Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Högtalare


jan lanserius

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om man byta ut Bosé mot Pioneer till dörrhögtalare fram

Det finns som orginal och kostar c:a 3000 Kr styck. Det är för dyrt.

Pioneer och kostar bara en tredjedel av Orginal. C.a 1000 Kr styck.

Kan man använda pioneer istället? Den är på 4 ohm och har samma mått som Bosé.

Ohmen på Bosé högtalare vet jag ej.

Jag har en STS 1999 med Bosé system

// Janne

Link to comment
Share on other sites


Hej.

Jag undrar om man byta ut Bosé mot Pioneer till dörrhögtalare fram

Det finns som orginal och kostar c:a 3000 Kr styck. Det är för dyrt.

Pioneer och kostar bara en tredjedel av Orginal. C.a 1000 Kr styck.

Kan man använda pioneer istället? Den är på 4 ohm och har samma mått som Bosé.

Ohmen på Bosé högtalare vet jag ej.

Jag har en STS 1999 med Bosé system

// Janne

Storleken är nog det enda dom har gemensamt ... BOSE har utvecklat högtalaren efter bilen .. visst kan du byta högtalare men då kommer du förlora linjäriteten i systemet och headuniten erbjuder ju inte heller några större justeringsmöjligheter .. så byter du får du acceptera ljudet du får ,, samtidigt så kan jag säga att jag INTE är familjär med vilken högtalare som sitter i dörren .. men det fanns två skiljda system att få och här beskrivs högtalarna i dessa system i SI (service information )

Speakers

The (UX8), and (UX9) audio systems each contain eight speakers. In the UX8 system, six speakers are contained in the doors. The front doors each contain a full-range speaker and a tweeter; each rear door contains a full-range speaker. The rear package shelf contains a subwoofer speaker with two voice coils. The left door speakers, and the left subwoofer voice coil, are driven by the left channel audio circuitry. The right door speakers, and the right subwoofer voice coil, are driven by the right channel audio circuitry. The dash-mounted center instrument panel midrange speaker is driven by an output signal synthesized from the right and left signals. The UX9 system is similar, except two of the front door speakers are moved to the sides of the top of the instrument panel, and the subwoofer has only one voice coil. One channel (right or left) consists of low-power amplification in the radio of signals generated in the tuner, tape player, or in-dash CD player circuits. These signals are sent by the radio via E&C serial data line to the radio amplifier. The radio amplifier processes the signal (volume, tone, balance, fade) and provides the final power amplification that drives the speakers. If equipped with a CD player, the CD player circuit contains low power amplification and audio lines, similar to those in the radio. The CD outputs are connected to unique, separate input circuits in the radio amplifier, which process the CD signals in the same way as the radio signals are processed by their circuitry. Both of these sets of low-power circuitry feed one common set of output circuits, which provide power to the speakers.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag undrar om man byta ut Bosé mot Pioneer till dörrhögtalare fram

Det finns som orginal och kostar c:a 3000 Kr styck. Det är för dyrt.

Pioneer och kostar bara en tredjedel av Orginal. C.a 1000 Kr styck.

Kan man använda pioneer istället? Den är på 4 ohm och har samma mått som Bosé.

Ohmen på Bosé högtalare vet jag ej.

Jag har en STS 1999 med Bosé system

// Janne

Hej,

Varför vill du byta högtalare? Har någon högtalare pajat eller är du missnöjd med ljudet? Jag har själv en STS 1999 och tycker att ljudanläggningen är förstklassig. Systemet som sitter i STS 1999 är Bose 4 premium audio system, RPO UX9, (se beskrivning i Åkes inlägg). Tre högtalare sitter på instrumentpanelen (midrange), två sitter i framdörrarna (woofer), två sitter i bakdörrarna (tweeter) och en subwoofer sitter i hatthyllan bak. Slutförstärkaren sitter bakom baksätet på passagerarsidan. Någon har också sagt att viss förstärkning sker i högtalaren, men det har jag inte kunnat läsa själv i servicemanualen. Systemet är på 450W och jag tror inte att du får bättre effekt (eller ljud) av att byta högtalare till Pioneer. Om någon högtalare har pajat föreslår jag att du tittar efter begagnade delar på tex http://www.bildelarosby.se/main.htm. Att köpa nya delar förstår jag blir dyrt, åtminstone om man handlar i Sverige.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej.

BOSÉ hIfi system är suveränt, men mina högtalare har blivit fuktskadade och låter sprängda eller spruckna .

Mvh

// Janne

Hej!

Jag råkade se en tråd på det amerikanska forumet som handlar om samma problem som du upplever. Där står bl a att Bose högtalarna har låg impedans (1-2 ohm) och att man också bör kolla förstärkaren.

Mvh /Bengt B)

http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=20101

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket.

Det hjälper till en hel del. Jag trodde det var fel på min ohm-mätare.

Nu får mansöka vidare och se om man får tag på en expert på någon firma som kan hjälpa till.

Om någon har någon idé så är det välkommet.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Om du har möjlighet så plocka ur högtalaren och försök spela med den på en vanlig stereo, sålänge du tar det lite varligt så kommer inte den låga impedansen att ställa till det. Rasslar det och för oväsen är elementet dåligt. Men det kanske du redan gjort.

Man väljer ibland att gå ner i impedans för att klämma ur lite mer effekt ut förstärkaren, stoppar du i ett 4ohms element istället för t.ex. 2ohm så får det elementet halva effekten och spelar 3dB lägre. Så stalltipsen är att leta upp något med hög känslighet. Ibland kan det vara värt att titta vad företag som Ljudia och Hifikit har i hyllorna. Att köra 4ohm istället för 2ohm är lungt.

Multimetern visar talspoleresistansen, så den visar lite lägre än vad det blir när man spelar musik. Impedansen varierar ganska mycket över frekvensskalan.

Tyvärr har man lite svårt att kunna slå den ursprungliga setupen när teknikerna har fått lägga ett par dollar extra, de har matchat ihop allt på ett bra sätt även om de unika delarna inte nödvändigtvis måste vara så extremt märkvärdiga.

(Krisar det så har jag en dator som kan mäta upp högtalarelement, ett som fungerar alltså. Då kan du få reda på ganska många data om orginalelementet, blir lättare att leta efter en ersättare då)

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

// Janne

Någon har också sagt att viss förstärkning sker i högtalaren, men det har jag inte kunnat läsa själv i servicemanualen.

Mvh /Bengt B)

jag trodde oxå att systemet var uppbyggt med så kallade AKTIVA högtalare , dvs med ett slutsteg inbyggt i varje högtalare , det kunde isånnafall varit anledningen till priset men när man läser hur systemet är uppbyggt i SI (Gms orginal verkstadsmanual) så är det PASSIVA högtalare dvs "helt vanliga" högtalare , så dom är ersättningsbara rent FYSISKT men som sagt BOSE har lagt MASSOR med timmar på att få ett linjärt system i bilen ,, stoppar du i en "allround" högtalare så kommer du bryta hela kedja ,,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En sak man också skall ta i beaktande är att högtalare som är väldigt hårt spelade med dist brukar få skador på lacken som omger trådarna i spolarna. När denna spricker kan strömmen helt enkelt ta genvägar vilket radikalt kan sänka impendansen i elementet. Resultatet blir ofta att förstärkaren tar stryk som följd. Har faktiskt svårt att tro att cadillac på allvar skulle köra med 1-2 ohm i impendans för förstärkaren i bilen klarar det garanterat inte med bibehållen linjäritet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...