Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Säljes: Mycket sällsynt 78 Seville Elegante


Recommended Posts

Unik bil säljes mycket motvilligt, då jag börjar innse att jag inte kommer att bli 150 år gammal, och måste skära ner på antal väntande renoveringsprojekt:

"Elegante" introducerades som en lyxversion av "Euro-size"-modellen Seville som årsmodell 1978, och levde med ända till långt inn på 80-talet. Detta första året blev det endast byggt 5.000 Eleganter, som var Cadillacs i särklass dyraste modell det här året. Dom här speciella bilarna kunde enbart levereras i två olika färgkombinationer; antingen i svart och silver med silverfärgad läderinnredning, eller tvåfärgat cognac metallic (Ruidoso Brown och Western Saddle Firemist) med brun-beige läder.

Versionen i svart och silver blev mycket populär, det finns till och med några enstaka exemplar av den i Norden. Den andra i brunt blev långtifrån lika populär, och blev lagt ner redan året efter. Kvalificerad gisning antyder att av dom 5.000 producerade blev endast cirka 1.000 bilar levererade i denna färgkombinationen. Även i USA har jag bara sett två sådana bilar efter att jag köpte min i 2004. Observera att bilden visar en identisk bil i CANADA, ägaren av den hade ägt sin bil i hela 9 år och aldrig sett en enda likadan bil när jag kontaktade honom. Övriga bilder visar min bil.

Denna bil är - som grädde på moset - en original export-modell byggt för Europa, med avvikande färger på parklysena fram og hastighetsmätare graderad i kilometer. ID-brickan i motorrummet styrker att den är byggt for GM:s Europa-avdelning i Antwerpen. Bilen såldes ny i Belgien, och importerades via Göteborg (”Gunnars USA-bilar”?) till Norge av en norsk student i Sverige 1988. Bilen hade då endast 7.000 mil på mätaren, och den information jag har samlat efter att ha varit i kontakt med dom flesta norska ägarna tyder på att dagens mätarställning på i underkant av 14.000 mil faktiskt stämmer.

Bilen har inte varit på vägen på cirka fem år, efter det att originalmotorn gick sönder. Jag köpte den på Bømlo på norska västkusten 2004, och har lagrat den i påväntan av en kommande renovering. Bilen behöver förvisso en total genomgång, men är 99 procent komplett, och har förvånansvärt lite rost. Jag har redan innförskaffat en komplett motor med en extra automatlåda från samma biltyp, samt originala ekerfälgar producerat av Dunlop för Cadillac, som endast Elegante-versionerna hade som standard. Dessa fälgar är i sig själva sällsynta som hönständer, och en identisk uppsättning fälgar såldes i vintras för 4.000 dollar på eBay!

Allt övrigt av hard to find-parts på denna bil finns på plats, däremot fattas några enstaka standard-delar som avgassystem, fläkthuset till värme- och klimatanläggningen och så vidare. Hur som helst är bilen ett fantastiskt bra objekt för en enkel renovering, som kan ge dig en fullständigt unik Cadillac som nu börjar väcka gryende samlar-interesse också i USA.

Lägg 50.000 spänn i denna bil och ha den i fint bruksskick till mindre än 100.000, eller lägg 150.000 i den och ha den i mint condition när resten av världen upptäcker och skruvar upp prisbilden på dessa bilar. Skrattar bäst som skrattar sist.

Jag ångrar redan på att jag säljer denna, eftersom jag med största sannolikhet aldrig kommer att hitta en likadan. Det är den enda kända 1978 Seville Elegante i färgerna Ruidoso Brown og Western Saddle Firemist i Norge, den är extra sällsynt eftersom den är en original exportversion, och den har till råga på allt skandinavisk historia sedan 1988. Jag hade, som f.d. styrelsemedlem i Cadillac Club of Norway och norsk kontaktperson för Cadillac LaSalle Club internationellt, helst sett att denna unika bil blev kvar i Norge, men eftersom norrmän enbart tycks vara interesserade av billiga och halvrisiga 76 Eldorado-cabbar ges chansen till svenska entusiaster som vill ge den den lysande framtid som den förtjänar.

Säljes till långt under självkostnadspris, 29.000 norska kronor, eller rullas längst in på logen och förvaras i ytterligare några år, i påväntan av bättre tider. Hoppas kan man ju alltid… Eventuellt kan byte också diskuteras; annan äldre Cadillac, Mercedes S-klass eller Porsche 928 kan vara aktuellt.

Mer info om modellen på www.cadillacseville.org.

Bilen finns i norska orten Ørje, strax över norska riksgränsen från Töcksfors och Årjäng i Värmland (E18).

Kontakta Tore Klerud på +47 90 55 67 20 kvällar, eller ”klerud (snabel-a) online (punkt) no”.

Sev1.jpg

Link to comment
Share on other sites


Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...