Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Skulle vara väldigt tacksam för svar:)


Recommended Posts

Har ett problem som jag mer än gärna skulle vilja haft hjälp med.

Bilen är en Cadillac Seville av 1992 årsmodell.

Ibland, då man kör sakta tex om man kört landsväg och sen kommer in i en by eller dylikt, så börjar den bete sig konstigt.

Det blir som att den "blöddrar" och inte går som den ska, den blir även väldigt slö och orkeslös. Vid gaspådrag och kickdown osv så brukar den bete sig på detta viset.

Det knepiga är att det bara uppstår ibland. Så ibland går den helt som den ska.

Jag har inte en aning om vad det kan vara. Så jag är väldigt tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Link to comment
Share on other sites


Hej, du borde börja med att ta fram felkoderna om det nu finns några som

ger något. Man trycker 'off' och 'varmer' samtidigt på panelen med nyckeln i tändningsläge

då blippar alla felkoder förbi och det är bara att skriva ned och sedan kolla mot

92'ans felkodslista. En 'shop manual' ger allt som behövs. /Jan L

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack ska du ha! Jag har nu fått fram felkoderna.

De som kom fram var: E052-E091-1039-1052-A048.

Någon vänlig skäl som har koll på vad detta kan vara, eller vet vart felkodslista finns?

Det kanske även är någon som vet om det går att radera meddelanden som kommer upp (som tex "Service vehicle soon") ??

Vänliga hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack ska du ha! Jag har nu fått fram felkoderna.

De som kom fram var: E052-E091-1039-1052-A048.

Någon vänlig skäl som har koll på vad detta kan vara, eller vet vart felkodslista finns?

Det kanske även är någon som vet om det går att radera meddelanden som kommer upp (som tex "Service vehicle soon") ??

Vänliga hälsningar

Kolla länken nedan: :rolleyes:

http://www.caddyinfo.com/stscodes.html

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack ska du ha:)

Enligt listan har jag då följande fel på bilen(?).

EO52- PCM Memory Reset

EO91- PRNDL Switch Problem

IO39- CCR System Problem

IO52- IPC Loss of Memory

AO48- Low refrigerant pressure

Någon kunnig kanske vet vad detta betyder, eller om det går att läsa ut vad orsaken är till att bilen ibland inte alls går som den ska?

Skulle även velat ha hjälp med om det går att radera meddelanden som tex: "Service vehicle soon".

Väldigt tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Service engine soon tänds om det finns en kod som är current dvs förhandenvarande

och inte historisk. Koderna som slutar på 052 har med batteriets borttagande att göra och är inget att bry sig om. E091 däremot pekar på feljusterad växelindikator, A048 är AC'n -om den är 'current' så

slår ej AC-kompressorn till (för lågt tryck) . Vad I039 är vet jag ej men på en 93'a med 4.9 l

så är det något som gör att 'Service ride control' skrivs ut.

Alltså vad jag vet så kan man inte få bort 'service engine soon' om det finns en current kod.

När du checkade koderna så kan man gå vidare och göra 'clear codes' och när du då startar bilen igen så är det bara currentkoder som visar sig.

Men....det är inte alls säkert att ditt motor el vxproblem sätter ngn felkod som underlättar

Så då blir man hänvisad till gammalt vanligt kunnande och letande och bytande...

/Jan L.

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack ska du ha:)

Enligt listan har jag då följande fel på bilen(?).

EO52- PCM Memory Reset

EO91- PRNDL Switch Problem

IO39- CCR System Problem

IO52- IPC Loss of Memory

AO48- Low refrigerant pressure

Någon kunnig kanske vet vad detta betyder, eller om det går att läsa ut vad orsaken är till att bilen ibland inte alls går som den ska?

Skulle även velat ha hjälp med om det går att radera meddelanden som tex: "Service vehicle soon".

Väldigt tacksam för svar

Jag kan rekomendera att du försöker hitta en "riktig" verkstadshandbok till bilen(jag köpte en (av Hjortlund i Tavelsjö som anonserar i div. motortidningar om gamla bilvrak) och där finns det kompletta felsökningsscheman iaf i den jag köpte till min DeVille -90. Då kan man kolla mer än vad själva felkoderna visar. De allternativa så kallade rerationshanböckerna är ofta under all kritik vilket kan förstås om du ser att de försöker få med fler bilmodeller och årsmodeller i en bok som är mindre än de sidor Cadillac har till min bils elschema som bara gäller en årsmodell och år.

Utrycket kunskap är makt gäller i högsta grad vid felsökning...

Link to comment
Share on other sites

Hej

E052=PCM memory reset & E091=PRNDL switch problem dessa är PCM codes där E091 kan vara något I039=CCR signal line proplem & I052=IPC memory reset indicator dessa är IPC codes där I039 kan vara något att bita i A048=very low A/C refrigerant pressure ärACP codes och beror troligen på att det saknas R12 (freon) Men starta med att ta bort +polen i minst 10 min. som "reset" det är lättast att börja med.

Lycka till!

Detta meddelande fick jag via moderator teamet på Caddyinfo.com. Jag vill själv understryka åtgärden att ta bort +polen, det blir en slags "reset", jämförbar att starta om en dator som har hängt sig.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Har testat att ta av pluspolen, men meddelandena försvann inte.

Men det "allvarligaste" felet just nu är nog att få bilen att gå rent och helt som den ska.

Någon som kan tänka sig att ha ett tips?

Jag personligen tycker ju att det verkar lite mysko när den ibland går helt som den ska. För att någon minut senare gå dåligt, och sen bra igen.

Link to comment
Share on other sites

Hm, intermittent fel, alltid klurigt.

Men ofta när det visar sig på det där viset så är det elektriskt. Man kan prova att ta loss så många kontakter man bara kan hitta. allt från batteripolerna till kontakter för givare och datorer. Där skrapar man bort ärg och smörjer med en elektroolja. VBG hade en bra sådan. Den kanske fortfarande finns att köpa i bra lastbilsbutiker. Biltemas X5 är av liknande typ.

På vissa bilar är det samma kontakt som alltid ställer till problem. Jag hade en gång en Citroen där man fick göra ren kontakten till knacksensorn minst en gång i halvåret och alltid efter motortvätt.

Årgång 1992 tillhör en epok när ingen biltillverkare ännu fått till elektroniken på ett tillförlitligt sätt. Jag är dålig på elektronik. så är det ett fel på en databox kanske du tvingas göra som jag, ta hjälp av någon som kan. Det kan dock bli dyrt. Ofta blir det billigare att anlita en dyr riktigt bra expert som kan peka ut felet direkt än att anlita en billig som provar sig fram på din bekostnad.

En annan typ av fel kan vara trasiga eller felaktigt monterade delar till insuget. Dessa kan då ibland lägga sig för, eller delvis för insuget och fungera som chokning.

Lycka till! Du berättar väl vad felet var när du hittat det?

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Tack för dina tips Mats!

Då blir det till att rengöra kontakter och hoppas på att det kan vara nånting sådant som strular.

Jag ringde även till GM nyss och blev kopplad runt halva landet innan jag fick hjälp. Han trodde att ingen av felkoderna hade nånting med detta fel att göra.

Det tips jag fick var att mäta upp tändkablar, rengöra fördelare, kolla stiften och kolla bränsletrycket

(någon som kanske vet hur man mäter bränsletrycket utan att behöva lämna in bilen?).

Sen ser det ju inte ut som att det är det lättaste att komma åt alla stiften då motorn är tvärställd, är sjukt trångt på baksidan.

Men tänkte ta och kolla och mäta upp allt nu så fort jag har tid.

Naturligtvis meddelar jag vad det var för fel om jag hittar nått! :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för dina tips Mats!

Då blir det till att rengöra kontakter och hoppas på att det kan vara nånting sådant som strular.

Jag ringde även till GM nyss och blev kopplad runt halva landet innan jag fick hjälp. Han trodde att ingen av felkoderna hade nånting med detta fel att göra.

Det tips jag fick var att mäta upp tändkablar, rengöra fördelare, kolla stiften och kolla bränsletrycket

(någon som kanske vet hur man mäter bränsletrycket utan att behöva lämna in bilen?).

Sen ser det ju inte ut som att det är det lättaste att komma åt alla stiften då motorn är tvärställd, är sjukt trångt på baksidan.

Men tänkte ta och kolla och mäta upp allt nu så fort jag har tid.

Naturligtvis meddelar jag vad det var för fel om jag hittar nått! :)

Jag vet inte hur det ser ut under huven på din bil men jag var iaf orolig för hur jag skulle komma åt att byta mina stift på baksidan som jag knappt såg. Men de var de enklaste stiften sonen tog med sig bilen till verkstaden och lyfte upp den och då kan man stå rak under bilen och hur lätt som helst byta stiften på min DeVille -90 så ställ dig under bilen och titta upp det kan ljusna då om du har tur...

Bränsletrycksmätare finns bl.a på butiker som säljer trimgrejer en sådan och några slangstumpar mm är vad du behöver samt att du vet var i systemet du ska mäta trycket. Har du bytt bensinfiltret det kan vara igensatt eller om du just bytt till ett "piratfilter" kan det vara en källa till tryckfall.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...