats.likeabigdog.com/ för instruktioner.

Detta brukar fungera på dom flesta lite nyare GM-bilar, på min Fleetwood '94:a funkade det bara sådär.... Bilen startade ibland, ibland fick man "Pass Key Fault" och jag fick vänta några minuter innan bilen gick att starta. En annan lösning är att modifiera själva databoxen, på min Fleetwood-94 med LT1- motor sitter databoxen ganska lättåtkomligt under luftfiltret i motorrummet, det är en ganska stor aluminiumburk med kylflänsar, om man modifierar startspärrfunktionen slipper man problemet med Pass Key Fault i fortsättningen.

Jag har lämnat in min databox till Mats Biltjänst i Gislaved för modifiering, enligt Mats var detta med VATS startspärr ett vanligt problem, han hade en annan Cadillac inne med samma problem.

Bara ett tips.....

Link to comment
Share on other sites


...eller så köper man en ny nyckel på E-bay för 90 spänn!

Länk

;)

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...