Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Fixa gummilist på DeVille -97


hjb981

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver sätta fast den gummilist som går från där bakdörren slutar till där bakrutan börjar, precis vid taket (alltså längst upp på C-stolpen). Man kan säga att det är en fortsättning av den tjockare list som tätar mellan dörrarna och bilens tak. Den har kommit loss i bakkant (hände för övrigt på båten mellan US och SE). Just den här lilla snutten på slutet verkar inte täta något av betydelse, eftersom det är ett vattentätt plåtveck under den. Däremot har den såklart en estetisk funktion, så jag vill få dit den snyggt igen. Listen trycks ner som en kil i vecket, och böjs då en aning där taket kröker sig mot rutan. Detta gör att det blir en spänning som vill lyfta listen ur vecket igen (och f.n. gör det). Det verkar som om det från början har gått in en fortsättning av listen som fästs under den list som sitter runt bakrutan, och att denna infästning nu gått av. (Med andra ord är listen förmodligen inte limmad från början.)

Har någon något tips på lämpligt lim/silicon etc som fungerar bra för lack mot gummi? Jag vill helst använda något så "milt" som möjligt, så att lacken under mår bra. Det behöver fortfarande klara materialrörelser pga temperaturväxlingar och ständig (men svag) spänning som vill dra isär limytorna.

Med vänlig hälsning,

Jonas

Link to comment
Share on other sites


Om du nu inte har tänkt att satsa på en ny och hel list så är väl gammaldags kontaktlim bland det skonsammaste som finns. Jag tycker den gamla med lösningsmedel funkar bättre än den nya vattenbaserade.

Rengör ytorna noga, tex koncentrerad spolarvätska lämnar ingen fet yta, stryk lim på båda ytorna och se till att den är beröringstorr innan du klämmer ihop. Jag brukar klämma ihop det hela fuktigt, dra isär med detsamma för att kolla att hela ytan har haft kontakt. Yttorkningen kan påskyndas med varmluftspistol helt kort.

Men räkna med att du måst göra om det hela då och då.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...