Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Glappa leder bak DeVille -90


Recommended Posts

Jag var och skulle kontrollera hjulinställningarna på min DeVille -90 då jag har monterat nya däck.

Då hissar man upp bilen och känner på bakljulen kl.3 & 9 och kan då svänga hjulen 5-10 grader.

Efter en nogrannare kontroll konstateras att de nedre kulbultarna är tvärslut vilket jag tycker är lite tidigt för en bil

som inte gått ens 7000mil. Eventuellt är även p-ändarna som justerar toein i behov av att bytas ut men det gick inte

att kontrollera dessa då allt känns löst med den glappa kulbulten.

Två reflektioner kring detta;

Bilprovningen har kontrollerat bilen och jag bad de speciellt att kolla alla leder fram och bak då jag skulle kontollera

ljulinställningarna. Hur kunde de missa detta trotts att jag bad dem vara extra noga?

Det andra är att det känns inget när man kör som vanligt däremot har det varit lite svajjit med släpvagn dock inte mer än

andra bilar jag kört så det kan finnas fler än jag som åker med självstyrande bakljul och riskerar kulbultshaveri.

Är det någon som vet om detta är ett vanligt problem och är det något speciellt jag bör tänka på nu när jag snabbt måste byta kulbultarna?

Jag vet att vissa bilmodeller har haft problem med just kulbultar som tex saab 99-900 som man fick byta kulbultar var och varannan besiktning, men jag har inte hört något negativt om Cadillacs kulbulltar bak.

Link to comment
Share on other sites


Nu är bilen fixad igen. Ny kulbultar hjälpte mig min son mig med att montera med hjälp av ett speciellt pressverktyg gick det på en och en halv timme per sida. Hjulvinklarna justerades igår och det var bara bakvagnen som stod riktigt fel men det gör den alltid efter ett kulledbyte då det är i dess fästskruvar man justerar vinklarna bak.

Bilprovningen beklagade missen vid besiktningen men skylde på att det var en ovanlig modell.

Men nu hoppas jag på solen och att det blir många sköna mil i sommar....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...