Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Rattspel i fleewood 93a. Hur fixa


Rmbb1981

Recommended Posts

Jag har en Fleetwood från 93. Jag har ett rätt betydande rattglapp. Var och hur sitter skruven, om det finns någon, som man kan skruva åt för att bli av med det här glappet? Om det skulle visa sig att det är ett glapp i själva styrväxeln det handlar om då. Jag har hört talas om att det är rätt vanligt på dessa cadillac med styrsnäcka att de rätt tidigt utvecklar ett rattspel trots att bilen kanske inte gått så långt. Min har gått 7800 mil. Vilka verktyg behöver man?

Link to comment
Share on other sites


Hej.

Med tanke på att bilen inte rullat mer än 7.800 mil verkar det osannolikt att snäckan är glapp utan något annat orsakar felet.

Dessa bilmodeller har ju rikligt med smörjnipplar i framvagnen och har detta skötts med rundsmörjning på rätt sätt borde det ej heller uppstått onormalt slitage. Det finns änndå en känslig styrled och det är den länkarm som med ena ändan är fastlagrad i främre delen av chassit som oftast glappar och det ser man bara där det uppstår belastning. Kolla detta genom att vrida fram o tillbaks i ratten samtidigt som någon annan kollar under om denna arm verkar röra sig i fel vinkel, för då är det dax att byta ut den. Materialkostnaden är 3-400 kr och lätt att byta ut. Om det är så att bilen är svår att kör rakt med och fodrar passning med ratten så kan framdäcken vara orsaken till problemet vilket inte är ovanligt om det finns snedslitna däck eller till o med vissa däckfabrikat är klart olämpliga för bilens köregenskaper, samt fel lufttryck påverkar i viss mån också. Lufttrycket bör ligga på ca 2,5 eller mer eftersom bilen är så tung och vid lägre tryck sliter däcken i ytterkanter.

Några tips som kan var värd att kolla.

Mvh S. A-son.

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites

Hej Stig, och tack för svar!

Jag tror du har alldeles rätt. Jag har haft uppe bilen i skakmaskinen hos en kompis som jobbar på bilprovningen och vi kunde där se att glappet uppstår mellan sektorarmen som går från styrväxeln till center-linken/mittre styrarmen (det var den du menade som behövde bytas va?). Jag har varit och köpt en ny sådan center-link för svettiga 1225 kronor. Jag har i två dagar försökt att få loss den gamla utan något som helst resultat. De yttre styrlederna (som jag ska ha kvar och inte vill göra någon åverkan på) sitter som berget. Jag har försökt att ha loss hjulen och hänga bilen på en enpelarlyft och även försökt gradvis höja bilen med domkraft medan den stått på tvåpelarlyft med hjulen på för att hitta någon punkt där länkarmarna ligger som minst i spänn. Jag har varit på biltema och köpt en gaffel för att bända med, det har inte heller fungerat. Det börjar bli dyrt att stå timme ut och timme in på OKQ8s GDS-hall. Jag vet snart inget annat råd än att surt lämna in bilen till de snordyra verkstäder här i Sthlm som tar 1500 kr i timmen.

Angående däcktrycket. Ja 2.5 låter som det minsta. Jag har 2.7. Instruktionsboken rekommenderar märkligt nog 2.1 vilket nog är det tryck som tidigare ägare har kört den här bilen på eftersom just däcken är slitna i ytterkant.

Link to comment
Share on other sites

Är det nåt skumt med Cadillacs däcktrycks-rekommendationer? På min SRX är det rekommenderade trycket 2,2 bar (235/60/17 resp. 255/55/17). Det låter löjligt lite och dom däckverkstäder jag besökt har pumpat i 3 bar, vilket kanske är lite mycket då det överskrider max trycket i däcken.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst någonstans att de rekommenderade däcktrycken ofta är satta så lågt som möjligt, för bäst grepp och komfort. 2.1 låter lite för en bil som väger 2140 kg och 2.2 kanske lite i minsta laget för din suv, jag vet inte vad den väger dock men jag gissar något liknande. Men det är iofs inget unikt med dessa låga rekommendationer, de är något så när i linje med andra tillverkare. Jag har en Mercedes 560 SEL från 1989 som jag har för mig väger runt 1850 kg där tillverkarens rekommendationer är, vid tre passagerare och lite last: 2.2 bar i framdäck, 2.4 bar i backdäck. Vid hastigheter över 200, 2.7 bar respektive 2.9 bar. Jag har noterat att hyrbilsfirmor och verkstäder rutinmässigt slänger i 3.0 bar. Jag vet inte hur många gånger jag har haft hyrbilar som jag efter 10-15 mil på motorväg stannar och sänkt däcktrycket med en hel bar då bilen varit svajig och besvärlig. Jag har också märkt att vissa bilars bensinförbrukning går radikalt ner (10-15 %) då man höjer bartrycket från t ex 2.2 till 3.6 (t ex Chrysler Grand Voyager).

Om Cadillacen. Jag lämnade in bilen. Verkstaden fick svetsvärma delarna och fick då bort dem. 1280 kr kostade det. Med ny center-link har det mesta av rattglappet försvunnit men lite återstår ändå. Ja vad ska man göra. Jo jag säljer bilen. Så är någon intresserad finns blocketannonsen här: http://www.blocket.se/vi/18833157.htm?ca=11_s

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...