Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Bromsproblem DeVille -97


hjb981

Recommended Posts

När jag bromsar skakar bilen, och man kan tillochmed höra tick-tick-tick, som om det är en grop eller liknande på en bromsskiva som bromsklotsen slår i. Slitagevarnaren (tror jag) gnisslar även när jag inte bromsar, och höger bakhjul får en kännbart högre temperatur efter körning. Detta utvecklades igår, efter parkering ett drygt dygn med P-bromsen hårt åtdragen i en backe. De 15 milen hem bromsade jag så lite som möjligt, men de sista två-tre km kunde jag känna ett lätt pulserande även när jag inte bromsade, som om bromsen låg an lätt hela tiden. Detta kom efter att jag bromsat aningen hårdare. De sista stoppen vid rödljus kunde jag känna att bromspedalen rörde sig fram och tillbaka ganska kraftigt en gång per varv. Däremellan känns bromsen normal, så det verkar vara en skada på en viss del av bromsskivan, och inte att hela skivan är skev.

Att jag blir tvungen att byta båda bakbromskivorna och beläggen är jag tämligen säker på redan nu, men jag funderar på om något annat kan ha blivit skadat (t ex ett bromsok), eftersom bromsen ligger an en aning.

Jag skulle gärna vilja ha lite ideer om detta. Om jag skall byta det själv: vilka ställen är bäst för att få tag på delar? Jag känner till Rockauto i USA och Klintberg & Way. Finns det fler att kolla upp? Var får man snabbast leverans? Jag vill gärna vara på vägen igen innan första advent.

Var hittar man beskrivningen för hur man utför servicejobbet? Jag har för mig att det finns en internetsida där man betalar en liten avgift för att få tillgång till verkstadshandboken i elektronisk form. Jag är ganska säker på att jag är händig nog att utföra jobbet om jag har en bra beskrivning, men min erfarenhet begränsar sig till ett byte av en bromstrumma på en Ford Fiesta för tio år sedan, så jag vill ha en bra instruktion (det är en sak att prova sig fram på gräsklipparen, en annan på bilen). Jag skulle därför även vara tacksam om någon som har erfarenhet av detta skulle kunna ge lite tips om vad man ska göra och bör tänka på.

Ett annan alternativ är att låta en verkstad göra jobbet. Det kan vara intressant om det inte är betydligt dyrare (fast det är det förmodligen). Jag känner till Adestål bilservice i Uppsala. Finns det fler verkstäder i Uppsalatrakten som är bra?

Tack på förhand,

Jonas

Link to comment
Share on other sites


Att byta belägg och skivor är inte särskilt svårt, bara skitigt och ibland lite ansträngande.

Det ger sig självt vad man ska skruva på när man väl fått av hjulet. Bromsoket sitter med två stora bultar på insidan hjulet (bakidan), en uppe och en nere.

Ta bort dem, men se till att inte tappa oket när det lossnar för då kan du skada bromsslangen. Bind upp oket med hjälp av de kraftigaste buntband du kan hitta. Det ska hänga så att bromsslangen inte belastas eller kläms. Bänd isär beläggen helt ut till gods, verktyg krävs, antingen bromsokverktyg eller improvisationer med brytjärn och/eller polygrip. Låt beläggen sitta kvar under denna procedur så minimeras risken att gummitätningarna vid kolvarna skadas. Beläggen rensar också bort gammalt skräp så att de nya går in lättare.

Vid färd hålls bromsskivan på plats av hjulet. Med hjulet av är det bara en indexskruv som håller den i rätt läge. Det är en försänkt skruv med krysspår, insex eller torx. Ta bort den, kan vara knepigt med rost. Se till att ha bra grepp och tryck in mot skruven redan vid första försöket.

Har du parkeringsbroms på insidan bromsskivan (som en liten trumbroms)? Då kan du behöva skruva tillbaks bromsbackarna så att de kommer över den kant som alltid bildas på en bromstrumma.

Sedan är det bara att ta bort skivan. Den kan sitta hårt. Då är det avdragare eller slag som gäller. Om du slår med något måste du se till att bilen är mycket stadigt uppallad. Det är inte roligt att ligga under och slå med slägga eller en klabb och få bilen över sig för att den glidit av pallningen. Jag brukar lägga det avtagna hjulet under bilen omedelbart framför hjulhuset och sedan fylla på med plankstumpar så att det blir stopp oavsett hur bilen faller av bocken om det skulle oturas.

Rengöring och återmontering i omvänd ordning. Med god rengöring och inpassning ska våld inte behövas.

Klintberg är väl snabbast om du behöver grejorna direkt, om de har de hemma. Men de är väl knappast billigast.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Manualer finns närmare än du tror, se tidigare tråd här på forumet via länken.

http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=15663

Jag kollade själv att gå in där idag och kunde lätt komma fram till bromssystemet på en Deville 97.

Jag bytte själv bromsbelägg på min STS 99 för ett par år sedan och på den måste man skruva tillbaks kolvarna (motsols) på bakbromsarna. Konstruktionen har med parkeringsbromsen att göra. Men det lär väl klargöras i maualen.

Rockauto är snabba att leverera om du skall göra jobbet själv. Om du ska låta en verkstad göra jobbet är Adestål att rekommendera. :D

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svar!

Några funderingar:

1. När och hur applicerar man den ljuddämpande massan som man ska ha på baksidan av de nya bromsbeläggen?

2. I instruktionen står det att man ska använda "a suitable tool in the caliper piston slots to turn the piston and thread it into the caliper". Vad jag förstår behövs dels en liten adapter med två piggar för att rotera kolven, men är det också nödvändigt att pressa in den samtidigt? Jag antar att så är fallet, för det kan väl inte finnas gängor i själva bromsoket/kolven? Kan du förklara lite noggrannare hur det var på din STS, Bengt?

3. Det står också: "install 2 new pad clips in the caliper mounting brackets". Ingår sådana när man köper bromsbelägg?

4. Vilken del kallas "sleeve bolt"?

5. Det står även (i instruktionen för byte av bromsskiva): "if equipped, remove the retainers from the wheel studs and discard; they do not have to be reinstalled". Vad betyder det?

6. Hur fungerar en sådan avdragare som du nämner, Mats, och kan man köpa en inte alltför dyr sådan på exempelvis Clas Ohlson eller Biltema? Generellt föredrar jag när det går att göra på andra sätt än slå med släggan... ;) Förvisso behöver jag inte vara rädd om de gamla bromsskivorna, men allt runt omkring är jag rädd om!

Appropå lyftandet så får jag se om jag inte försöker hitta ett bra GDS-ställe med riktig lyft. Det är ju så att säga inte det bästa vädret för utomhusmekande just nu... och jag har inget garage :(

Tack igen, och ursäkta om det är detaljfrågor på en ganska enkel grej. Min jag vill behöva fundera så lite som möjligt när jag gör själva arbetet, eftersom det antingen kommer att vara kallt och begränsat dagsljus, eller också timhyra i en GDS-hall. Det blir ju alltid lite att fundera över när något skall göras för första gången.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Biltema bromskolvsverktyg för gängade kolvar i ok med självjusterande handbroms artikel nr 19-1255 á 349:- borde kunna funka. Ford, Opel, Saab mfl nämns som bilmärken den passar till.

Finns även som tryckluftsdriven för 999:-

Någon avdragare vet jag inte om, jag bara antog att det finns för de sofistikerade. Jag brukar slå, en träklabb 4"x4" om 1-2 meters längd brukar vara effektiv. Man stöter med kortänden på skivan. Är klabben lagom lång kan man stå på andra sidan bilen. Detta är skonsammare än en stålslägga. Om man har en medhjälpare som roterar skivan mellan slagen brukar den komma snabbt. Passa fingrar och slå inte så hårt när den börjat lossna.

Jag satte inget antiskrikkladd på min -95 Eldorado och den har alltid varit tyst (ta i trä), den har iaf gått över 6000 mil sedan dess.

Kolla när du beställer beläggen om clips ingår i satsen. Normalt ingår clips och andra bytesdelar om det heter sats, men inte om det bara heter belägg. Men man kan inte vara säker utan att kolla.

Retainers är ett slags passbitar, låstunga eller centreringshjälp. De kan se ut lite hur som helst, beroende på uppgift och funktion. Ganska likt den där flärpen som Hasse Alfredsson ofta talade om när han gjorde Lindemangubbar. Kan vara något som används vid fabriksmonteringen men sedan inte behövs när man monterar manuellt.

Är det första gången någonsin du gör detta på en bil över huvud taget skulle jag rekommendera att du har lite back up i form av en kompis med bil som kan hämta grejor du kan behöva men har glömt. Hjul och GDS-hallar har ju alltid den kritiska problematiken att man bör ha både livrem och hängslen ifall det går på tok. Gärna så att man kan rulla ut bilen för hand i värsta fall, medan man tillkallar expert eller nya delar som måste beställas.

Å andra sidan har Cadillac och gamla GM-märken som Opel alltid funkat enkelt för mig. Medan Volvo och Citroen var lite jobbigare. Dvs. skivan suttit hårdare och man har fått ta till bättre knep eller mer våld. En Citroen jag bytte på satt skivan så hårt jag till slut slog sönder den med stor slägga och brutalt våld. Men då var jag på en bilverkstad där jag jobbade och hade hela hallen för mig själv på kvällen.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att det är parkbromsen som håller ute kolven i ett bromsok.

Det finns en led som är nållagrad (på en 94'a STS i alla fall)

och som kan kärva eller också kan nållagret vara

helrostigt. Om man tar bort de bakre oken så är det

bra att göra rent och smörja upp lagret bakom kolven.

Jag har också råkat ut för att en kolv kärvat utan att man kunde se något egentligt fel.

Vid test på arbetsbänken rörde sig kolven lätt och bra men väl på bilen

så fastnade den något och gav upphov till nedsotat hjul.

Var då tvungen att skaffa ett nytt bromsok och problemet försvann.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

...

Är det första gången någonsin du gör detta på en bil över huvud taget skulle jag rekommendera att du har lite back up i form av en kompis med bil som kan hämta grejor du kan behöva men har glömt. Hjul och GDS-hallar har ju alltid den kritiska problematiken att man bör ha både livrem och hängslen ifall det går på tok. Gärna så att man kan rulla ut bilen för hand i värsta fall, medan man tillkallar expert eller nya delar som måste beställas.

Å andra sidan har Cadillac och gamla GM-märken som Opel alltid funkat enkelt för mig. Medan Volvo och Citroen var lite jobbigare. Dvs. skivan suttit hårdare och man har fått ta till bättre knep eller mer våld. En Citroen jag bytte på satt skivan så hårt jag till slut slog sönder den med stor slägga och brutalt våld. Men då var jag på en bilverkstad där jag jobbade och hade hela hallen för mig själv på kvällen.

/Mats

Detta är väl största argumentet mot GDS-hallen - inte kul att inte få ihop grejerna där... Och jo, visst skulle det vara bra med en kompis som back-up. Gärna en som vet hur man gör, dessutom... Tyvärr känner jag inte någon i Uppsala som kan mecka. För övrigt har även jag använt en stor slägga på en Citroen, för att få bort dragkroken (vilket gick bra).

Det kan vara så att det är parkbromsen som håller ute kolven i ett bromsok.

...

/Jan L

OK, det skulle kunna förklara att en broms ligger an. Jag gjorde ett test att bromsa med P-bromsen under färd precis innan jag tankade och åkte hem (tankade upp bilen eftersom jag misstänkte att den kunde bli stående ett tag), och det var på färden mellan bensinstationen och hemmet som jag märkte anliggningen.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag precis tittat på priser på Rockauto. Närmare 340 dollar för två skivor och belägg från AC-Delco. Frakten för tunga bromsskivor var rätt dyr.

Adestål vill ha 3000 kr för att göra jobbet, men då blir det inte originaldelar. Jag har sett att AC-Delco har "noise dampening iron". Vet någon hur stor effekt detta har, och om även de billigare alternativen går att få med något liknande. För mig är det viktigt att bilen går tyst och mjukt - jag tycker att det är lite av grejen med en Cadillac. Alltså vill jag inte ha skivor som gör att man hör inbromsningen. Inte ens lite grand... Någon som vet något om detta?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tack igen för tips och ideer! Jag kommer låta Adestål göra jobbet. Beslutet blev klart enklare idag, eftersom jag har åkt på en förkylning (dåligt att kombinera med utemeckande) och har väldigt svårt att få tid till detta senare. Han säger att de delar han använder motsvarar original.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips.

Det du som äger de utbytta delarna. som kund kan du alltid begära att de sparar dessa delar till dig, om du säger till när du lämnar in bilen.

Då kan du i efterhand själv konstatera hur felen såg ut, om diagnosen var korrekt och kanske även hur väl du själv hade lyckats med att göra arbetet.

Verkstäder som vägrar tillmötesgå en sådan begäran är skumma.

Även konsumentverket har redan för länge sedan avgjort en sådan tvist till kundens fördel.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips.

Det du som äger de utbytta delarna. som kund kan du alltid begära att de sparar dessa delar till dig, om du säger till när du lämnar in bilen.

Då kan du i efterhand själv konstatera hur felen såg ut, om diagnosen var korrekt och kanske även hur väl du själv hade lyckats med att göra arbetet.

Verkstäder som vägrar tillmötesgå en sådan begäran är skumma.

Även konsumentverket har redan för länge sedan avgjort en sådan tvist till kundens fördel.

/Mats

Det har absolut tänkt göra! Jag är mycket nyfiken på hur det egentligen ser ut på insidan av skivorna. Utsidorna är rätt skrovliga, och det trots att jag bromsar ordentligt då och då. Detta har uppkommit främst sedan bilen började gå i Sverige. Frambromsarna är dock blanka och fina. Efter att ha läst tipsen här och instruktioner är jag tämligen säker på att jag skulle kunna utföra arbetet själv. Men jag slipper helst göra det utomhus på vintern... :)

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...